Första intrycket #488

Opel Antara marknadsförs som en crossover. En del kombi och en del suv alltså. Läcker design och hög kvalitetskänsla talar för Antara. Trista motorer/växellådor, obekväma stolar och ett högt pris gör det inte.

Basfakta

Pris
289 000 kronor.

Motor
4-cyl tvärmonterad radmotor, 1 överliggande kamaxel, 4 ventiler per cylinder. Kompression 17,5. Borrning/slag 83/92 mm, cylindervolym 1 991 cm3. Max effekt 150 hk (110 kW) vid 4 000 r/min, max vridmoment 320 Nm vid 2 000 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, fyrhjulsdrift. 5-växlad manuell låda.

Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring fram och bak, krängningshämmare. McPherson fjäderben fram och multilänkaxel bak.

Styrning
Kuggstångsstyrning. Vändcirkel 12,8 meter.

Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system

Hjul
Fälg 7 tum, däck 235/60 R17.

Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 271, längd 458, bredd 185, höjd 170, spårvidd f/b 157/156. Tjänstevikt 1 845, maxlast 660, max släpvikt 2 000. Tank 65 liter.

Fartresurser*
Toppfart 180 km/h. Acceleration 0-100 km/h 10,3 s.

Bränsleförbrukning/miljö*
Stad 0,89, landsväg 0,68, blandad körning 0,75 l/mil. CO2 198 g/km.

*Enligt tillverkaren.


Opel antar utmaningen

När Opel har åter får en fyrhjulsdriven bil i sortimentet är det ingen terrängbil utan en så kallad crossover. Antara är en hög bil med ett högt pris.

Ställer vi bilen på grushögen får vi en fräsig bild, tänker jag och min medryttare. Framhjulen hinner börja gräva djupt innan bakhjulen får vara med och driva – men upp kommer vi.

Antara är inte någon ersättare till Frontera, Opels suv som debuterade 1991 och försvann från den svenska marknaden drygt tio år senare. Det var en renodlad terrängbil med rambyggt chassi och lågväxel. Antara delar i stället en del chassikomponenter med Vectra, fyrhjulsdriften är den däremot ensam om. Den elektroniskt styrda differentialen sköts automatiskt och kan som bäst fördela kraften 50/50.
Bilen har även DCS, ett system som automatiskt ger låg fart i branta nedförslut utan att föraren trycker på bromsen. Få köpare kommer att använda funktionen, de stora hjulen (17 eller 18 tum) visar att även Opel tror att vägar med fin asfalt kommer att utgöra det vanligaste underlaget.
På de grekiska vägarna gör Antara inte bort sig. Det är varken för stötigt eller för bullrigt. Pressas bilen hårt i kurvor så understyr den. Samtidigt är styrningen kommunikativ och föraren har hela tiden koll på läget. Skulle det gå allt för vilt till finns ett aktivt vältningsskydd (ARP), likt det i Volvo XC90.
Minsta bensinmotorn är på 2,4 liter och 140 hästkrafter. Vi provkörde i stället ”värstingen” med 3,2-liters V6 på 220 hk/297 Nm. Kraften går via en standardmonterad automatlåda. Den är bara femväxlad, vilket känns omodernt. Dessutom växlar den ogärna ner vilket gör att motorn upplevs som trött. Något sportläge finns inte, däremot ett vinterläge för ännu försiktigare växling.

Aningen vettigare är 2,0-litersdieseln med 150 hk/320 Nm. Till den är en femväxlad manuell låda standard, så sjätte växeln saknas även här. Motorn har ett begränsat arbetsområde, under 1 500 r/min saknas styrka och över 3 000 r/min tappar motorn effekt igen. Med automatlåda fungerar troligen anrättningen bättre.
Kupén bjuder på snygga material samt lättanvända och tydliga reglage. Bakom växelspaken sitter en lustigt utformad handbroms, nästan lika märklig som den i Zafira.
Stolarna är en besvikelse. Lårstödet är obefintligt trots brant benvinkel. Till och med skuldrorna och bakhuvudet har långt till ytor att vila emot. Att bara förarstolen kan fås eljusterad känns inte direkt premium.
Samma känsla infinner sig i baksätet. Antara är femsitsig och med tanke på att billigare konkurrenter har plats för sju åkande, bland annat syskonet Chevrolet Captiva, hamnar Antara lite i kläm. Flex-Fix, ett utfällbart cykelställ i stötfångaren (som på nya Corsa), räcker knappast som försäljningsargument ens för par med aktiv livsstil…
Med Flex-fix, som ännu inte är prissatt, och andra vettiga tillval går Antara loss på över 350 000 kronor. På tok för högt i jämförelse med konkurrenter som Hyundai Santa Fe.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer