Provkörning av Opel Astra 1,2 Turbo 130 hk

Opel Astra uppdateras, med nya motorer och ny instrumentpanel. Vi har kört den med olika bensinalternativ under huven, en av dem sammankopplad med en CVT-låda.

Det här är nytt!

Ny dieselmotor.
Snål dieselmotor som ändå straffas av malusskatt.
Ny bensinmotor.
Trevlig bensinmotor som låter som en trepip.
Finesser.
Till exempel uppvärmd vindruta, trådlös laddning, adaptiva strålkastare.

Numera är Astra att betrakta som en gökunge i Opel-familjen. Sedan Peugeot-koncernen köpte Opel av GM under 2017 utvecklas alla nya modeller för PSA-plattformar. Men Astra från 2015 är ett barn av GM-teknik. Faceliften som den får i år ändrar inte på den saken.
Det handlar alltså om nya GM-maskiner. Det är till och med så att GM betalar PSA för att göra utvecklingsarbetet av motorerna så att de blir tillräckligt snåla för att klara EU:s kommande krav på 95 gram koldioxid per kilometer.

Opel Astra 1,2 Turbo 130 hk 2020

Med nya 1,5-litersdieseln går Astra att köra snålt på verklig väg. 1,2-litersbensinaren är inte riktigt lika snål.

Astra får både nya bensin- och dieselmotorer. Men jag är mest nyfiken på den nya trecylindriga motorfamiljen. Det är där som försäljningen ligger i dag, beröringsskräcken har drabbat dieselmotorerna hårt och i dag vågar allt färre kunder satsa på en diesel. Se bara på hur andrahandsvärdena har rasat på dieselmodeller.

Första trepipen jag provkör är toppversionen på 1,4 liter och hela 145 hästkrafter (1,4 Turbo). 1,4-litersmotorn kombineras med en steglös automatlåda, en så kallad CVT-automat (Continously Variable Transmission), även den en GM-produkt. På papperet ser det ut som en GTI-modell, men med automatlåda får den en städad attityd. Vid fullgas växlar den upp vid 5 000 varv, och inte ens då låter den särskilt sportigt. Den har förstås det trecylindriga karaktärsljudet och knattret märks särskilt i låg fart, på tomgång och precis efter starten. Trepipar är inte något man köper för ljudkomforten.
Men jag gillar den steglösa automatlådan. Normalt brukar remdrivna automatlådor ha en irriterande långsam koppling mellan varvtal och fart – när man gör en kick down rusar varvtalet men bilen går inte fortare för det. Men den här CVT-automaten känns nästan som en vanlig automat. Man har till och med byggt in sju steg så att det ska kännas som om den växlar, fast den inte gör det.

Opel Astra 1,2 Turbo 130 hk 2020

Astra är en av golfklassens längsta bilar. Den är till exempel elva centimeter längre än Golf.

Jag byter till den mindre 1,2-litersmotorn 1,2 Turbo, även den trecylindrig. Effekten är 130 hästkrafter men den finns även med två andra effektuttag, 110 respektive 145 hästkrafter. Ljudet är detsamma, det låter lika mycket av båda. För att ha 130 hästkrafter tycker jag att den känns en smula ”trög”, och den reagerar lojt på gaspådrag, som en tonåring en lördag före 12.00.

Opel Astra 1,2 Turbo 130 hk 2020

Nu har alla motorer i Astra start/stopp-system och partikelfilter.

Den manuella lådan motiverar inga utropstecken. Lägena är inte särskilt distinkta och spaken är stor som ett strutsägg och fyller upp näven mer än jag önskar.
Men det är bränslesnålheten som är grejen. Opel har jobbat hårt för att minska friktionen i motorn och även bytt ut material för att få ner vikten. Insuget är numera i plast, och totalt är motorn sex kilo lättare än företrädaren. Grenröret är vattenkylt vilket hjälper till att få upp motorvärmen snabbt, vilket i sin tur underlättar avgasreningen. Den lilla 1,2-litersmotorn har därmed blivit 21 procent snålare än föregångaren. Oavsett effekt är den skriven för 99-105 gram koldioxid, vilket betyder 0,43-0,44 liter per mil i körcykeln.

Opel Astra 1,2 Turbo 130 hk 2020

Mikael Stjerna kör Opel Astra som har uppdaterats försiktigt.

3 frågor

Matthias Alt motorutvecklare Opel

Matthias Alt – Motorutvecklare
Bara dieseln klarar 95 grams-målet. Betyder det att ni måste sälja många dieslar för att klara 95 gram i genomsnitt?
– Det beror på hur snabbt världen förändras. Ju fler elektriska Corsa vi säljer,­ desto mindre måste vi sälja av andra varianter. Vi erbjuder hela paletten. Diesel, bensin, elbilar och hybrider. Överallt försöker vi minimera varje gram av CO2. Och inte bara i körcykeln, utan också i verklig körning. Motorerna presterar bättre nu i ett brett arbetsområde, det är inte bara tekniker som täcker det lägre området som vi förr har sett hos konkurrenter – cylinderdeaktivering, flexibla ventiltider – det brukade oftast optimera värdena i testcykeln snarare än i verkligheten.
Är trecylindriga motorer mer effektiva än fyrcylindriga?
– Om vi jämför bilar med samma cylindervolym är tre cylindrar mer effektivt. Eftersom varje cylinder blir mindre blir det mer värmeförluster i en fyrcylindrig motor.
Varför inte två cylindrar?
– Jag vill inte peka på någon konkurrrent, men det finns många dåliga sätt att göra en tvåcylindrig motor på. Vi har ännu inte kommit på det bästa sättet att konstruera en tvåcylindrig motor. Just nu tror vi att den trecylindriga motorn är den bästa lösningen.

Men i färddatorns display kommer nya siffror, och kraschar lanseringsfesten. ”7,0 LITER PER 100 KM” står det som genomsnittsförbrukning efter ett par mil.
Det är svårt att köra lika snålt som på rullar i ett testlaboratorium. Värdet 0,43 liter per mil är taget från den gamla NEDC-körcykeln. Det är nämligen den som används när man ska räkna fram om tillverkare klarar 95 gram-gränsen.
I den nya WLTP-körcykeln anges förbrukningen till 0,52 liter per mil och uppåt. Den noteringen ligger ganska nära verkligheten, och jämfört med föregångaren är det – trots allt – en rejäl sänkning. Den gamla fyrcylindriga motorn på 1,4 liter och 125 hästkrafter drog 0,60 liter per mil i WLTP-cykeln.

Den enda fyrcylindriga motorn som står till buds är en ny diesel på 1,5 liter med 105 respektive 122 hästkrafter. Där kan vi tala om en sparsam motor. Enligt den gamla körcykeln drar den lika mycket som min moped, 0,36 liter per mil! Opel lyfter fram ett CO2-värde på 94 gram. Detta utan hybridteknik.

Opel Astra 1,2 Turbo 130 hk 2020

Tredelad baksätesfällning är lyxigt i golfklassen. Bagageutrymmet är fullt jämförbart med Volkswagen Golf.

I verklig körning på landsvägar runt Frankfurt verkar man kunna snitta runt 0,5 liter per mil utan problem. Det är snålt, medge det. Men enligt den nya WLTP-körcykeln betraktas den ändå som en smutsgris som ska straffas med malus-skatt. WLTP-körcykeln ger 0,45 liter diesel per mil och 119 gram vilket betyder 4 185 kronor i malusskatt per år i tre år. Fjärde året sänks skatten till 2 394 kronor. Väljer du en automatväxlad diesel får du en rejäl örfil. 6 000 kronor i skatt per år.

Opel Astra 1,2 Turbo 130 hk 2020

Bakom ratten är det som förut. Men framför ratten finns en nyhet i form av ett digitalt mätarkluster. Infotainmentsystemet är kompatibelt med Apple Carplay och Android Auto.

Slutsats: Visst är de nya motorerna både starka och snåla. Men vägen till ett liv i den fiskala gräddfilen kräver hybridteknik.

Opel Astra 1,2 Turbo 130 hk

Pris
Ej fastställt, ca 255 000 kronor, säljstart inom kort, första kundleverans december 2019.


Motor
Bensin. Tvärställd 3-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Turbo. Kompression 10,0:1. Borrning/slag 75,0/90,5 mm, cylindervolym 1 199 cm3. Max effekt 130 hk (96 kW) vid 5 500 r/min, max vridmoment 225 Nm mellan 2 000-3 500 r/min.


Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring/, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak torsionsaxel.


Styrning
Elservo. Vändcirkel 11,1 meter.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 6,5 tum, däck 205/55 R16.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 266, längd 437, bredd 187, höjd 149, spårvidd f/b 155/156. Markfrigång 9. Tjänstevikt 1 280, maxlast 525, max släpvagnsvikt 1 350. Tank 48 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 370-1 210 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 9,9 s, toppfart 215 km/h.


Bränsleförbrukning (NEDC)
Stad 0,52 l/mil, landsväg 0,38 l/mil, blandad körning 0,43 l/mil. CO2 99g/km.


Bränsleförbrukning (WLTP)
Blandad körning 0,52 l/mil. CO2 119 g/km.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans 1 år.


Skatt
688 kronor per år under de tre första åren, därefter 360 kronor per år.

Rivaler

Renault Mégane 2016

Renault Megane TCe 115
Renault har en fyrcylindrig motor på 1,6 liter och 115 hästkrafter. Törstigare än Opel Astra. Megane är lika lång som Astra men Megane har större lastutrymme.
Pris: 189 900 kronor.

Ford Focus 2019

Ford Focus 1,0T 100 hk
Ford Focus är en framför allt väldigt körglad modell i Golfklassen. Den trecylindriga motorn är väl dämpad och nästan lika snål som Astra.
Pris: 199 500 kronor.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer