Första intrycket #370

Astra TwinTop är en kompetent konkurrent i kategorin ”fyrsitsiga plåtcabbar för rimliga pengar”. Dessutom hör den till de absolut snyggaste och är trevlig att köra. Synd att den kommer så sent på säsongen.

Basfakta

Pris
214 400 kronor.

Motor
4-cyl tvärmonterad, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,5. Borrning/slag 79/81,5 mm, cylindervolym 1 598 cm3. Max effekt 105 hk (77 kW) vid 6 000 r/min, max vridmoment 150 Nm vid 3 900 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell låda.

Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänkar. Bak torsionsaxel.

Styrning
Vändcirkel 11,2 meter.

Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. ABS, ESP, EBD.

Hjul
Fälg 17 tum, däck 225/45 R17.

Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 261, längd 448, bredd 183, höjd 141, spårvidd f/b 149/148. Tjänstevikt 1 515, maxlast 350, släpvikt 1 050. Lastvolym nedfällt tak 205 liter, uppfällt tak 440 liter. Tank 52 liter.

Fartresurser*
Toppfart 186 km/h. Acceleration 0-100 km/h 14,1 s.

Bränsleförbrukning*
Stad 0,91, landsväg 0,58, blandad körning 0,7 l/mil.

* Enligt tillverkaren.


Snyggt jobbat Opel!

Efter några tunga år med förluster har det lättat och vänt för Opel. Och modellen som rätat upp siffrorna är Astra, bästsäljare i den så kallade Golf-klassen – i åtta europeiska länder. Och snart finns modellen även som cabriolet.

Innevarande Astra är snart uppe i en miljon tillverkade exemplar, fördelat på femdörrars, GTC och kombi.
Till sensommaren kommer ytterligare en variant till Sverige – som faktiskt är två – coupé/cabriolet, eller TwinTop som Opel valt att kalla den. En modell med elmanövrerat plåttak och som är en direkt konkurrent till Peugeot 307 CC, Renault Mégane Coupé-Cabriolet och den kommande Volkswagen Eos – som baseras på Golf.
En föraning om sommarfläkt i håret väntar mig på ett soligt och 20-gradigt Sardinien. Här har Opel valt att visa sin nya ”baby”, den fyrsitsiga Astra Twin Top. De motoralternativ som står till buds är 1,8 på 140 hästkrafter – alltså en uppdaterad version av den motor som tidigare var på 125 hästkrafter. Här finns också 2,0T på 200 hästkrafter – icke aktuell för Sverige – men däremot i 170-hästarsversion.
Den tredje varianten är 1,9 CDTi – diesel på 150 hästkrafter. Inte heller aktuell för vår marknad. Saknas – för vårt vidkommande förutom 170 hk gör 1,6-litersmotorn på 105 hästkrafter och som förväntas bli bästsäljaren här hemma. Priset för den kommer att hamna på moderata 214 400 kronor och utrustningsnivån är Cosmo, det vill säga den högsta av de tre nivåerna. Innehåller bland annat klimatanläggning, farthållare, cd-radio, färddator, 17-tumsfälgar med mera.
Första bil att krypa ner i är 2,0T, fullsmetad med det mesta i extrautrustningsväg och med en riktigt snygg mörkbrun skinnklädsel som omfamnar en. Navigationssystemet tar oss från flygplatsen i Olbia rakt norr ut, luften känns med nordiska mått ljummen och en knapptryckning fäller ner taket. Opel-människorna kallar manövern lambada efter dansen. Jätteroligt – om man har tyskt sinne för humor. Jag skulle nog hellre kalla det robot-dans.
Men visst är det ett skådespel när alla tre takdelarna vecklar ihop sig och åker ner i bagaget. Uppvisningen tar 30 sekunder och kan företas i upp till 30 km/h. Man kan även fjärrstyra taket med nyckeln.
Med sidorutorna uppe är det tämligen lugnt i sittbrunnen – åtminstone fram. När jag senare tar plats i baksätet, som är trångt för ben och fötter bakom en lång förare, är det precis som i alla andra cabrioleter med baksäte – stormvarning.

Pressmaterialet som jag läst på planet ner lovar en mycket vridstyv kaross med bland annat två V-formade stålbalkar som skruvats i bakpartiets golv. Styvheten påstås vara 30 procent bättre än hos gamla Astra Cabriolet. Det må så vara men vissa av provkörningsbilarna kändes inget vidare vad beträffar vridstyvhet. Det ruskade i rattstången och skakade i bilen som om man glömt förstärkningarna på vissa exemplar. De 1,8:or jag körde senare var betydligt mycket bättre i det avseendet. Påpekas bör att detta var så kallade förseriebilar.
Annars går Astra TT tyst och behagligt med bra fjädringskomfort. Turbomodellerna var extrautrustade med IDS Plus chassisystem, alltså elektronisk stötdämparkontroll som reglerar stötdämparna kontinuerligt efter vägförhållande, körstil och bilens rörelser. På panelen sitter en sport-knapp som stramar åt dämparna, ger snabbare gasrespons och lite vassare styrkänsla. Enligt mitt tycke en onödig knapp eftersom Astra TT är mer glidarbil än fortåkarbil, och chassit är tillräckligt bra utan denna finess. Egentligen är även turbomotorn onödig även om kraften kommer väl till pass på de bitvis branta serpentinvägarna. 1,8-motorn duger gott i de flesta lägen – och frågan är om inte 1,6:an räcker till den också. Skillnaden dem emellan är 35 hästkrafter och 14 600 kronor. Tvålitersturbon på 170 hästkrafter kostar 253 600 kronor.
Assisterande chefsdesigner på GM Europe är Fredrik Backman och han är pappa till Astra TT:s synnerligen lyckade former. Duktig kille, dessutom svensk.
De flesta konkurrerande plåtcabbar ser inte lika smidigt graciösa ut vare sig med tak – eller utan. Jag utnämner på stående fot Astra TT till den snyggaste bilen i denna kategori – och jag brukar definitivt inte vara lättflörtad. Snyggt jobb, Fredrik!

Takets tre delar, bakluckan, de fem elmotorerna, åtta hydraulcylindrarna, 13 sensorerna och 14 lederna kan tyckas vara skört och krångelbenäget. Men precisionen och hållbarheten verkar övertygande då man under tester kört taket upp och ner över 20 000 gånger på samma bil. Enligt Opels uträkningar öppnas/stängs taket i genomsnitt 7 500 gånger under bilens livslängd. Även i övrigt har Opel enligt egen utsago höjt kvaliteten och inte minst kvalitetskontrollen rejält. Och det var väl på tiden.
Taket och dess konstruktion är utvecklad av tyska CTS (Car Top Systems) som för övrigt jobbar sida vid sida inne i fabriken med Opels egna bilbyggare. CTS har också fixat taket på Peugeot 307 CC.
Bakom de bakre nackskydden finns runtslagningsskydd som vid en olycka blixtsnabbt åker upp. Dessutom är vindruteramen ordentligt förstärkt. Annat på säkerhetssidan är aktivt antisladdsystem, krockkuddar fram och i sidorna, aktiva nackskydd fram, bältessträckare och bältesvarnare.
Ja, men det var väl roligt Opel. Ni har i och med denna text mottagit Jonas Borglunds pris för bästa design. Och bilen verkar inte dum i övrigt heller. Opel Sverige räknar med att sälja 75 bilar under hösten och 150 bilar 2007. Känns lite blygsamt.

Visa kommentarer
NUVARANDE Provkörning av Opel Astra TwinTop 1,6 Cosmo
NÄSTA Opel/Vauxhall gör ny skåpbil av Astra