”Öppna din dörr… och säg att du vill ha mig här”. Opel Meriva välkomnar med ett smidigt insteg tack vare bakhängda dörrar. Många fiffiga lösningar på liten yta gör den riktigt hemtrevlig.

Första intrycket #103

Ovant till en början, men de bakhängda dörrarna uppskattas storligen av en krum småbarnsförälder. Dörrarna är inte en designgimmick utan fyller en funktion.

Opel Meriva som presenterades 2003 var något av en trendsättare för smart funtade småbilar, byggda på höjden och med flexibla inredningar. Numera finns en hel radda konkurrenter att välja på med lite olika inriktningar. Vi testade ett helt gäng i förra numret (TV 11/10) av Teknikens Värld.

På kontinenten blev första generationen Opel Meriva bästsäljare i klassen, men i Sverige är den ganska ovanlig.

Opel funderade på hur man skulle vidareutveckla framgångskonceptet i den nya modellen. Spela säkert och bygga vidare på den gamla – eller, mer vågat, göra något annorlunda.
Som du redan gissat gick de på det senare.

Till att börja med är andra generationens Meriva en betydligt större bil. Med sina 429 centimeter (24 cm längre än föregångaren) har den nästan vuxit ur sin klass, där bilarna vanligtvis mäter dryga fyra meter. Meriva byggs på plattformen från familje­bussen Zafira, men delar lånas även från Astra och Insignia.
Designen känns klart mer spännande än tidigare. Opels karaktäristiska hockeyblad/klubba på ­karossidan matchas av ”den ikoniska våglinjen”. Opel syftar på fönsterlinjen som gör en liten tvist vid b-stolpen. Som alltså är ikonisk redan innan lansering … Fronten kännetecknas av emblemet som är integrerat i den kromade grillen. Som helhet ger Meriva ett sobert och städat intryck. Eller försiktigt, om man så vill.

Den upplevda kvalitetskänslan har höjts flera snäpp. Föregångaren var ganska pappig och hade en trist och mörk insida. Numera har såväl formgivningen som materialval och finish en helt annan touch.
Det avgjort mest spektakulära greppet från Opels sida är de bakhängda dörrarna. Bland serietillverkade bilar är det bara Rolls-Royce Phantom (och Londontaxi) som erbjuder något lika exklusivt.
Först övervägdes skjutdörrar, men valdes bort då bilen skulle bli ännu större och få högre tyngdpunkt.
Bakhängda dörrar har varit förbjudna efter att ha orsakat många otäcka olyckor genom bilhistorien. Om baksätespassageraren öppnade dörren under färd så blåste dörren upp, till skillnad från en vanlig dörr som trycks igen av vinddraget.

Epitetet självmordsdörr har säkert hjälpt till att hålla den borta från marknaden. EU-förbudet trotsades av Rolls-Royce i början av 2000-talet och slopades därefter helt 2006. Men tekniklösningen och designen är svår att få till.

Opel har satt höga hållbarhetskrav och därför sitter gångjärnen 36 centimeter ifrån varandra på den höga dörren. Till skillnad från Mazda RX-8 och Mini Clubman öppnas de fullstora dörrarna individuellt utan att man måste öppna framdörrarna först. Idén fungerar jättebra, det är lätt att komma i och ur baksätet. Ett invändigt handtag hjälper också till.
Småbarnsföräldrar som sliter med bångstyriga barn som ska spännas fast i barnstolarna uppskattar ergonomin. De får jobba från rätt håll och har mer plats. Dörrarna, även framdörrarna, öppnar nästan vinkelrätt rakt ut (84 grader).

När dörrarna är öppna bildar de en slags inhägnad när man väl lyft ur barnet, på så sätt slipper man ofrivilliga ”smitningar”.
Dörrarna låser automatiskt över 4 km/h och kan inte låsas upp av föraren. Vid en eventuell olycka går låset upp så att passagerarna kan ta sig ur bilen.
Bakom växelspaken löper mittkonsolen som består av en aluminiumräls som löper genom bilen. I denna kan utbytbara förvaringsboxar, mugghållare och mittarmstöd skjutas i längdled.

Den låga fönsterlinjen (tack vare den ”ikoniska våglinjen”) ger god sikt ut åt sidorna, även för barn. Framåtsikten är dock dålig om man sitter på höger sida. Den främre passagerarstolen är för hög. Höj- och sänkbar passagerarstol får man först med de ergonomiska sportstolarna för 6 800 kronor.
Till skillnad från föregångarens ganska krångliga fällningsprocedur av sätena är nya inredningen betydligt mer flexibel. Onödigt krångligt är det dock att fälla sätena inifrån bagageutrymmet, tamparna sitter längst ner, längst in. Knappar/spakar längs ut i bagaget hade varit att föredra.
Meriva går tyst, men en aning stötigt. I gengäld ger det styva chassit trygga och stabila egenskaper även i pressade situationer.

De tre bensinmotoralternativen är alla samma 1,4-litersmotor med eller utan turbo. Vanligast tros mellanmodellen på 120 hästkrafter bli. Den räcker precis för att dra bilen om den inte är alltför tungt lastad. Tjänstevikten anges från cirka 1 360 kg.
Prishoppet från 120 till 140 hästkrafter är inte stort (från 169 900 till 175 900 kr). Då får man sexväxlad låda och det blir mindre surrigt på motorvägen.
Automatlåda med sex växlar finns endast till 1,7-litersdieseln. Snålaste dieseln på 1,3 liter och 75 hästkrafter kommer i höst, men koldioxidutsläppet hamnar på 129 gram. Det är svagt av Opel att inte ha något miljöbilsalternativ första modellåret.

Standardutrustningen är generös på vissa håll, snål på andra. Elektrisk handbroms ingår, men start-i-backe-assistans kostar extra. Aktiva nackstöd är standard, men inte brickbord och elhissar bak.
Priserna har höjts cirka 10 000 kronor jämfört med föregångaren, men så är nya modellen en större, bättre och alltigenom trevligare bil.
Meriva tar poäng med sin flexibla inredning och ovanligt smarta dörrar. Detta kan absolut vara en ny öppning för Opel då försäljningen startar i juni.

opel meriva

Pris 
169 900 kronor

Motor 
Bensin. 4-cyl rak tvärmonterad, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 9,5:1

Borrning/slag 
72,5/82,6 mm, cylindervolym 1 364 cm3. Max effekt 120 hk (88 kW) vid 4 800–6 000 r/min, max vridmoment 175 Nm vid 1 750–4 800 r/min.

Kraftöverföring 
Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell.

Fjädring/hjulställ 
Skruvfjädring. Fram fjäderben med undre triangellänk och krängningshämmare. Bak halvstel axel och bakåtriktade bärarmar.

Styrning 
Kuggstångstyrning med servo. Vändcirkel 11,1 meter.

Bromsar 
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul 
Fälg 6,5 tum, däck 205/55 R16.

Mått/vikt (cm/kg) 
Axelavstånd 264 längd 429 bredd 181 höjd 162 spårvidd f/b 149/199 Tjänstevikt ca 1 400 maxlast ca 490 max släpvikt 1 050. Tank 54 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 400 – 1 500 liter.

Fartresurser* 
Toppfart 188 km/h. Acceleration 0-100 km/h 11,5 s.

Bränsleförbrukning* 
Stad 0,80, landsväg 0,50, blandad körning 0,61 l/mil. CO2 143 g/km.

Garantier 
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rost 12 år, assistans 3 år.

Skatt 
1 005 kronor.

* Enligt tillverkaren.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer