Basfakta

Motor
4-cyl tvärställd radmotor med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,5. Borrning/slag 79/81,5 mm, cylindervolym 1598 cm3. Max effekt 100 hk (74 kW) vid 6000 r/min. Max vridmoment 150 Nm vid 3600 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift, 5-växlad låda. Hastighet 1000 r/min 5:an: 34,1 km/h.

Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring. Fram fjäderben (McPherson), triangeltvärlänkar och krängningshämmare, bak torsionsaxel.

Styrning
Kuggstång, elservo. Vändcirkel 10,3 m.

Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul/däck
Fälgbredd 6 tum, däck 185/65 R15.

Mått & vikt (cm/kg)
Axelavstånd 263, längd 404, bredd 169, höjd 162, spårvidd fram/bak 145/146. Tjänstevikt 1375, maxlast 455, släpvagnsvikt ej uppgift.

Fartresurser*
Acceleration 0-100 km/h 13,3 s, toppfart 175 km/h.

Bränsleförbrukning
EU-norm stad 0,99, landsväg 0,61, blandad körning 0,75 liter/mil.

*Fabriksuppgifter

Kort klurig knubbis

Opel Meriva är som en barnvagn som växer med uppgiften och kan bli förbluffande rymlig trots sin ringa längd.

Trots den försäljningsmässiga kräftgång Opel för närvarande går till knäna i tycks det inte ha påverkat sinnelaget hos utvecklingsavdelningen, tvärtom.
Förra året kom en helt ny Vectra, man har nyligen visat lyxkombin Signum och nu kommer lilla flexibla Meriva till Sverige. Trots att Opel nästan flödar över av småbilar kommer alltså ytterligare en variant, mer ”nischad” än de andra.
I storlek kan man trycka in Meriva mellan Agila och Zafira och den bygger på samma kluriga koncept där flexibilitet är grundbulten.
Meriva är större och rundare än Agila. I ”smartness” påminner den mycket om Zafira som med enkla handgrepp kan förvandlas från två- till sjusitsig och allt där emellan – utan att man behöver lyfta ur eller i stolarna eftersom dessa trollas ner i golvet.
Meriva har ingen tredje sätesrad men är klurig ändå. Som mest är den femsitsig men väl smal för tre vuxna i baksätet. Tre barnrumpor går däremot utmärkt. Men ponera att familjen består av fyra personer. Då är faktiskt Meriva en bil familjen kan växa i. Inte i antal, men väl i storlek.
Mittplatsen bak kan enkelt vikas bort och fram kommer i stället ett brett mittarmstöd som döljer ett stort förvaringsfack och drickahållare. Denna mojäng kan också plockas bort på en sekund om man vill. De två stolarna kan då skjutas ett stycke mot varandra och sedan bakåt i längsled. Ryggstödsvinkeln kan också justeras och det hela erbjuder en perfekt lösning när de gulliga småbarnen växt upp till långa, lealösa tonåringar.
För att vara en blott fyra meter lång bil har Meriva förbluffande benutrymme i baksätet, även när framstolarna är i bakersta läget. Naturligtvis kan man fälla baksätet och få en hyggligt plan 170 centimeter lång lastyta. Högerstolen fram kan också fällas och ge ett inte mindre än 240 centimeter långt lastutrymme.
Meriva är byggd enligt principen man tager vad man haver. Framvagnen kommer från Corsa, bakvagnen från Astra och bottenplattan är en mix av båda. Axelavståndet 263 cm är rejält med tanke på bilens ringa längd. Lilla Agila har bara 236 centimeter mellan hjulaxlarna medan Zafira har 269.
Höjden är en annan utrymmesviktig faktor. Nykomlingen är 162 centimeter, två centimeter lägre än Zafira och åtta centimeter lägre än korvkiosken Agila. Ändå räcker höjden bra till. Många högbyggen känns nästan onödigt höga, varför åka omkring med en halvmeter luft ovanför skallen?
Motorn i den förmodade volymversionen är den beprövade 1,6:an på 100 hk som får Meriva att pinna på hyggligt om än ganska surrigt. Ytterligare en 1,6-motor med 87 hk erbjuds, samt en 1,8 med 125 hk. Två dieslar kommer också varav den ena kanske letar sig till Sverige.
Växlarna sköts enkelt med femväxlad manuell låda. Alternativet är Easytronic automat som tillval, en låda som kan växlas manuellt utan kopplingspedal.
Opel började för ett antal år sedan att laborera med elektrisk servomotor till styrningen. I början saknades vägkänsla i styrningen men systemet har förfinats och blivit mycket bättre med åren.
Meriva har knappast några sportiga ambitioner men styrkänslan är till belåtenhet. Vägegenskaperna är hyggliga.
Fjädring/stötdämpning är aningen hårt men inte obekvämt satta och bilen kränger måttligt vid kurvtagning. Vid riktigt stora ojämnheter, som det finns gott om i tjällossningstider, kan fjädringen fram bottna och inte kännas riktigt ”synkad” med bakfjädringen. Förmodligen går bilen bättre med lite last.
Inredningen i vår provbil har kornblå sittdynor och dörrpaneler mot en i övrigt mörkgrå interiör. Intrycket är trivsamt och kvalitetskänslan i Opel är ganska bra numera – Meriva är inget undantag. Lite snyggt och snitsigt, tycker jag. Däremot verkar de uppfällbara borden i framstolarnas ryggstöd vara veka, ett fäste brakade omgående ihop när vi skulle fälla ner bordet.
För att förhöja komforten mellan fram- och baksäte finns som tillval en knappsats bak där de åkande kan välja radio eller cd-spelare. Barn kan via hörlurar lyssna på Mora Träsk medan tråkpappa lyssnar på Dagens Eko. Eller vice versa. Och det råder frid i bilen så länge barnen vill lyssna på samma sak. Systemet kallas Twin Audio.
Bland övrig utrustning finns navigationssystem, xenonstrålkastare, parkeringsassistans, dubbla soltak och automatisk klimatkontroll.
På säkerhetssidan finns låsningsfria bromsar, elektronisk bromskraftsfördelning och bromsassistans, dubbla fullstora krockkuddar, sidokrockkuddar fram, fem nackskydd och fem trepunktsbälten – allt som standard.
Aktivt antisladdsystem, barnstolsfästen fram med så kallad smart krockkudde samt sidokrockgardiner i kombination med aktiva nackskydd fram och bak är tillval.
Priset för en standardutrustad 100-hästars Meriva hamnar kring 140000 kronor. Luftkonditionering och cd/radio väntas kosta 13300 kronor. Ford Fusion, Mitsubishi Space Star, Honda Jazz – där är några tänkbara konkurrenter. Det förefaller som om Opel i Meriva har ett starkt kort i det sällskapet, ett riktigt test får ge närmare besked.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - obegränsad läsning för endast 99 kr/mån

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Tillgång till alla tester i vårt digitala arkiv

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Sänk dina bilkostnader! Bilekonomi och svar på juridiska frågor

Avsluta prenumerationen när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer