Basfakta

Motor
4-cyl rak med 2 överliggande kamaxlar. Direktinsprutning, turbo, laddluftkylare. Kompression 18,4. Borrning/slag 79/86 mm, volym 1686 cm3. Max effekt 100 hk (74 kW) vid 4400 r/min. Max vridmoment 240 Nm vid 2300 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram. Framhjulsdrift, 5-växlad manuell låda.

Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram undre triangellänkar, bak halvstel torsionsaxel i bakåtriktade bärarmar.

Styrning
Kuggstång, elservo. 3,1 rattvarv. Vändcirkel 10,3 meter.

Bromsar
Skivbromsar fram (ventilerade) och bak. ABS.

Hjul
Fälg 6 tum stål, däck 185/60 HR 15.

Mått/vikt
Axelavstånd 263, längd 404, bredd 169, höjd 162. Spårvidd fram/bak 145/147. Tjänstevikt 1525 kg, maxlast 385 kg, släpvikt 1200. Bränsletank 55 liter.

Fartresurser*
Acceleration 0-100 km/h 13,4 s, toppfart 178 km/h.

Förbrukning*
Blandad körning 0,53, landsväg 0,45, stad 0,67 l/mil.

*Enligt tillverkaren

Dieseln definitivt

Med stora dieselmotorn faller Opel Merivas pusselbitar på rätt plats.

Inte ens ett tusen svenskar valde Opel Meriva under 2003. Svårt att begripa, i ljuset av en del storsäljare i allmänhet och med Merivas företräden i åtanke i synnerhet. En bättre och smartare förpackning av fyra meter bil finns nämligen inte just nu. Fem personer och en hel del bagage får plats i den stubbiga karossen, men det är framför allt för fyra personer Meriva glänser med sin flexibilitet.
Stolarna bak kan, sedan mittplatsen fällts undan, skjutas närmare varandra och ungefär en decimeter bakåt i kupén – vips har man generöst utrymme i bredd och rejäl plats att sträcka ut de värsta storkben. Baksätet kan förstås också fällas platta ned i golvet och bereda plats för förbluffande voluminös last.
Tillträdet till den spatiösa kupén är enkelt, karossen är hög, dörrarna raka och breda. Man sitter förnämligt på typiskt Opelhårda stolar och har en ganska torrt utförd men oklanderligt städad interiör och förarmiljö att ta del av. Ingen kan missta sig på något reglage, ratten är ställbar i både längs- och höjdled, grejerna man kan behöva till vardags finns där och kvalitetstintrycket överlag är gott. På Opels senare modeller märks det att företagets chef har ett förflutet som boss på BMW.
Marknadsförarna däremot velar irriterande inför utrustningsmöjligheterna och skickar här med ett smäckigt set hörlurar för baksätet i stället för viktigare saker som whiplashskydd, sidkrockgardiner, ESP och strålkastarspolning. Allt kostar extra, visserligen inga hutlösa summor, men nog för att vittna om feltänk inför en bil som är så rätt i övrigt.
Till skillnad från den tämligen högröstade, hårdjobbande 1,6-motorn är nämligen 100-hästarsdieseln med turbo och common rail-insprutning exakt rätt drivkälla för Meriva. Allt fler moderna turbodieslar är snudd på överstarka i sitt bottendrag, men här är det helhetsharmonin som har fått råda. 1,7-maskinen gör Meriva lagom stark för att stadskörning ska gå mjukt, men har också reserver så att bilen skottar på ordentligt när långtradaren ska passeras utan nedväxling.
Snålt går det, under 150 mils provkörning behövdes blott ett tankstopp och snittförbrukningen hamnade en nysning under 0,6 l/mil, trots fullsatt i salong och packrum. Ljudkomforten är bättre än i 1,6:an. På tomgång knattrar motorn förstås (ett trygghetsskapande ljud enligt mitt förmenande), men i fart arbetar den tyst och på lägre varv än 1,6.
Meriva med diesel är dyrare att köpa och (framför allt) att skatta för, men helheten gör ändå den här versionen till den mesta prisvärda i programmet. Dessutom är Meriva 1,7 CDTi klart giftig också för konkurrentmärkenas modeller i en storlek större.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer