Provkörning av Opel Mokka 1,4 Turbo 4×4

Den ser krallig ut, Opels lillsuv. Och overkligt stor, trots att den räknas som småbil. Den har tagits emot med öppna armar och är förbeställd i drygt 40 000 exemplar, trots att ingen beställare har kört den.

Första intrycket

Trodde den skulle vara liten men det är den inte. Bara kort, men bred och hög som en yngre elefant. Mokka ser bulkig ut, snygg vet jag inte, men tuff går jag med på.

Kaffesugen

9/10

Prisvärd

8/10

Opel är i desperat behov av en ”hit”. En bil som säljer bra, och kanske är Mokka just den bilen. En liten men ändå stor bil som ser tuff ut och som är användbar till det mesta – till ett hyggligt pris. Instegsmodell eller inropare är Mokka 1,6. Den har 115 hästkrafter, framhjulsdrift och femväxlad manuell låda. Priset är lovande 179 900 kronor och utrustningsnivån som ingår är riktigt skaplig. Saker att nämna är bland annat manuell luftkonditionering, cd/radio, starthjälp i backe, assistansbroms i nedförsbacke, farthållare, färddator, 18-tumshjul och uppvärmd ratt. Det där med 18-tumshjul är jag lite skeptisk till. Det kan bli bullrigt på våra svenska vägar. På tysk mark rullar hjulen dock ganska tyst upp till 130 km/h.
Nästa steg i prislistan är 1,4 Turbo med 140 hästkrafter, fyrhjulsdrift och sexväxlad manuell låda. Enligt min mening den trevligaste motorn av de tre tillgängliga. Hyggligt vridmoment på 200 Newtonmeter mellan 1 850-4 900 r/min. Den ska dra 0,64 liter milen om man får tro EU-normen.
En besvikelse är dieseln på 1,7 liter och 130 hästkrafter (finns fram- eller fyrhjulsdriven). Motorn är inte lika sofistikerad som VW- eller framför allt BMW-dieslarna men gör ändå
ett anständigt jobb. Vi känner igen motorn från andra Opel-modeller men i Mokka är den sällsynt bullrig. Ett dovt, trist muller fyller kupén på ett sätt som inte är värdigt en bil daterad 2013. Även vid vanlig fartökning genom växlarna, inte fullgasaccelerationer, så mullrar det besvärande mycket. Även i jämn motorvägsfart hörs motorn hela tiden. Runt 110 km/h vibrerar innerbackspegeln på ett Parkinson-mässigt vis och kör man ännu fortare kommer en del vindbrus. Vindbruset finns även i 1,4 Turbo men där är backspegeln stilla och motorn betydligt tystare.

Inuti är det rymligt åt alla håll. I fram­sätet tror man att bilen är större än vad den är. Provbilarna är utrustade med ergonomiskt certifierade sportstolar som ingår i Premiumpaketet. Väldigt sittriktiga och sköna stolar som kan justeras i åtta riktningar. Bilens höjd gör det också bekvämt att kliva i eller ur.
I paketet ingår även adaptiva bi-xenon­strålkastare med helljusautomatik och detta paket kostar inledningsvis 8 900 kronor. Ytterligare tre paket kan väljas och under introduktionen är priserna rejält reducerade. Komfort Plus-paketet har tvåzons klimatanläggning, parkeringssensorer fram och bak, regnsensor, automatisk avbländbar backspegel, helljusautomatik och 230 volt uttag i mittkonsolen bak. Ordinarie pris 9 900 kronor men som under introduktionen är nedsatt till 1 900. Snudd på gratis.

Men tillbaks till insidan. Baksätet har väldigt bra ben- och huvudplats. Även om föraren är lång är benplatsen bak bra. Två vuxna sitter bekvämt även om sittdynan är något kort. Tre barn får plats utan gnäll. Lastutrymmet är klart godkänt och rymmer 356 liter. Med fällda baksätesryggar (60/40) ryms 785 liter lastat upp till stolskant och 1 372 liter lastat upp till tak.
Kvalitetskänslan på inredning, knappar, reglage och instrument är godkänd, inte premium men helt okej. Personligen har jag lite svårt för allt det svarta. Ser mörkt ut, på något vis.
Köregenskaperna är på det hela taget bra men chassit är lite gungigt och skumpigt i längdriktningen. De stora hjulen gör också framfarten stötig för minsta ojämnhet medan fjädringen är relativt mjuk. Sidostabiliteten är däremot bra tack vare grova krängningshämmare och ­styrkänslan från elservon övertygar.
Kanske kan Mokka ge konkurrenterna en smocka. Dessa är enligt Opel – Skoda Yeti, Mitsubishi ASX och Nissan Juke, och från våren nästa år även Chevrolet Trax. Den tillverkas i Korea, som Mokka, och är i stort samma bil som Mokka. I januari är du välkommen till Opelhandlarna på kaffe och Mokka.

Rivaler

Nissan Juke


En bil som enligt min uppfattning är fulare än stryk men som ändå sålt bra. Något kortare än Mokka och betydligt trängre innerutrymmen. Finns med rolig 190-hästare. 1,6 bensin och 1,5 diesel är på gränsen till för svaga.
Pris: Från 158 500 kronor.

Skoda Yeti


Tjeckernas svar på VW Tiguan, fast tuffare och billigare. Längre hjulbas men kortare totallängd än Mokka. Yeti ser mindre ut som en pajas, är mer på riktigt och dyrare. Tre bensinare och två dieslar.
Pris: Från 187 300 kronor.

Opel Mokka 1,4 Turbo 4×4

Pris
209 900 kronor.


Motor
Bensin. 4-cyl tvärställd radmotor, dubbla överliggande kamaxlar, 4 ventiler/cylinder. Turbo och laddluftkylare. Kompression 9,5:1. Borrning/slag 72,5/82,6 mm, cylindervolym 1 364 cm3. Max effekt 140 hk (103 kW) vid 4 900-6 000 r/min, max vridmoment 200 Nm vid 1 850–4 900 r/min.


Kraftöverföring
Motorn fram, fyrhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak torsionsaxel.


Styrning
Kuggstångstyrning, elektrisk servo. Vändcirkel 11,5 meter.


Bromsar
Ventilerade skivor fram, solida bak. Aktivt antisladdsystem.


Hjul
Fälg 7 tum, däck 215/55 R18.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 256, längd 428, bredd 178, höjd 166, spårvidd f/b 154/154. Markfrigång ca 15. Tjänstevikt 1 425, maxlast 429, max släpvikt 1 200. Tank 53 liter.


Fartresurser*
Toppfart 190 km/h. ­Acceleration 0–100 km/h 9,8 s.


Bränsleförbrukning*
0,64 liter/mil vid blandad körning. CO2 149 g/km.


Skatt
1 000 kronor enligt 2013 års förslag.


Garantier
5 år nybil, 3 år vagnskada, 12 år rostskydd, 1 år Opel assistans.


* Tillverkarens uppgifter.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer