Basfakta

Motor
4-cyl tvärställd radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. 1,4 – Kompression 10,5. Borrning/slag 73,4/80,6 mm, cylindervolym 1364 cm3. Max effekt 90 hk (66 kW) vid 5600 r/min, max vridmoment 125 Nm vid 4 000 r/min. 1,8 – Kompression 10,5. Borrning/slag 80,5/88,2 mm, cylindervolym 1796 cm3. Max effekt 125 hk (92 kW) vid 6000 r/min, max vridmoment 165 Nm vid 4600 r/min.

Kraftöverföring
Framhjulsdrift. 5-växlad manuell låda. Aktivt antisladdsystem (ESP).

Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänkar, bak torsionsaxel i bakåtriktade bärarmar.

Styrning
Kuggstång, elektromekanisk servo. Vändcirkel 10,6 meter.

Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul
1,4: Fälg 6 tum, däck 185/60 R15. 1,6: Fälg 6 tum, däck 205/50 R16.

Mått & vikt (cm/kg)
Axelavstånd 249, längd 392, bredd 169, höjd 136, spårvidd fram/bak 143/ 142. Tjänstevikt 1235 (1,4) 1265 (1,6), maxlast 215.

Fartresurser*
Acceleration 0-100 km/h 9,4 (1,4: 12,4) s. Toppfart 204 (180) km/h.

Bränsleförbrukning*
(enl. EU-norm). Blandad körning 0,77 (0,61) l/mil, landsväg 0,58 (0,50), stad 1,09 (0,81).

*Tillverkarens uppgifter.

Öppet på 18 blankt

Opel Tigra Twin Top är den senaste i raden av små trendiga ”plåtcabbar” och en av de snabbaste hittills: taket fälls upp eller ner på blott 18 sekunder.

Förnamnet är gammalt men efternamnen nya och konceptet är väl anpassat till den nya trenden; en bil med attityd och identitet skall ha fällbart plåttak, små synliga störtbågar och en design som sticker ut. Vem vill köra en bil i den gråa unisona ”Svenne”-massan”? Alla ovanstående trendingredienser – och lite till – erbjuds i helt nya Opel Tigra Twin Top, avlösaren till den bil som av elaka tungor brukade benämnas ”hårfrisörskeracern nummer 1”.
På en tioårsperiod har öppna bilars marknadsandel fördubblats i Europa. Det betyder att drygt 800000 bilar utan tak ska säljas under 2004. Det är den viktigaste anledningen till att Tigra tappat skalpen i den nya upplagan.
Vid första anblicken ser Tigra betydligt sportigare ut än föregångaren, och även jämfört med klassledaren Peugeot 206 CC. Profilen är framåtlutat aggressiv och taket har formen av en hardtop (vilket det ju också är), mer än de coupé- liknande linjerna hos 206:an. En nypa Toyota MR2 anas också i proportionerna, avsaknaden av baksäte gör att Tigra nästan ser ut att ha försetts med mittmotor. Helhetsintrycket är modernt snyggt, nästan lite styggt, möjligen kan design-kritik föras mot akterns något höga och anonyma utformning. Men formerna har å andra sidan det positiva med sig att de skänker utrymme för tak och bagage.
Opel har tagit hjälp av franska Heuliez för att utveckla nya Tigra. Företaget har specialiserats sig på konverteringar och kommer även att producera Tigra.
Takfällningsmekanism är enkel och snabb. Dra åt handbromsen, släpp de två spärrarna uppe i vindrutans överkant och tryck på knappen på dörrinsidan. 18 sekunder senare är himlen ditt tak, fåglarnas sång hörs klart och lukterna är helt andra än i en liten instängd kupé.
Visserligen tar ett hårt tak mer plats än ett dito mjukt i tyg, men fördelarna med att kunna köra tystare, bekvämare och säkrare överväger de bagagelitrar som förloras i och med användande av ett plåttak i stället för sufflett.
Apropå säkerhet; Tigra Twin Top fick fyra stjärnor när den krocktestades av Euro NCAP nyligen.
För att skapa en mer sportig image har Opel valt bort ett nödbaksäte bakom stolarna (som Peugeot 206). Detta kan möjligen orsaka att Tigra inte blir den succé som Opel räknar med.
Å andra sidan är bagageutrymmet större än man tror, och (vintertid) med taket uppe fullt acceptabelt för två resande på långfärd. Liksom när taket ska upp eller ner är bakluckan elmanövrerad även när den är bagagelucka – fast då öppnar den i bakkant. Så långt allt väl, men knappen på bakstammen måste hållas inne i sex lååånga sekunder under hela tiden vid stängning respektive öppning. Krångligt i överkant.
Bakom stolarna finns ett rekorderligt fyrakantigt utformat bagagefack, perfekt för en sportbag eller vindjacka. Faktiskt har designavdelning låtit ta fram en väskserie speciellt för de två bagageutrymmena. Totalt rymmer Tigra mer än 500 liter bagage, varav 70 liter i det bakom ryggen och resterande där bak, 440 eller 250 liter beroende på om taket är upp- eller nerfällt.
Det tvådelade taket (Twin Top) är för övrigt en rätt smart konstruktion som tar rätt liten plats i nerfäll skick.
Bakom ratten känner man igen sig från Opel Corsa. Inredningen har dekortrimmats med nya färger och tyger, anrättningen är mer proper och nyktert återhållsam än flörtigt tilltalande. På Sport-modellen har det tillkommit två silverlackade ”bumeranger” under mittkonsolen. De ser först ut att vara i aluminium och fastskruvade, i verkligheten är de silverlackerade och ditsatta med clips.

Sittställning och komfort är tillfredsställande, även om jag personligen gärna vill komma ner ytterligare några centimeter för att komma bort från vindrutans överkant och vindturbulensen.
Chassimässigt baseras Tigra på Opel Corsa GSi, det innebär bra balans och väl avvägd fjädring. Corsa har väl aldrig strålat med direkt roliga köregenskaper, men väl trygga. Tigras chassi är något sänkt (5 mm fram, 20 bak) och spårvidden har ökats knappt 30 mm jämfört med Corsa GSi. Det bidrar till att Tigra är en trevlig krabat att köra, särskilt på halvkurviga vägar i ”lagom” fart. Någon sportbil är det dock icke fråga om, även om Opel gärna antyder motsatsen.
För närvarande lanserar Opel sin nya produktfilosofi kallad ”40:40:20”, där Tigra ingår. Tesen innebär att 40 procent av företagets produkter skall bestå av konventionella sedaner, halvkombi- och kombibilar, 40 procent av mer ”innovativa” modeller som Meriva och Signum och resterande 20 procent av nischade modellvarianter som Tigra Twin Top och Speedster. Inget nytt under solen direkt, Opel har sedan länge varit i framkant med lite halvsportiga bilar och folkliga kupémodeller. Tigra har således att brås på.
UtrustningsalternativEn är tre till antalet; Enjoy, Cosmo och Sport. Enjoy är instegsmodellen, Cosmo det lite lyxiga alternativet och Sport är – just det, sportigast. Cosmo och Sport kan beställas med bakre taksektionen lackerad i silver, ytterligare en speciell design-feature som kanske är viktig vid köp av en roadster?
Motoralternativen består av 1,4-liters ”Twinport” på 90 hk och 1,8 liters ?Ecotec? på 125 hk och kan väljas fritt mellan de tre utrustningsnivåerna.
Karaktärerna på motorbestyckningen skiljer dem kraftigt åt. Den mindre motorn känns tunn när den pressas, men vid vanlig körning – med taket nere – är den alldeles tillräcklig. Twinport-motorn går även att beställa med Easytroniclåda, vilket gör bilen väldigt lätt att handskas med.
Något hårdare nypor kräver 1,8-litersmotorn, speciellt om man kryssat för ”Sport” i utrustningslistan. Den silverfärgade bilen på bilderna var en förseriebil med Sport-chassi och betydligt kvickare runt böjarna. Neutralt balanserad men utan sportbilskänsla. Över vägskarvar och gupp gnydde det lite olustigt från kaross och inredning. Vridstyvheten med taket nerfällt känns heller inte helt övertygande; må vara ett vanligt fenomen på den här typen av bilar, men inte roligare för det.

Sammantaget en smått förnuftig liten kärra med halvkaxig design och funktion som fungerar för två.
Opel Sverige räknar med att 1,4-liters Enjoy blir populärast hos oss. Man räknar med en försäljning kring 300-400 bilar nästa år. En titt i den tyska prislistan ger en prisindikation;, en hyggligt begåvad gissning är att 1,4 Enjoy kommer kosta runt 170000 kronor i mars -05.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer