Du behöver inte vara hipster, men det skulle säkert underlätta om du vill synas på en Oto R. Fränare elmotoriserad cykel finns inte och betraktare vrider nackarna ur led.

Det finns en stark lobbyverksamhet som går ut på att alla ska cykla till jobbet. Det kanske fungerar för en del men långt ifrån alla. Men för de som kan finns nu en uppsjö av ­elcyklar som underlättar trampandet, och några av de absolut coolaste kommer från spanska Oto Cycles. Inspirerade av gamla motorcyklar och handgjorda går det att få dem precis som du vill. Välj färgkombination på ram, skärmar, ”tank” och fälgar, däck med vit sida eller vilka däck som helst, sadel, handtag och storlek på elmotor/batteri. Finns med 250, 500 eller 1 000 Watts elmotor.

Avancerat kombi-instrument visar bland annat batteri­status, kraftläge, fart och sträcka.

Foto: Patrik Lindgren

Avancerat kombi-instrument visar bland annat batteri­status, kraftläge, fart och sträcka.

Teknikens Värld provkör en knallröd Oto R 1 000 Watt 48 Volt lånad från Bonden Motor på Bondegatan i Stockholm. Kan knappast passa in bättre någon annanstans i världen än på hipstertäta Södermalm. Hojen aktiveras genom att man trycker igång färddatorn/hastig­hetsmätaren på styret. Trampa igång och elmotorn hjälper genast till. Känns lite ovant då kraften kommer plötsligt, men så är assistansen också i sitt högsta läge. Assistansen från elmotorn går att ställa i fem steg och med femmans växel ilagd når Oto R 45 km/h. Nästan som en gammal moppe med jackad kolv, men den här verkar i stället hackad eftersom el­cyklar inte får gå fortare än 25 km/h. Dessutom finns ett fartreglage, så när man väl kommit igång behöver man inte trampa alls. Kvaliteten verkar övertygande med växel och skivbromsar från Shimano samt batteripack från Samsung. Detaljarbetet är snyggt och läckert utfört. Räckvidden påstås vara sju mil med pedal­assistans och laddtiden fem timmar från tomt batteri. Batteriet ska klara 1 500 cykler.

Oto Cycles Oto R

Foto: Patrik Lindgren

Jag elcyklar runt helt ljudlöst på söder, uppför backarna till Sofia kyrka, utan ansträngning. Njuter av vårsolen och av att slippa bli andfådd. Nedförsbackarna är branta men bromsarna är mycket effektiva och jag läser av nästan 50 km/h. De feta däcken bettar bra mot asfalten när jag lägger ner i en kurva. Det gäller bara att innertrampan inte är i sitt nedersta läge för då kan det gå på tok ordentligt …
Oto finns förutom i modell R också i den enklaste Oto K och den raciga Oto Race R. Mer info på www. otocycles. com.

Oto cycles Oto R elcykel

Motor
Pedalkraft och elmotor. 1 000 Watt, 48 Volt, 11,6 Ampere. Vridmoment 54 Nm. Elmotorn i baknavet. Samsung 29E batteri.


Ram
Stål och krommolybden.


Däck
Felt Thick Brick 24 tum x 3,0.


Bromsar
Skivor fram och bak.


Vikt
27 kg.


Max last
120 kg.


Längd/höjd
210/85 cm.


Räckvidd
cirka 7 mil, laddtid 5 timmar.


Toppfart
45 km/h (25 km/h begränsad).


Pris
cirka 45 000 kronor.

Rival

Skeppshult
Skeppshult Cykel
Svensktillverkad kvalitetshoj med Shimano STEPS drivsystem på 250 Watt. 36 Volt, 11,6 Ampere. Laddtid 4 timmar.

Pris: 26 195 kronor.

Visa kommentarer
NUVARANDE Provkörning av Oto cycles Oto R elcykel
NÄSTA Så här ska du inte lämna en bilträff