Peugeot är sist ut i trojkan att presentera sin uppfattning om hur en bra stadsbil ska se ut och uppföra sig. Den var inte alls dum att vänta på. Men ta hem rätt motor!

Första intrycket

Jag gillar de här minibilarna mer och mer. De duger till väldigt mycket. Men den starkare motorn är den bättre motorn – låt oss få den i Sverige också!

Ombytlig

8/10

Prisvärd

8/10

Så där vid en första anblick är det svårt att tro att Peugeot 108 och Toyota Aygo har något gemensamt. Men det har de. Det mesta egentligen. Motorn, en trecylindrig bensinare på 998 kubik, är identisk och tillverkad av Toyota. Men i den japanska bilen har den 69 hästkrafter, i den franska 68!
Peugeot är rädda att köpare av 108 inte ska känna sig hemma med en 69 hästkrafter stark motor så de säger att den har 50 kW, alltså 68 hästkrafter. Men det har den inte, den har 69 hästkrafter.
Fransk logik i all sin prakt.
Och hur Peugeot 108 då kan, enligt tillverkaren, vara så mycket snabbare i acceleration än Toyota Aygo begriper jag inte. Men i den tekniska specifikationen står det 0-100 km/h på 13 sekunder blankt för Peugeot, men 14,2 för Aygo,

Peugeot 108 kommer att säljas både med tre och fem dörrar, den senare kan även utrustas med automatiserad manuell låda, ETG5.
Men det kommer även en öppen version med canvastak som släpper in himlen genom ett 76 x 80 centimeter stort hål. Top, som den heter blir huvudnumret i programmet och är den enda som är standardutrustad med start/stopp-system.
Peugeot väljer i motsats till Toyota att stoppa ytterligare ett motoralternativ i 108. Det är deras egentillverkade 1,2-liters motor på 82 hästkrafter. Vi har kört den också och helt klart gör de extra hästkrafterna skillnad, dock inte så mycket på bränsleförbrukningen som är 0,43 l/mil vid blandad körning. Det är dock oklart om detta alternativ kommer till Sverige och om den gör det så sker det inte till introduktionen.
Det tycker jag är synd, för Peugeotmotorn med mera hästar och drygt 20 Nm mer i vridmoment är ett lyft för bilen. Den känns mycket alertare, starkare och trepipen morrar som aldrig förr. Ta hit!
Samtidigt är ju minibilsklassen oerhört priskänslig och kostar den starkare motorn mycket mer så blir den inte utvald av köparna.

Peugeot 108

Hallå Frankrike och hej nya Peugeot 108. PeO Kjellström dyker upp!

Precis som Toyota Aygo går det att personifiera Peugeot 108. Det sker främst med sex designteman som omfattar utsmyckningar på taket, motorhuven och backspegelkåpor. Invändigt är det egna dekaler, textilmattor och nyckelhölje.
Canvastaket till Top kan fås i tre olika färger, svart, grått eller lila. Enligt Peugeot finns det, i alla fall teoretiskt, 5 000 olika versioner av Peugeot 108 att välja på.
Peugeot 108 har inga priser än men kommer att börja på under 100 000 kronor.

Peugeot 108 1,0 VTI

Pris
Ej fastställt, första kundleverans i augusti.


Motor
Bensin. Tvärställd 3-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Kompression 11,5:1. Borrning/slag 71,0/84,0 mm, cylindervolym 998 cm3. Max effekt 68 hk (50 kW) vid 6 000 r/min, max vridmoment 95 Nm vid 4 800 r/min.


Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell låda, alt. 5-växlad automatlåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring. Fram fjäderben med undre triangellänk, krängningshämmare. Bak torsionsaxel.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 9,6 meter.


Bromsar
Skivor fram, trummor bak. Antisladdsystem.


Hjul
Plåtfälg. Fälgbredd 5,5 tum, däck 155/65 R 14.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 234, längd 346, bredd 162, höjd 146, spårvidd f/b 143/142. Markfrigång 12. Tjänstevikt ca 900, maxlast ca 340, max släpvagnsvikt 0. Tank 35 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 168 – 580 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 13,0 s, toppfart 157 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 0,50, landsväg 0,36, blandad körning 0,41. CO2 95 g/km.


Garantier
Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans 3 år.


Skatt
Skattebefriad de fem första åren.

Visa kommentarer
NUVARANDE Provkörning av Peugeot 108 1,0 VTi
NÄSTA Bensinmackar inför förskottsbetalning