Provkörning av Peugeot 2008 1,2 VTI Access

Enda segmentet som ökat i försäljningsstatistiken hittills i år är de små suvarna. Väldigt lägligt för fransmännen när de nu lanserar 2008. En Volvo XC70-look-a-like med klart överkomlig prislapp.

Första intrycket

Peugeot har lyckats bygga en bil som kombinerar suvens höjd med småbilens smidighet. Den har ett lastutrymme som räcker till för de flesta, och dessutom till ett hyfsat lågt pris. Bra jobbat!

Stadsjeep

10/10

Prisvärd

7/10

Kotlettfrisyr, röda chinos och suvar. Alla var de betittade och bespottade överklassattribut som på något märkligt sätt sedan sipprat ned i den svenska vardagen och ter sig kanske inte helt normala, men nästan, i landet som så gärna vill vara lagom. För du kommer väl ihåg att i början på 00-talet bespottades stadsjeeparna som onödiga Östermalmskärror. Den högre markfrigången, terrängskodda hjulhus och hasplåtar fram och bak ansågs vara utan syfte eftersom bilarna knappt rörde sig utanför de exklusiva bostadskvarter runt om i Sverige där ägarna huserade. ”Asfaltsindianerna” släppte i protest till och med ut luften ur däcken på dem.
Cirka tio år senare är situationen radikalt annorlunda. Numera vill även den stora massan i det avlånga landet titta ned på sina medtrafikanter, se ut som om de inventerar skogsbeståndet mest varje eftermiddag och har bössan redo i bagaget för lite spontan hjortjakt.
Argumenten om att en vanlig kombi är lika rymlig, praktisk och har lägre luftmotstånd vilket gynnar förbrukning, och till slut miljön, är som bortblåsta. Alla vill åka suv, utom möjligen miljöpartiets Gustav Fridolin och vänsterpartiets Ann-Marie Strömberg som föreslog att alla bilar med en bredd över 1,9 meter skulle förbjudas.

Nu är det andra, modernare tider och bilföretagen vill att suv-trenden sprider sig även till de med mindre fashionabla adresser och tunnare plånböcker. Succén Nissan Qashqai har fått konkurrens från storsäljaren just nu Mazda CX-5. Men då rör vi oss fortfarande i landet för de mellanstora suvarna.
Nu är det dags för de högbyggda varianterna att erövra ytterligare en målgrupp, småbilsköparna. Min kollega Mikael Stjerna provkörde Renault Captur i förra numret och imponerades av den praktiskt lagda landsmannen. Och nu är det dags för Peugeots svar, 2008. Till två tredjedelar exakt samma delar som i småbilen 208. Axelavståndet är detsamma, 254 centimeter, däremot är totallängden 20 centimeter längre. Till största del lokaliserat efter bakhjulen för ett längre och större bagageutrymme. Markfrigången är förhöjd med 2,5 centimeter till 16 centimeter. Spårvidden har ökats med en centimeter både fram och bak samtidigt som karossen mäter 9,6 centimeter mer i höjd. Inuti känner vi igen stolar, instrumentering och ratt ifrån 208. Precis som i 208 saknas också kurvhandtag för passagerare i både bak- och framsäte. Något Goëtan Demoulin, kundutvecklingschef på Peugeot, förklarar med att eftersom kurvhandtagen inte utvecklades till 208 så fick de hoppa över det i 2008, trots att det här finns mer sidotak att fästa dessa i.
Taklinjen är för övrigt ett av designdragen som utmärker 2008. Förutom standardmonterade rails finns metallinlägg som får bilen att se högre ut, helt klart inspirerat av Land Rover Discovery generation ett. Men förutom den suv-flirten så är det snarare förhöjd kombi som varit inspirationen designmässigt.
– Bilar som Audis Allroad-modeller och exempelvis Volvos XC70 har inspirerat oss. Vi tror inte att alla vill ha en tydlig suv-design men däremot en design som andas stabilitet, trovärdighet och funktionalitet, säger Goëtan Demoulin, kundutvecklingschef på Peugeot.
Visst syns förebilderna i designen. Och nog både ser och känns 2008 mer som en förhöjd småbilskombi än en förkrympt suv. Bakluckan är stor som en hangarport vilket för det goda med sig att lasttröskeln är låg, endast 60 centimeter. Ett relativt stort bagageutrymme skådas där baksätet är uppdelat 60/40 om det ska fällas. Varför inte 40/20/40 på en helt nykonstruerad modell? Sätet fälls dock till i det närmaste plant läge vilket är bra om det ska lastas större än matkassar. Att frakta människor i baksätet låter sig göras om de inte är för långa. Undertecknad får inte riktigt plats med benen ”bakom sig själv” Här saknas finessen med skjutbart baksäte som konkurrenten Renault Captur har som standard.

I framsätet bjuds en trevlig och lättfattlig förarmiljö. Stolen är, nästan som vanligt i den här storleksklassen, ingenting du vill sitta i på en kontinentalkryssning men ändå tillräckligt bra. Som förare är det lätt att ha överblick kring var bilen befinner sig och i början överraskas jag positivt över hur behändig bilen faktiskt är när det ska parkeras och manövreras på mindre utrymmen.

Motoralternativen i Sverige är tre, till att börja med. En 1,6 liters diesel på 92 eller 115 hästkrafter som vi känner igen från tidigare PSA-bilar och bland annat Volvomodeller. Två bensinare finns och de väntas stå för merparten av försäljningen i Sverige. 1,6 literssnurran, som är fyrcylindrig, känner vi också igen från tidigare med 120 hästkrafter och en trecylindrig motor på 82 hästkrafter, som hade premiär i 208 vilket också blir instegsvarianten med ett grundpris på 149 900 kronor. I början på nästa år kommer trepipen med turbo i två olika effektuttag, 110 och 130 hästkrafter. Då också med betydligt bättre vridmoment (205 respektive 230 Nm) än de maximala 118 newtonmeter som 1,2 utan överladdning mäktar med, lite väl klent vid omkörning med fullpackad bil. Dieselbrännaren är den snålaste i gänget med en blandad förbrukning om 0,40 l/mil och har som standard en sexväxlad manuell låda men kan fås med en låda som växlar åt dig. Den mindre bensinmotorn kommer endast med en femväxlad manuell och 1,6-liters bensinaren med en sexväxlad manuell spak. Provkörningen är denna gång förlagd till hemlandets nordöstra hörn. Närmare bestämt de norra delarna av det berömda vindistriktet Alsace. För våra bilälskande absolutister så kanske EU-parlamentsstaden Strasbourg i stället klingar bekant.

Vi kör längs underbart slingriga asfaltsvägar upp och ned längs de branta kullarna som är överraskande höga, en del mäter nästan 1 000 meter över havet och är bestyckade med för säsongen gröna skidbackar.
Asfalten är här på tok för slät för att ge något definitivt omdöme kring ljudkomforten hemmavid men det verkar lovande tyst. Däremot avslöjar så här ringlande vägar normalt sett omedelbart brister i chassit. Men här finns inget att avslöja. 2008 är överraskande stabil och rolig att köra. Det är bara att greppa den föredömligt lilla och lagom bulliga ratten i rätt riktning och sedan följa med. 2008 styr in föredömligt bra och chassit ”sätter” sig tryggt över det yttre hjulparet om du åker väldigt fort.
Styrkänslan är skönt sportbilstung i dieselversionen medan bensinversionerna bjuder mindre motstånd i rattrörelserna utan att vara för vevig. Förklaringen står såklart att finna i mervikten för oljebrännaren – 50 kilo – och att fjädrarna därför också är hårdare satta.
Den manuella sexväxlade lådan är ett föredöme. Tydliga lägen och en precis lagom kärv känsla när du skiftar lägen. Den femväxlade manuella tjänar i stället som avskräckande exempel, sladdrig med otydligare lägen och helt befriad från känsla. Hur kan PSA-gruppen åstadkomma två så olika kvalitetsnivåer?
I genomsnitt över modellvarianterna är 2008 hela 104 kilo lättare jämfört med gamla 207 SW, alltså den gamla kombin. En rejäl bantning som säkerligen är en av förklaringarna till varför modellen är så körglad.

10 000-kronorsfrågan är såklart vem som ska köpa 2008? Om du frågar mig så är svaret: nästan vem som helst. Det går lika lätt att föreställa sig en aktiv storstadskvinna i karriären med friluftsambitioner som en liten barnfamilj eller ett äldre par som gillar det högre insteget. Enda begränsningen görs egentligen geografiskt. För trots tydliga Volvo XC70-ambitioner så finns ingen fyrhjulsdrift att välja till 2008. En funktion som kallas Grip Control, och även återfinns på storasyskonet 3008, går att köpa till (se separat ruta) men 2008 är ändå ingenting för den med en särskilt hal garageuppfart eller postadress utanför de mer välplogade vägarna.
I stället passar 2008 ovanligt bra i stan. Precis som det var tänkt från början med stadsjeepar.

Rivaler

Renault Captur
Renault Captur
Vi imponerades vid provkörningen, blir intressant med jämförande test på svensk mark. Precis som 2008 finns den endast som framhjulsdriven.
Pris: 149 900 kronor.

Chevrolet Trax
Chevrolet Trax
Ytterligare en pigg krabat i det allra minsta suv-segmentet. Systerbil med Opel Mokka och kan till skillnad från fransmännen utrustas med fyrhjulsdrift.
Pris: 159 900 kronor.

Peugeot 2008 1,2 VTi Access

Pris
149 900 kronor, säljstart i slutet av juni.


Motor
Bensin. Tvärställd 3-cyl radmotor med centralt monterad kamaxel och stötstänger 4 ventiler per cylinder. Kompression 11,0:1. Borrning/slag 75/90,5 mm, cylindervolym 1 199 cm3, 82 hk (60 kW) vid 5 750 r/min, max vridmoment 118 Nm vid 2 750 r/min.


Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell låda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring. Fram fjäderben med undre triangellänk och krängningshämmare. Bak torsionsaxel.


Styrning
Variabel kuggstångstyrning med servo. Vändcirkel 10,4 meter.


Bromsar
Ventilerade skivor fram och trummor bak.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd X tum, däck 195/65 R15.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 254, längd 416, bredd 174, höjd 157, spårvidd f/b 148/149. Markfrigång 16. Tjänstevikt 1 210, maxlast 372, max släpvagnsvikt 1 100. Tank 50 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 350-1 194 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 13,5 s, toppfart 169 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 0,6, landsväg 0,43, blandad körning 0,49. CO2 114 g/km.


Garantier
Nybil 3 år eller 10 000 mil, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans 3 år.


Skatt
360 kronor per år.

Grip Control

Vi får prova systemet i en lerförsedd grop men inte stanna bilen i själva gropen och sedan köra iväg, det vågar inte fransmännen. Med lite fart forceras den rejält lerhala gropen, hur bra systemet egentligen fungerar får vi återkomma till vid test på svensk lera och snö.
Systemet har fem olika lägen, varav tre speciallägen, beroende på underlag. Snö, lera och sand. Beroende på val av underlag tillåts hjulen spinna olika mycket och ”leta” grepp mellan höger och vänster hjul för att se var det biter bäst och med hjälp av abs-systemet bromsar hjulet som fortsätter spinna, och förhoppnings kommer du loss.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer