Peugeot

Plus

Motor, komfort, styrning

 

Minus

Plastig interiör, börjar se gammal ut

 

Basfakta

Pris
159900 kr (juni 2005)

Motor
4-cyl tvärmonterad radmotor med 2 överliggande kamaxlar och 4 ventiler per cylinder. Kompression 11:1. Borrning/slag 78,5/82 mm, volym 1587 cm3. Max effekt 110 hk (80 kW) vid 5800 r/min. Max vridmoment 147 Nm vid 4000 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift, 5-växlad manuell låda alt. 4-växlad automat.

Fjädring/Hjulställ
Skruvfjädring fram, torsionsfjädring bak. Fram fjäderben och undre triangellänk. Krängningshämmare fram och bak.

Styrning
Kuggstång, hydrauliskt servo. Vänddiameter 9,9 m.

Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul
Fälgbredd 6 tum aluminium, däck 195/55 R15.

Mått/Vikt (cm/kg)
Axelavstånd 244, längd 383, bredd 167, höjd 139, spårvidd fram/bak 144/143. Tjänstevikt 1230, maxlast 305, släpvagnsvikt 1100.

Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 11,2 s, toppfart 193 km/h (fabriksuppgifter).

Bränsleförbrukning
Blandad körning 0,7 liter/mil enl. EU-norm.

Opel

Plus

Design, bra snurr i motorn

 

Minus

Okänslig styrning, smäckig interiörkänsla

 

Basfakta

Pris
160800 kr (juni 2005)

Motor
4-cyl tvärmonterad radmotor med 2 överliggande kamaxlar och 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,5:1. Borrning/slag 80,5/88,2 mm, volym 1796 cm3. Max effekt 125 hk (92 kW) vid 6000 r/min. Max vridmoment 165 Nm vid 4?600 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift, 5-växlad manuell låda.

Fjädring/Hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare. Fram fjäderben och undre triangellänkar, bak torsionsaxel i bakåtriktade bärarmar.

Styrning
Kuggstång, elektromekaniskt servo. Vänddiameter 10,6 m.

Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul
Fälgbredd 6 tum aluminium, däck 205/50 R16.

Mått/Vikt (cm/kg)
Axelavstånd 249, längd 392, bredd 169, höjd 136, spårvidd fram/bak 143/142. Tjänstevikt 1235, maxlast 215, släpvagnsvikt -.

Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 9,4 s, toppfart 204 km/h (fabriksuppgifter).

Bränsleförbrukning
Blandad körning 0,77 liter/mil enl. EU-norm.


Billigaste plåtcabbarna

Peugeot 206 CC är en braksuccé på den svenska och internationella marknaden. Detta faktum har inte gått Opel spårlöst förbi. Tigra Twin Top heter tyskarnas svar i minsta plåtcabriolet-klassen.

Ett bilmärke som fått härja helt solo i kategorin ”billig liten bil med fällbart plåttak” är Peugeot som med sin 206 CC gjort dundersuccé.
Bilen har funnits sedan 2001 och har sålts i nästan 3800 exemplar i Sverige. Landets mest sålda cabriolet under flera år således.
Två motorvarianter är aktuella. Dels 1,6 liter på 110 hästkrafter och dels 2,0 med 137 hästkrafter. Pris för ”minstingen” är från 159900 kronor.
Men nu får 206 CC konkurrens från den tyska flanken. Opel har skakat liv i modellnamnet Tigra och bygger en ruskigt snygg liten bil med fällbart plåttak – Twin Top – och det till ett pris som ruskar om Peugeot. Från 149900 kronor. Då får man visserligen bara 1,4-litersmotor på 90 hästkrafter och ganska sparsmakad utrustningsnivå. Någon sådan version fanns heller inte tillgänglig när denna duell kördes. Vi kör i stället 1,8 liter med 125 hästkrafter. Kostar från 160800 kronor. ”Vår” bil är närmast fullutrustad för 37130 kronor ytterligare så totalen blir 197?930 kronor.
Å andra sidan är den Peugeot vi kör inte heller i basutförande utan i en version kallad Griffe. Har det mesta utom ESP och går på 175900 kronor. Märkligt nog går det inte att få ESP just till Griffe-versionen. Till den billigare 1,6:an finns det däremot som tillval och kostar 4100 kronor medan 2,0 har ESP som standard. Till Tigra Twin Top finns ESP som tillval och kostar precis som till Peugeot – 4100 kronor.
Båda bilarna har alltså fällbart plåttak och konstruktionerna är mycket snarlika. Taket lossas manuellt med två snäppen i framkant och sedan öppnas himlen med en knapptryckning. Vips så vecklas taket ihop i två delar och försvinner ner under bakluckan. Det hela ser avancerat ut med stag, vajrar, hydraulik och elmotorer, men det fungerar oklanderligt. När taket är fällt finns av förklarliga skäl inte mycket plats för bagage men några mjuka bagar går in. Tigra har dock något mer plats. Bakom stolarna i Tigra finns ett utrymme som säkert rymmer en bag till medan 206 faktiskt har ett baksäte, om än bara i teorin. Barn upp till tolvårsåldern med normal längd och fysik kan klämma sig ner en kortare stund – om stolarna skjuts fram ordentligt. Men då sitter föraren som en märla. Nej, någon fyrsitsig bil är 206 CC inte, bättre att använda utrymmet till bagage.
Provbilarna är extrautrustade med så kallad vindavvisare som monteras bakom stolarna, och det känns som ett måste när man åker öppet. Kostar 3085 kronor till 206 CC och 1990 till Tigra. Då kan man åka långt, länge och fort utan större vindbesvär medan turbulensen utan vindavvisare är minst sagt kraftig.
Åkkomforten är avgjort bättre i Peugeot som har mjukare och behagligare fjädring. Tigra delar bottenplatta och hjulupphängningar med Corsa GSi och är småstötig och mer nervös – någon kanske skulle kalla den sportigare, och det är den också på en krokig väg. Styrningen är snabbare och mer direkt men i rakt-fram-läge är styrkänslan däremot mer diffus och man får småpassa mest hela tiden. Den elektromekaniska servostyrningen är inte helt hundra jämfört med den hydrauliska i 206 CC, som är betydligt mer kursstabil och har bättre styr/vägkänsla. Dessa två bilar är kanske inte optimala att piska på krokiga vägar, men det går utmärkt om man så vill. De går båda utan skrammel med eller utan fällt tak, däremot ruskar rattstången över ojämnheter i båda bilarna vilket beror på sämre vridstyvhet än i täckta bilar. Bilarnas tak är täta både från regn och vindbrus, och de går förvånansvärt tyst även i hög fart. Nästan som en täckt bil. Hur passformen och tätheten är i längden när takets alla armar, hydrauler, vajrar, tätningar och gummilister åldrats – det kan man bara gissa.
Bäst trivs ändå dessa bilar en solig dag i värdigt tempo – att glida omkring med taket nere och bara njuta. Samtidigt har man en bil som tål vinter, skitväder och elände. En bil med riktigt plåttak. Fiffigt!
Minsta motorn duger gott i Peugeot. De 110 hästkrafterna från den gamla beprövade maskinen ger alldeles tillräckligt med effekt. Opels 1,4 är lite ”tunn” men räcker till. Detta är som sagt inga fortåkarbilar. Opels 125-hästare låter lite hårt men går riktigt bra utan att verka så mycket starkare än Peugeot-motorn.
Att köpa en bil av den här typen görs med hjärtat och ögonen. Opel Tigra Twin Top ser onekligen tuff ut med supermoderna lite aggressiva linjer. Peugeot 206 CC har hängt med ett tag och försäljningen går nedåt. Allt fler väljer nu den större och modernare 307 CC.
Inredningsmässigt är både 206 och Tigra ungefär lika taffliga. Hårdplast är det härskande materialet i båda och det är varken snyggt eller framkallar någon kvalitetskänsla.
Mittkonsolen framför växelspaken i Tigra har två ”knän” som ska föreställa aluminium men de är i vek silverfärgad plast och kan lätt ruskas en halv decimeter i sidled.
Om pengarna får tala är kontentan i denna duell att gammal fortfarande är bäst, även om den börjar se sliten ut. Tigra är onekligen snitsigare och fräckare, men 206 CC för 159900 är fortfarande mycket prisvärd och har fullt tillräcklig standardutrustning.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer