Peugeot

Plus

Motor, chassi – ja, det mesta helt enkelt

 

Minus

Alltför högvarvig i motorvägsfart

 

Basfakta

Motor
Tvärställd fyrcylindrig radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 11,1. Borrning/slag 85/88 mm, volym 1997 cm3. Max effekt 177 hk (130 kW) vid 7000 r/min. Max vridmoment 202 Nm vid 4750 r/min.
 
Kraftöverföring: Framhjulsdrift. 5-växlad manuell låda. Antisladdsystem. Hastighet vid 1000 r/min på femman: 32,1 km/h.
 
Fjädring/hjulställ
Fram fjäderben med skruvfjädrar samt undre tvärställd länkarm samt krängningshämmare. Bak halvstel axel med torsionsfjädring, dubbla tvärlänkar samt krängningshämmare.
 
Styrning: Kuggstångstyrning, servo. 3,0 rattvarv. Vändcirkel 9,9 meter.
 
Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system, EBA nödbromsassistans, EBD bromskraftförstärkare.

Hjul/däck
Aluminiumfälgar 7 tum. Däck 205/40 R17.

Mått & vikt (cm/kg)
Axelavstånd 244, längd 383, bredd 165, höjd 143, spårvidd fram/bak 144/143. Tjänstevikt 1170 kg.

Bränsleförbrukning: Stadskörning 1,18, blandad körning 0,86 , landsvägskörning 0,67 l/mil (enl. EU-norm).

MG

Plus

Bra bottendrag

 

Minus

I stort sett allt annat

 

Basfakta

Motor
Tvärställd fyrcylindrig radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,5. Borrning/slag 80/89,3 mm, volym 1796 cm3. Max effekt 160 hk (118 kW) vid 6900 r/min. Max vridmoment 174 Nm vid 4700 r/min.

Kraftöverföring
Framhjulsdrift. 5-växlad manuell låda. Hastighet vid 1000 r/min på 5:an: 31,6 km/h. Fjädring/hjulställ: Skruvfjädring runt om. Fram fjäderben med undre tvärställd länkarm samt krängningshämmare. Bak halvstel axel.

Styrning
Kuggstångstyrning, servo. 2,8 rattvarv. Vändcirkel 11,6 m.

Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul/däck
Aluminiumfälg 7 tum. Däck 205/45 R17.

Mått & vikt (cm/kg)
Axelavstånd 250, längd 401, bredd 169, höjd 140, spårvidd fram/bak 147/146. Tjänstevikt 1220 kg.

Bränsleförbrukning: Stadskörning 1,04, blandad körning 0,75, landsvägskörning 0,58 l/mil (enl. EU-norm).


Pensionärer på pulver

Peugeot 206 RC och MG ZR160 möter ålderdomen piggare än någonsin.

När en bilmodell blivit tillräckligt ålderstigen återstår bara två utvägar. Antingen drar man ut det gamla skrället på en bakgata och gör processen kort eller så vrider man upp pacemakern på max och hoppas på det bästa.
Både Peugeot och MG satsade på det senare och resultaten heter 206 RC och ZR160.
Peugeot 206 presenterades 1998, de första bilarna kom till Sverige 1999 och den ettriga GTI:n (som för övrigt vann lilla klassen i vårt GTI-test i nummer 11/00) anlände svensk mark 2000. Det börjar bli dags för en ersättare, vilket inte minst antyds av Peugeots rallyavdelning som till nästa år kommer att överge den vinstrika 206:an till förmån för sin nya plåtcabriolet 307 CC. Som ett sista farväl har Peugeot tagit fram RC-modellen, en ettrig liten krabat. Vad sägs om 177 hk, 1170 kg vagnsvikt och ett stramt chassi – allt till det facila priset 179900 kronor?
Engelsmännen vill inte vara sämre utan kontrar med MG ZR160 och på en punkt blir Peugeot 206 RC slagen direkt: MG är ännu äldre.
Modellnamnet debuterade visserligen alldeles nyligen, men i grunden handlar det om en Rover 25 (som i sin tur härstammar från Rover 200, presenterad 1995) som fått kosmetisk och mekanisk trimning. Den tekniska specifikationen visar att MG har ett smärre underläge. 1,8-litersmotorn ger 160 hk och bilen väger 50 kg mer än 206 RC. Å andra sidan är MG 10000 kronor billigare, 169900 kronor.
MG lät sin designavdelning ta ut svängarna mer än Peugeots. ZR 160 har en större spoiler baktill och mer plastikopererad front och kromade nät till luftintagen. Tillsammans med 17-tumshjul, sidokjolar och en läckert djupblå lackering blir resultatet riktigt attraherande. Förvisso känns utseendet inte purfärskt, men ZR160 är en tuff liten bil.
Peugeot 206 RC har designattribut den också, men inte i riktigt samma utsträckning och för det otränade ögat kan en RC misstas för en vanlig GTI med stora hjul. Kännaren däremot lägger genast märke till avgassystemets dubbla slutrör, 17-tumshjulen, kolfiberfejkade backspeglar och vingen på bakluckan.
Vi drar i väg med våra två blå genom sta?n. Båda passar perfekt för kryssning mellan filerna och att böja runt gathörnen. MG:s motor har aningen bättre bottendrag och från förarplats är sikten bättre, med större glasytor och bättre backspeglar. Peugeot kontrar med bättre växellåda och trevligare koppling, men det är först när vi sträcker ut på landsväg bilarna visar sina riktigt rätta jag. Två effektstinna mini-GTI:er på steroider kräver utmanande vägar och det är precis vad vi ger dem. Allt från härliga småvägar till motorväg och racerbana; purfärska Gotland Ring.
På motorväg framgår det snabbt att MG inte alls har samma kvaliteter som Peugeot. För det första bullrar det något fruktansvärt i engelsmannen. Allt vägljud forsar in i kupén, redan i 60 km/h tar oväsendet överhanden. För det andra är bilen spårkänslig och allmänt instabil, minsta lilla skarv eller ojämnhet i vägbanan får framvagnen att reagera så att föraren måste passa med ratten hela tiden. När vi ökar tempot ytterligare blir bilen rent av otäck att åka i trots att vägen är jämn och fin.
Peugeot överraskar åt andra hållet. Den lilla bilen uppträder betydligt mer vuxet än väntat och stabiliteten i högre fart är riktigt bra, nästan bättre ju fortare det går. Vägljudet är ständigt närvarande, men inte alls som i MG. Ljudisoleringen är klart bättre och vi slipper höra varje gruskorn som smattrar i innerskärmarna. Dessutom ingår en cd-radio i standardutrustningen. Den kan skapa en behaglig ljudmatta över vägljudet om det skulle bli för jobbigt.
På de mindre vägarna växer de negativa intrycken av MG. Chassit har tydliga brister och det slår fruktansvärt hårt i bilen när vi åker över större ojämnheter. Framvagnen har svårt att hantera motorns kraft, det drar i ratten när vi ger gas och en snabb omkörning med ett par nedväxlingar ger obehagliga förflyttningar i sidled.
På racerbanan blir MG klart avhängd, av tre skäl: Bilen understyr mer än 206 RC, kurvhastigheten i de långsamma kurvorna blir därför lägre. Föraren får också ta det nättare ut ur kurvorna eftersom framvagnen har uppenbara problem att få ner kraften i backen – innerhjulet spinner alldeles för lätt. Det tredje, och kanske allvarligaste, är att bakvagnen har svårt att behålla sitt grepp vid kraftig inbromsning. När vi står på bromsen flyter bakvagnen alltid ut åt endera hållet. Inget större problem om man vet om det och befinner sig på en racerbana, men vid en panikbromsning på vanlig väg är det snarast livsfarligt med en bakvagn som lever sitt eget liv.
Peugeot 206 RC har inga problem att hantera de krafter som byggs upp i den lilla bilen. Fullständig stabilitet vid såväl full gas, broms eller sidobelastning är ett mycket fint betyg till Peugeot. Det standardmonterade ESP-systemet arbetar med milda ingrepp, men på banan kör vi hellre utan. Balansen i 206 RC är mycket fin och det går att kasta bilen genom höger-vänster-höger-kombinationer utan att den faller ur sitt spår. Chassit arbetar mycket bra, inga ”ryck-i-ratten” vid fullt gaspådrag ut ur kurvorna.
Peugeots motor är absolut den trevligare av de två. Visserligen har MG aningen bättre bottendrag, men saknar det där riktiga rivet på högre varv som en riktig GTI-motor ska ha. Peugeot däremot går bättre ju mer vi varvar, runt 7000 r/min trivs både motorn och vi alldeles utmärkt.
Motortekniskt sett är Peugeot något mer förfinad med sina variabla ventiltider på insugssidan, men i grund och botten handlar det om en vettigt konstruerad och trimmad motor, ingen teknisk landvinning. Block och topp tillverkade i aluminium, två överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cylinder är gängse recept, vilket även MG ZR160 följer. Litereffekten är identisk: 88 hk/liter cylindervolym.
Det är lättare att trivas bakom ratten i Peugeot 206, inte enbart tack vare köregenskaperna. För det första sitter vi mycket bättre i Peugeot, de ”kramgoa” stolarna ger bra sidostöd utan att vara tröttsamt stumma i stoppningen. För det andra går det att hitta en bra sitthöjd i Peugeot, vilket är nästan omöjligt i MG eftersom stolens lägsta läge fortfarande är alldeles för högt.
Förarmiljön i 206 RC känns till största delen igen från GTI-modellen, men hastighetsmätaren är graderad till 250 km/h och alla mätare omges av en kromring. Växelspaken har kortats 20 millimeter.
I MG härskar en tid som flytt, inredningsmaterialen och mittkonsolens knappsats påminner om inredningar från slutet av 1980-talet. Inte blir det bättre av att MG lyckats få in plastpaneler med tre olika typer av ytfinish på mittkonsolen. Allt från matt via halvblankt till spegelblankt – ruggigt.
På det hela taget blev duellen inte riktigt vad vi hade väntat oss. Peugeot 206 RC var en bättre vagn än väntat, mest för att den inte har några allvarliga brister och för att den uppträder så stabilt och säkert i alla hastigheter.
För 179900 kronor kan den klassas som ett kap, jämför gärna med Renault Clio Sport som är fem hästkrafter svagare men ändå kostar nästan 30000 kronor mer (207400).
MG däremot var klart sämre än väntat, vilket inte minst chefredaktör Carlquists uttalande efter att ha kört bilen understryker:
– Den är nog en av de två sämsta bilar jag har kört under de senaste tio åren.
Vissa skrällen ska man helt enkelt bara dra ut på en bakgata och göra processen kort med – MG ZR 160 är ett av dem.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer