Peugeot envisas med sin lilla ratt och en instrumentering som kräver att du har ratten i knät. Men klarar du av den körställningen kan du möta nya Peugeot 208 med ett öppet sinne. Jo, en sak till, lilla 208 kräver ett stort tålamod.

Det här är nytt!

Plattformen.
Ny plattform betyder lägre vikt, plats för batteri för en elbilsversion och flera tekniska finesser.
Elbilen.
e-208 blir en ny tredje drivlina för 208-familjen. 34 mils räckvidd och möjlighet att snabbladda. Lanseringspriset för elbilen börjar på 359 900 kronor – före miljöbilspremien.
Instrumenteringen.
208 får Peugeots lilla ratt och en stor bildskärm ovanpå instrumentbrädan. Även touchknapparna.

Jag var på Peugeots visning av sin nya instrumentering i-Cockpit. Det var långt före den dök upp i 308 och som jag minns det var det utan den lilla ratten. Men allt sedan suven 3008 har Peugeot i sina nya bilar valt en liten ratt med platt topp. Och för att kunna se något alls av instrumenten behöver jag sänka ratten så lågt att den mer eller mindre ligger i knät.
Vissa påstår att det här är en sportig körställning. ”Som att köra en gokart” har jag fått höra flera gånger. Men jag har aldrig sett en tävlingsbil där föraren har ratten i knät. Om jag placerar ratten så nära min idealposition det går – vilket i praktiken är en bra bit ifrån då ratten inte kan justeras speciellt långt uppåt – ser jag inget alls av hastighetsmätare och varvräknare.

Peugeot 208 Allure PureTech 100 2020

Foto: Jan-Erik Berggren

Om ratten ställs in där man vill ha den för en bra körställning, täcker den hastighetsmätaren.

Jag blir också sittande lågt i kupén och den stora bildskärmen, inte integrerad i 208, och backspegeln skymmer en hel del av sikten. Vänsterfoten slåss med fotstödet till vänster om utrymmet. Ja, det är enkelt väldigt svårt att hitta en bra och avslappnad körställning i nya Peugeot 208.

Peugeot 208 Allure PureTech 100 2020

Foto: Peugeot

Vanliga vippknappar blandas med touchknappar. Tyvärr reagerar touchknapparna långsamt och det är det som tar på tålamodet. Andas och tryck bestämt men långsamt. Andas igen.
PSA-gruppen med märken som Peugeot, Citroën och DS – Opel har kommit in på senaste tiden – har en tradition av lite udda lösningar. För mig är ratt, instrumentering och interiördesign i klass med den märkliga ratten i Citroën där rattnavet inte rörde sig, eller den konstiga automatväxellådan där du behövde släppa gasen för att bilen skulle växla upp. Eller varför inte idén att instrumenten inte skulle sitta framför föraren utan i mitten av bilen.
Jag förstår faktiskt inte de där påhitten – alls.

Är du intresserad av att köpa en Peugeot 208 så är första steget att komma överens med sittställning och interiördesignen. Är du efter det fortfarande kvar i Peugeot-hallen så har du det bästa kvar. På utsidan har Peugeots designteam lyckats, i mitt tycke, väldigt bra. 208 är längre, högre och bredare än föregångaren och formen bidrar till att den ser ännu större ut. Den nya plattformen CMP är ny för PSA-koncernen men har redan haft premiär i DS 3 Crossback. Lite senare i år kommer syskonet Opel Corsa och vi kommer troligen att få se en vanlig DS, döpt till 2 eller 3, samt suvar från Peugeot och Opel på samma plattform. För övrigt påstås plattformen CMP vara en stor anledning till att General Motors sålde Opel till PSA. Att köpa in sig på plattformen blev dyrt men det var ännu dyrare att utveckla en egen plattform för så här små bilar. Den beslutsångesten gav GM idén att göra sig av med Opel en gång för alla, och snart kommer nya Opel Corsa som en syskonbil till Peugeot 208.

Peugeot 208 Allure PureTech 100 2020

Foto: Jan-Erik Berggren

Kommande Opel Corsa är ett syskon och delar plattform med nya Peugeot 208.

Största vinsten med den nya plattformen är cirka 30 kg lägre vikt, bättre aerodynamik tack vare ett nytt och plattare golv och styrda luftintag, bättre fjädring och nya däck, nya motorer, trimning av start/stopp-systemet och att alla bilarna på plattformen, inklusive elbilarna, kan byggas i samma fabriker.
PSA-gruppen har också haft råd och möjligheter att förse bilarna på CMP-plattformen med fler tekniska finesser och fler förarassistanssystem.

Bland de senare är jag snabb att stänga av filkörningsassistenten då den fungerar lika dåligt i 208 som i flera andra, även betydligt dyrare, bilar. Den påverkar styrningen för mycket och som tur är fungerar assistenten bara i farter över 65 km/h. Flera assistanssystem är också kopplade till någon av växellådorna vilket kräver lite tankeverksamhet och noggrann läsning av kunderna. Ett exempel är parkeringshjälpen som bara fungerar med den åttastegade automatlådan. Ett annat är adaptiv farthållare som går från 0 km/h med automatlåda men bara från och ner till 30 km/h med manuell låda. Du behöver alltså fundera på vilket system du vill ha och om det lirar med en manuell låda.
Autobroms fungerar från 5 till 140 km/h.

Peugeot 208 Allure PureTech 100 2020

Foto: Jan-Erik Berggren

Tvådelat baksäte och ett bagageutrymme som rymmer 265 liter.

3 frågor

Till Romain Drapri – produktspecialist på Peugeot.

Är e-208 identisk med 208 med bensin- och dieselmotor?
– Ja, helt och hållet. Det är exakt samma utrymmen. Det enda som skiljer är att vi trimmat fjädringen och hjulupphängningen för den högre vikten. Elbilen väger cirka 300 kg mer.
Det går att ställa in tre olika körlägen och två olika lägen för energiåtervinning. Men går det att bara köra med gaspedalen, stannar alltså bilen vid maximal energiåtervinning?
– Nej, vi har valt att inte ha det som kallas en-pedal-körning. Du behöver bromsa för att bilen ska stanna helt. Du har sport, normal och eco att välja mellan där du i sport har maximal effekt och i eco lite mindre. Normalläget är det som bilen har när du startar.
Vilka är det som köper elbilar på er hemmamarknad i Frankrike?
– Det är populärt bland de som bor lite utanför de största städerna, där det går att ordna en hemmaladdning. e-208 kan laddas i ett vanligt uttag på 25-30 timmar och en 7,4 kw-box på 8 timmar. I de stora städerna, som Paris, finns många laddplatser men det kan vara svårt att ladda bilen hemma. Allt fler fastighetsägare bygger laddpunkter nu.

Den sexväxlade manuella lådan tillsammans med testbilens bensinmotor på 100 hästkrafter fungerar riktigt bra. Det är lite överraskande med tanke på vilka problem PSA-gänget haft tidigare med distinkta växellådor och bra kraft.
Det kommer också en bensinare på 75 hästkrafter, en på 130 hästkrafter, en diesel på 100 hästkrafter samt, framför allt, en elbil med ett batteri på 50 kWh. Eldrivlinans 136 hästkrafter drar bilen cirka 34 mil enligt mätningar i den tuffare körcykeln WLTP.

Styrningen uppträder på två olika sätt. Lätt och ledig i låga farter men tyvärr lite trög i högre farter. Det blir därför jobbigt att köra långt då jag tenderar att sitta och korrigera och hålla emot allt för mycket.

Jan-Erik Berggren i nya Peugeot 208

Foto: Oskar Omne

208 gör sig faktiskt som allra bäst med eldrivlinan. Trots att den väger drygt 300 kg mer än 208 med bensin- eller dieselmotor ligger den fint i de snäva kurvorna. Ljudisoleringen är bra och framför allt körläget Sport erbjuder kvick acceleration.
Energiåtervinningen kan ställas i två lägen på växelspaken men läget som återvinner mest energi klarar inte att stanna bilen, det är alltså inte ett en-pedalläge som finns i bland annat Nissan Leaf.

e-208 har fått ett lanseringspris från 359 900 kronor i Sverige vilket gör att den ligger i nivå med flera av elbilskonkurrenterna. Utan lanseringspris börjar Peugeot e-208 på 419 900 kronor.

Peugeot 208 Allure PureTech 100


Pris
224 900 kronor. Finns till förbokningspris för 194 900 kronor.


Motor
Bensin. Längsmonterad 3-cyl radmotor 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamrem. Turbo. Direktinsprutning. Kompression 10,5:1. Borrning/slag 75,0/90,5 mm, cylindervolym 1 999 cm3. Max effekt 100 hk (177 kW) vid 5 500 r/min, max vridmoment 205 Nm vid 1 750 r/min.


Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift, 6-växlad manuell låda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben MacPhearson med undre triangellänk. Bak länkarmar.


Styrning
Elmotordriven servo.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Däck 205/45 R17.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 254, längd 405, bredd 196, höjd 143, spårvidd f/b 149/149. Markfrigång 212. Tjänstevikt i.u, maxlast i.u, max släpvagnsvikt i.u. Tank 44. Bagagevolym (VDA-liter) 210-265 liter.


Fartresurser*
Acceleration 0-100 km/h 11,9 s, toppfart 188 km/h.


Bränsleförbrukning*
Stad i.u l/mil, landsväg i.u l/mil, blandad körning 0,55 l/mil. CO2 124 g/km enligt WLTP.
Stad i.u l/mil, landsväg i.u l/mil, blandad körning 0,42 l/mil. CO2 82 g/km enligt NEDC.


Garantier
Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans 3 år.


Skatt (bilar registrerade 2020)
2 738 kronor de tre första åren för bilar registrerade efter årsskiftet 2019/2020 då WLTP-siffran används. Sedan 646 kronor per år.

* Tillverkarens uppgifter

Rivaler

Renault Clio 100 TCe

Foto: Renault

Renault Clio 100 TCe
Konkurrenterna håller jämna steg i utvecklingen då även Clio är ny för i år. Den stora nyheten i årets Clio är den stora bildskärmen. Även Clio har förarassistanssystem.
Pris: från 161 900 kronor.

Opel Corsa 2020

Opel Corsa
Den gamla konkurrenten har blivit granne och byggs numera på samma plattform. Vi gissar att Opel kommer att ligga något över 208 i pris.
Pris: Ännu ej prissatt.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer