Provkörning av Peugeot 208 GTi 1,6 Turbo GT

Säsongen för den som söker ren körglädje i kompakt format har startat bra – klassen för små busbilar är proppfull! Nya Peugeot 208 GTi ger sig in i matchen med rätt attityd.

Första intrycket

GTi-beteckningen sitter klockrent på Peugeots lilla ­kanonkula! Visst, vi saknar en mer lekfull motorkaraktär och ännu mer ­attityd men 208 GTi ger mycket kul för slantarna.

Buskul

8/10

Prisvärd

8/10

Om en bil vore en person är en så kallad GTI-bil ungdomen personifierad där fart och glädje går före förnuft.
Lite glamour skadar inte heller. Nya Peugeot 208 GTi (jo, ska skrivas med litet i) tilltalar dock fler än ynglingar. Även 40-plussare gillar konceptet.
Idén är egentligen genialisk. Ta en ordinär praktisk småbil, sätt i en starkare puffra och vässa chassit så att den kan hantera kraften – vips så har vi en körglad bil som inte kostar som en dyr sportbil. Engelska Mini/Morris var tidigt ute med sin Cooper på 1960-talet, men det var först med första generationens Volkswagen Golf GTI – bilen som gav namn åt klassen – som spralligheten spred sig till en bredare publik. Under det glada 1980-talet kom glädjespridaren Peugeot 205 GTI. Bilen blev snabbt den körglade förarens vän nummer ett. Antalet sålda bilar överskred med råge ekonomernas förväntningar och på stora marknader som i hemlandet Frankrike och ”hot hatch”-tokiga Storbritannien var ofta mer än var tredje såld 205:a en GTI. Ett smått historiskt säljrekord. Med snygg design, delvis signerad Pininfarina, men framför allt skyhög underhållingsfaktor är 205 GTI redan inskriven i bilhistorikernas minnesböcker.
Nu för tiden är GTI-klassen marginell, endast 25 000 bilar säljs årligen, i Sverige räknar Peugeot med att sälja ett hundratal 208 GTi. Alla är lackade i röd metallic som standard, men det går att beställa bilen i annan kulör.
Nykomlingen 208 GTi saluterar föregångaren respektfullt. Spanar man in alla fräcka röda stilelement så förstår man att det är full fart som gäller. Personligen saknar jag de helröda säkerhetsbältena från 205 GTI, de måste ni hänga in igen Peugeot!

208 GTi kommer endast att finnas som tredörrars, precis som är brukligt i småbilsbusklassen. Här har nykomlingen Renault Clio RS ett försprång genom att finnas – enbart – som femdörrars vilket förenklar insteget till förarplats i trånga utrymmen och entrén till baksätet alla andra dagar. Men snyggt är i alla fall den blanka namnplaketten strax bakom sidobakrutan som är en nytolkning av liknande lösning hos 205 GTI.
Chassit är sänkt en centimeter jämfört med vanliga 208 men framför allt är förstyvning av stötdämpning och kortare fjädringsväg receptet för att nå den enkla och rena körglädjen. Spårvidden är breddad 10 millimeter fram och 20 mm bak. En omprogrammerad styrning ger mer motstånd och bättre feedback. Bromsutrustningen är givetvis kralligare än original-208.

Motormässigt har 1,6 Turbo 200-maskinen fått ta plats under den sluttande lejonhuven. Effekten är just 200 hästkrafter, levererar sitt max vid höga 6 000 r/min, och känns igen från sportcoupén RCZ. Grundstommen är plockad från BMW-Mini, bland annat har Mini Cooper S liknande motor. Vridmomentet är mustiga 275 newtonmeter från 1 700 r/min, turbotekniken utnyttjar Twin-Scroll-teknik som gör effekt/moment-kurvan relativt platt. Mycket bottenkraft redan från start är karaktären.
Sexväxlad manuell låda är enda alternativet till 208 GTi, någon dubbelkopplingslåda som hos diverse VW-produkter eller den vassaste konkurrenten Renault Clio RS finns inte att beställa.
Vägvalet från Peugeots team på plats i södra Frankrike är det allra bästa. Kurviga stråk som ringlar sig som gråsvart spagetti upp och ner för bergsluttningar strax norr om Rivieran sätter 208 GTi rejält på prov. Samt undertecknad. På ett speciellt avlyst vägparti erbjuds en halvmil fartsträcka som kan liknas vid en specialrallysträcka. På asfalt. Instyrningen är spårsäker och rapp. Kontrollkänslan är total. 208 GTi är lätthanterlig i böjarna. Bakvagnen har antydan till sladdtendenser vid snabba gasuppsläpp i kurvor men återfår snart stabiliteten. Lättheten är påtaglig, knappt 1 300 kilo och 200 hästkrafter gör färden inte våldsamt snabb men fullt tillräckligt rask.

Förarmiljön är laddad med skålade stolar och en liten ratt, i mitt tycke med för liten diameter. Instrumentklustret är högt placerat och man läser av klockorna ovanför rattkransen vilket tar lite tid att vänja sig vid. De breda a-stolparna stjäl värdefull sikt i hårnålarna, det kan gömma sig en hel bil bakom. Trots styvare chassisättning har Peugeotteknikerna funnit en bra balans mellan sport och komfort. 208 GTi är inte i första hand ämnad för snabba track day-helger hävdar ingenjörerna, i stället har man ställt in siktet på häftig vardagskörning. Och lyckats väl med kombinationen. Det går helt klart att ”leva” med bilen även i veckorna.
208 GTi gör verkligen skäl för sitt efternamn, men någonstans i elektroniksäkerhetssystemens tidevarv isoleras skojigheten bort lite grann. Men helt klart blickar 205 GTI glatt ner från sin plats i bilhimlen.

Rivaler

Ford Fiesta ST
Ford Fiesta ST
Chefredaktör Daniel Frodin provkörde nya ST och imponerades över enastående körglädje. Men motorkaraktären är platt. Endast som tredörrars.
Pris: 199 900 kronor.

Renault Clio RS
Renault Clio RS
Enligt samme Frodin redan utnämnd till roligast i klassen! Clio RS har fem dörrar men framför allt rapp dubbelkopplingslåda och välstämt chassi.
Pris: 220 000 kronor.

Peugeot 208 GTi 1,6 Turbo GT

Pris
229 900 kronor, leveransstart maj.


Motor
Bensin. Tvärställd 4-cyl rad med 2 överliggande kamaxlar per cylinderbank, 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 10,5:1. Borrning/slag 77,0/85,5 mm, cylindervolym 1 598 cm3. Max effekt 200 hk (147 kW) vid 6 000 r/min, max vridmoment 275 Nm vid 1 700 r/min.


Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak torsionsaxel.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 10,6 meter.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 7 tum, däck 205/45 R17.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 254, längd 396, bredd 183, höjd 147, spårvidd f/b 149/148. Markfrigång 11. Tjänstevikt 1 265, maxlast 385, max släpvagnsvikt 1 150. Tank 50 liter. Taklast 65. Bagagevolym (VDA-liter) 285-1 152 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 6,8 s, toppfart 230 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 0,82, landsväg 0,47, blandad körning 0,59. CO2 139 g/km.


Garantier
Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans 3 år/assistansgarantin förnyas vid varje intervallservice utförd av auktoriserad märkesverkstad.


Skatt
920 kronor per år.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer