Peugeot 3008 lanseras i vår som laddhybrid. Lätt ansiktslyfta Årets Bil i Europa 2017 blir därmed ännu mer eftertraktad hos bilhandlarna. Och du som väntar på den framhjulsdrivna varianten, som kommer senare i vår, gör inte det. Köp den fyrhjulsdrivna 3008.

Det här är nytt!

Laddhybrid
Peugeot elektrifierar med en ny drivlina för främst modellerna 508 och 3008.
Batteriet
Tidigare har vi provkört 508 med det mindre batteriet och den här gången kördes 3008 med ett större batteri, på 13,2 kWh.
Fyrhjulsdrift
3008 lanserar till att börja med med två elmotorer, en på varje axel, och fyrhjulsdrift. Senare i år kommer en billigare variant, drygt 20 000 kronor billigare, med enbart en elmotor och framhjulsdrift.

Redan i februari 2019 fick jag chansen att provköra Peugeots nya laddhybriddrivlina. Den gången satt elmotorn och batteriet, som arbetar tillsammans med en bensinmotor, i en lätt maskerad 508.

Intill den korta provkörningen fanns då suven 3008 men det har dröjt näst intill ett år innan vi fick möjlighet att känna även på 3008. Och det är skillnad på drivlinorna. I 508 sitter en 1,6-litersmotor på 180 hästkrafter som arbetar tillsammans med en elmotor på 110 hästkrafter, totala uteffekten blir då 225 hästkrafter. Batteriet i 508 är på 11,8 kWh och bilen är framhjulsdriven.

I 3008 Hybrid4 ger 1,6-litersbensinaren 200 hästkrafter och här finns två elmotorer, en på vardera hjulaxeln, på vardera 110 hästkrafter. Eftersom batteriet ligger under baksätet och 3008 är lite högre så får det också plats ett lite större batteri, 13,2 kWh. Totala uteffekten blir 300 hästkrafter.

Peugeot 3008 Hybrid4

Foto: Peugeot

Är du intresserad av en 3008 så behöver du prova om ratten passar din körställning eller inte.

Redan vid provkörningen av 508 fick Peugeotingenjörerna svara på frågan varför 508 inte blir fyrhjulsdriven och varför 3008 inte får den lite enklare drivlinan och enbart framhjulsdrift? Svaret då var att 508 inte kommer att bli fyrhjulsdriven men nu har Peugeot bytt strategi. Båda modellerna ska få båda drivlinorna och det finns redan ett pris på 3008 med framhjulsdrift och en elmotor.

Prisskillnaden mellan fram – och fyrhjulsdrift i 3008 är lite drygt 20 000 kronor för GT, respektive GT-Line. Det rejäla hoppet nedåt blir om du väljer den enklaste utrustningsnivån och framhjulsdrift. Då får du en laddhybrid för kampanjpriset 389 900 kronor före miljöbonus. Jag tycker att det är värt de extra tusenlapparna då drivlinan blir lite piggare och spänstigare med fyrhjulsdrift. Du får också den udda fördelen med att den fyrhjulsdrivna bilen drar mindre energi än den tvåhjulsdrivna.

Peugeot 3008 Hybrid4

Foto: Peugeot

Eldrift betyder snabb och följsam fyrhjulsdrift för alla underlag.

Det finns än så länge inga räckviddssiffror på den framhjulsdrivna men energiförbrukningen tyder på att WLTP-siffran på 5,9 mil för 3008 Hybrid4 inte slås. Och ja, då finns det verkligen ingen anledning att välja något annat än fyrhjulsdrift. Peugeot förklarar förbrukningsskillnaden med en effektivare växellåda, trots att det sitter samma åttastegade automat i båda varianterna. Peugeot har ännu inte avslöjat några siffror för fyrhjulsdrivna 508 men vi kan väl hoppas att den lite bleka siffran på fyra WLTP-mil på el för en framhjulsdriven 508 Hybrid förbättras något, om nu växellådan är så effektiv med fyrhjulsdriften som Peugeot påstår.

Ett problem med tidiga laddhybrider var övergången mellan el – och bensindrift och att förbränningsmotorn knackade igång lite väl ofta. Det har Peugeot lyckats bygga bort bra. Nu går det betydligt mjukare än tidigare och det blir inte heller lika ryckigt från stillastående som i tidigare bilar med hybriddrivlinor från PSA-gruppen. En annan fördel som elmotorerna och det större batteriet ger är en väldigt effektiv fyrhjulsdrift.

Jag provkör 3008 Hybrid4 på en enklare terrängbana med lös sand och halvstora stenar. Utmaningen kommer vid ett par branta nedförsbackar. Jag provar både vanlig fyrhjulsdrift och terrängläge samt ”nedförsbackeassistenten”. Med fyrhjulsdrift och terrängläge släpps bilen iväg i lite högre fart men det är ändå full kontroll. Med assistenten som arbetar via elmotorerna hålls bilen i perfekt hastighet nedför hela den branta backen.

Peugeot 3008 Hybrid4

Foto: Peugeot

Lätt ansiktslyfta 3008 kom för ett år sedan och laddhybriddrivlinan är ett välkommet tillskott för att bilen ska bli attraktiv som tjänstebil.

En ökad elektrifiering kommer att ge ännu bättre fyrhjulsdrift och en ännu bättre kontroll på bilens fyra hjul i alla lägen. Det kommer vi bilförare att ha nytta av även ute i den vanliga trafiken. För det är förstås rätt sällan vi kastar ut vår 3008 nedför en brant grusbacke.

Jag hade själv svårt att förstå hur 3008 kunde vinna Årets Bil 2017. Visst är det en snygg suv med en design som åldrats väldigt, väldigt väl, men jag har framför allt två stora problem med 3008. En är ratten. Vissa älskar den lilla ratten och andra tycker inte så mycket om den. Jag tillhör de senare. Eller, det är inte så mycket storleken på ratten som rattens position. Jag kan inte få den tillräckligt nära och högt upp, om jag vill se instrumentbrädan vill säga. Nej, ratten ska läggas i knät vilket är så långt ifrån min önskade körställning det går att komma. Är du intresserad av en 3008 så behöver du prova det här själv, om ratten passar din körställning eller inte.

Peugeot 3008 Hybrid4

Foto: Peugeot

Du behöver kika runt ratten för att se instrumenten.

Mitt andra problem med 3008 rör baksätet. Det finns helt enkelt inte plats för fötterna under framstolarna. Det här är troligen inget problem om du har barn i baksätet men sitter du där med långa ben är det svårare, för att inte säga omöjligt. Även här behöver du som bilköpare alltså tänka till och testa själv.

3008 Hybrid4 har fler olika körprogram och det går att låta bensinmotorn ladda batteriet för att hålla kvar förmågan att köra på ren el i till exempel en stadsmiljö. Men Peugeot har inte samma teknik som till exempel BMW testat där det går att styra exakt i vilket område bilen ska köras på ren el.

3008 säljs också med två olika typer av ombordladdare där den på 6,6 kW är tillval och mest passar den som har en laddbox i stället för ett välsäkrat 230-uttag. Tyvärr berättar inte den svenska specifikationen vad 6,6 kW-laddaren kostar extra.

Peugeot 3008 Hybrid4

Foto: Peugeot

Här under finns batteriet vilket betyder en något mindre bensintank.

För alla som undrar hur mycket extra batteriet väger finns en okej tumregel som säger cirka sju kg per kWh. Det betyder för 3008 Hybrid4 en extra vikt på lite drygt 90 kg – ungefär som att åka runt med en vuxen passagerare. Framför allt märks det här om du kör längre sträckor i hög hastighet.

Vid den här provkörningen fick Peugeot svara på frågan om 3008 också kommer som hybrid. Svaret blev ”det arbetar vi på”. Därmed skulle Peugeot ställa sig på samma del av parkeringen som andra tillverkare som erbjuder alla typer av drivlinor i sina modeller. Den helt eldrivna 3008 får vi dock vänta på. Peugeot inleder sin satsning på elbilar med e-208, en bil som har goda chanser att bli Årets Bil i Europa 2020, tre år efter 3008.

Peugeot 3008 Hybrid4

Pris: från 425 700 kronor, säljs nu.
Motor: Bensin-el. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamrem. Turbo. Kompression 10,5:1. Borrning/slag 77,9/85,8 mm, cylindervolym 1 598 cm3. Max effekt 200 hk (147 kW) vid 6 000 r/­min, max vridmoment 300 Nm vid 3 000 r/­min. Elmotor fram 110 hk (81 kW), bak 110 hk (81 kW), total effekt 300 hk, batterityp litiumjon, 13,2 kWh.
Kraftöverföring: Förbränningsmotor fram, elmotor fram och bak, fyrhjulsdrift. 8-växlad automatlåda. Fjädring/hjulställ: Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel.
Styrning: Elmotordriven servo. Vändcirkel 10,7 m.
Bromsar: Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.
Hjul: Lättmetallfälg. Fälgbredd 6,5 tum, däck 205/55 R19.
Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 268, längd 445, bredd 184, höjd 164, spårvidd f/b 160/161. Markfrigång 22. Tjänstevikt 1936, maxlast 395, max släpvagnsvikt 1 250. Tank 43 l. Taklast i. u. Bagagevolym (VDA-liter) 520-1 482 liter.
Fartresurser: Acceleration 0-100 km/h 5,9 s, toppfart 240 km/h.
Bränsleförbrukning (WLTP): Blandad körning 0,13 l/mil. CO2 30 g/km. Räckvidd 5,9 mil, elförbrukning (viktad) i. u.
Garantier: Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 5 år, lack 3 år, assistans 3 år.
Skatt: 360 kronor per år.

Rivaler

DS 7 Crossback Puretech 300 4x4 E-Tense

Foto: Robin Törnros

DS 7 Crossback Puretech 300 4×4 E-Tense
I praktiken samma drivlina som i 3008 Hybrid4 men designen skiljer sig åt på flera punkter. Och tyvärr också prislappen. DS vill ha nästan 200 000 kronor mer.
Pris: 599 900 kronor.

Mitsubishi Outlander 200 000

Foto: Glenn Lindberg

Mitsubishi Outlander PHEV
Den gamla trotjänaren som fått vara ensam så länge i kategorin laddhybridsuv. Nu tätnar konkurrensen men Outlander kan fortfarande konkurrera med bra räckvidd, bra utrymmen och ett riktigt lågt pris. Den som kommer närmast Peugeot-suven i pris.
Pris: 424 900 kronor.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis 2 första månaderna
(därefter 99 kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer