Första intrycket

Aptitlig bil med mycket utrustning, men besvikelsen tar över när man kör. De 180 hästkrafterna verkar sitta långt inne och utväxlingen är ett skämt.

Basfakta

Pris
Ca 200000 kr (juli 2005)

Motor
4-cyl tvärmonterad radmotor med 2 överliggande kamaxlar och 4 ventiler per cylinder. Kompression 11:1. Borrning/slag 85/88 mm, volym 1997 cm3. Max effekt 180 hk (130 kW) vid 7000 r/min. Max vridmoment 202 Nm vid 4750 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift, 5-växlad låda. Hastighet på femman vid 1000 r/min; 31,7 km/h.

Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänkar, bak torsionsaxel med bakåtriktade bärarmar.

Styrning
Kuggstång, elservo. 2,7 rattvarv. Vändcirkel 10,65 meter.

Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul
Fälgbredd 6,5 tum, däck 205/66 R17.

Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 261, längd 421, bredd 175, höjd 151, spårvidd fram/bak 151/151. Tjänstevikt 1 390 (5d), maxlast 350, släpvagnsvikt 1000.

Fartresurser *
Acceleration 0-100 km/h 8,2 s, toppfart 220 km/h.

Bränsleförbrukning (EU-norm)
Blandad körning 0,84 liter/mil.

* Enligt tillverkaren.


Förfinad storsäljare

Ny design på front och bak ska få 307 att hålla sig kvar i försäljningstoppen. Men valet att slänga in 180-hästarsmotorn var inte riktigt genomtänkt.

Med ett nästan överdimensionerat jätteflin i fronten rusar Peugeot 307 vidare mot nya framgångar. Det vill säga – om inte framgångssagan går i stå nu när det visat sig att äldre 307 självantänder. Bilrackaren visades i Genève redan 2001, blev vald till Årets Bil 2002 och har sålts i över 2,2 miljoner exemplar sedan dess. Nu är det dags för en lättare uppgradering, där alltså det nya trynet är det mest särpräglade draget. Väldigt lik storebror 407. De snedställda strålkastarna har dragits längre upp på skärmarna, huven är ny liksom lejonemblemet och dimstrålkastarna.
Baktill är lyktorna lätt ändrade, nya fälgar och nya färger är annat som berättar att här kommer en bil i ny kostym.
Inuti har det bonats om lite mer med snyggare material och delvis omgjord design. Bland annat finns ny klimatanläggning av tvåzonstyp. Bilen har ett helt nytt elsystem från Bosch av samma typ som i 407. Enligt Peugeot ska systemet vara mer tillförlitligt och innehåller fler funktioner, som exempelvis Bluetooth (tillval).
En annan sak man förbättrat är ljudisoleringen vilket ger högre komfortkänsla. Och på de fina franska vägarna går bilen verkligt tyst.
På plats i senapsstaden Dijon, där provkörningen realiseras, finns två för Peugeot 307 nya motorer som vi tidigare kört i Peugeot 206 och i Citroën C4. 1,6 HDI-motorn på 110 dieselhästar har ett vridmoment på 240 Nm. Vridmomentet kan temporärt öka på de tre högsta växlarna till 260 Nm med en så kallad overboost-funktion. En riktigt trevlig och stark motor som dessutom är försedd med partikelfilter, och som ska ge låg bränsleförbrukning. Enligt EU-norm 0,49 vid blandad körning.
Den andra motorn är en tvåliters bensinmaskin som ger 180 hästkrafter. Den sitter i toppversionen kallad Féline. Den tidigare lyxutgåvan Griffe utgår därmed. Féline har bland annat läderklädsel med lädermatchande instrumentbräda, tvåzons klima, aluminiumpedaler, sportinstrument, växelknopp i aluminium, spoiler fram och på bakluckan, kromat slutrör, elhissar även bak, xenonstrålkastare, 17-tumsfälgar, cd-växlare och larm. Hela kalaset ska kosta cirka 200000 kronor, och det ser ju bra ut – på papperet.
Féline är ingen sportbil enligt Peugeot. Men motorn ger sina 180 hästkrafter vid 7000 r/min och vridmomentstoppen, 202 Nm, ligger vid höga 4750 r/min. Motorn måste varvas som tusan för att effekten ska kännas, och ändå verkar det aldrig som de 180 hästkrafterna hittar ut. Dessutom är utväxlingen tokfel och man letar hela tiden efter ytterligare en växel – minst. Vid 3000 r/min gör den cirka 90 km/h på femman, men det känns som om man ligger på trean. Man blir galen på motorväg.
Nej, den här motorn gör ingen glad. Bättre då att satsa på den andra tvålitersmotorn som ger 140 hästkrafter. Eller varför inte på den gamla beprövade 1,6:an på 110 hästkrafter.
I övrigt är 307 samma trevliga och rymliga bil som den alltid varit. Utmärkta väg- och köregenskaper, god komfort, och naturligtvis sitter den nya bredkäften på alla olika versioner: tre-, femdörrars, kombi, SW och CC. Alla modeller har ESP som standard. I augusti finns de hos din handlare och priset går upp cirka
5500 kronor.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer