Peugeot 307 XS

Plus

Pris, utrymme, fjädringskomfort.

 

Minus

Kvalitetsrykte.

 

Basfakta

Pris
162 900 kronor.

Motor
Tvärställd 4-cyl rak med 2 överliggande kamaxlar och 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,8. Borrning/slag 85/88 mm, volym 1 997 cm3. Max effekt 140 hk (103 kW) vid 6 000 r/min. Max vridmoment 200 Nm vid 4 000 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell.

Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare. Fram fjäderben och triangeltvärlänkar. Bak semiindividuell torsionsaxel i bakåtriktade bärarmar.

Styrning
Kuggstång med elhydraulisk servo. Vändcirkel 10,7 m.

Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system. Antisladdsystem.

Hjul/däck
Fälg 6,5 tum. Däck 205/55 VR16.

Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 261 längd  421, bredd 175, höjd 151, spårvidd fram/bak 151/151. Tjänstevikt ca 1 340. Max last ca 360.  Tank 60 l.

Fartresurser
Toppfart 205 km/h. Acceleration 0–100 km/h 8,9 s

Förbrukning Blandad körning
0,77 l/mil.

Seat Leon 2,0 FSI

Plus

Fräcka former, pigg motor.

 

Minus

Pris, stötig, fjädring, opraktiskt lastutrymme, dålig sikt.

 

Basfakta

Pris

187 400 kronor.

Motor
Tvärställd 4-cyl rak med 2 överliggande kamaxlar och 4 ventiler per cylinder. Kompression 11,5. Borrning/slag 82,5/92,8 mm, volym 1 984 cm3. Max effekt 150 hk (110 kW) vid 6 000 r/min.
Max vridmoment 200 Nm vid 3 500 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell.

Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare. Fram fjäderben och undre triangeltvärlänkar.
Bak multilänkupphängning.

Styrning
Kuggstång med elmekaniskservo. Vändcirkel 10,4 m.

Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.
Antisladdsystem.

Hjul
Fälg 6,5 tum. Däck 205/55 VR16.

Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 258, längd  431, bredd 177, höjd 146, spårvidd fram/bak 153/152. Tjänstevikt ca 1 340. Max last ca 500.  Tank 55 l.

Fartresurser
Toppfart 210 km/h. Acceleration 0–100 km/h 8,8 s

Förbrukning Blandad körning
0,79 l/mil.


Goda grannar

Äntligen, säger vi spontant när vi ser nya Seat Leon. En snygg Seat – och det var inte i går! I nya Leon har designgurun Walter da Silva, tidigare hos Audi och numera ansvarig för Lamborghini, äntligen hittat formen.
Kanske en räddning i sista sekund. I Sverige ligger den bäst säljande Seat-modellen på 68:e plats. Bara i 18 välsignade städer mellan Malmö och Umeå hittar vi en Seat-handlare.  
Utvecklingen hindrar inte spanjorerna, klarsynta som Don Quijote, att trampa på i riktlinjerna som dikterades av förre Volkswagen-chefen Ferdinand Piëch. Varumärkeskoden handlar om spanskt temperament och snygg design, en  sportig bil  med ”emoción”.
Men skrytet om ”spansk design” framstår som komiskt när man betraktar de senaste årens utbud, krönt av den märkliga skapelsen Seat Toledo.
För övrigt är den spanska kryddan inte starkare än tjeckisk knödel med surkål – läs Skoda – det är ju samma maskineri under skalen.
Men kanske kan nya Leon rädda äran. Bilen är snygg och har en del roliga designgrepp. Den bygger på den femte generationen Golf, och har därför en ypperlig teknisk grund att stå på. Leon finns bara som femdörrars halvkombi och priserna startar på 144 400 kronor för basmodellen med 1,6-liters motor på 102 hästkrafter. Nästa motorstorlek är en tvåliters, direktinsprutad motor på 150 hästkrafter. Och det är den modellen, i utrustningsversionen ”Stylance”, som står på dagens meny, med prislappen 187 400 kronor. Prisvärt? Ja, det är i alla fall billigare än motsvarande Golf med samma motor och liknande utrustning. Golf kostar nämligen hela 203 700 kronor.
Men å andra sidan är Seat Leon betydligt dyrare än dagens duellant, den nyligen uppiffade Peugeot 307. För 162 900 kronor för du 307 XS, tvålitersmodellen med fem dörrar. Utvändigt har det skett en del med 307:an. Fronten knyter numer an till storebror 407, med mindre motorhuv, mer strålkastare och oerhört mycket mer grill. Under skalet lurar ett nytt elsystem, kanske är tillförlitligheten högre nu. En kvalitetshöjning är välkommen efter att Peugeot de senaste åren har prenumererat på jumboplatserna i Motormännens nybilsenkäter.  

Köregenskaper
Körmässigt är det en hel del som skiljer bilarna åt. Seat Leon Stylance har inget sportpaket, ingen uppstyvad fjädring. Det bara känns så. Det verkar som om fabriken har gett sig sjutton på att ge kunderna vad de tål. Bilen småstudsar fram där gatorna är lappade. Sportigt? Kanske, men oftast bara väldigt obekvämt. De hårt stoppade och tight skålade stolarna ökar inte komforten.
Viljan att vara sportig är tydlig, och chassiet från Golf är en bra utgångspunkt. Styrningen är exakt och ger bra vägkänsla. Den sexväxlade lådan lämnar heller inget övrigt att önska. Klick-klack så går lägena i.
En nackdel med Seat Leon som man märker framför allt i stadstrafik är den dåliga sikten. Vrider man på nacken uppstår världen utanför i små brottstycken. Stora takstolpar och väldigt lite ruta. Peugeot 307 är absolut ingen förebild i detta sammanhang, men bättre än Seat Leon. Peugeot 307 är dessutom en decimeter kortare vilket gör en märkbar skillnad vid fickparkering.
Styrningen i Peugeot 307 är direkt och har precis som Seat Leon bra vägkänsla.
Det Peugeot vinner ronden på är bättre komfort. Bilen sväljer småstötar betydligt bättre än Leon. Det gör Peugeot till en trevligare vardagsbil. På det hela taget är fjädringen en mycket bra kompromiss mellan komfort och sportighet. På motorväg märks inte skillnaden i fjädringskomfort, men då noterar vi i stället att Seat Leon släpper igenom mer vägljud där asfalten är dålig.
Vi noterar 1-0 till Peugeot 307.

Motor och transmission
Motorn känns välbekant vid det här laget, Volkswagens FSI-motor på 150 hästkrafter ger prestanda som räcker till. Acceleration 0-100 km/h ska gå på 8,8 sekunder, och motorn känns varvvillig och pigg.  Bränsleförbrukningen anger Seat till 0,79 l/mil. Direktinsprutningen sägs spara på dropparna men vi har i tidigare tester med denna motor inte blivit imponerade över ekonomin. Märkligt kan tyckas att Volkswagen anger förbrukningen till 0,72 l/mil för Golf med samma motor och växellåda. Orsaken är att Leons utväxling är annorlunda, den är anpassad för en sportigare körning och därmed skiljer det i förbrukning.
Peugeot kan inte skryta med lika modern teknik, men faktum är att tvålitersmotorn på 140 hästkrafter svarar ganska väl på den tysk-spanska attacken.
Motorn är en förbättrad version av den tidigare tvålitersmotorn som har fått fyra hästkrafter till och mer vridmoment.
Men vridmomenttoppen kräver högre varv än Seats och Volkswagens FSI-motor. Accelerationen är densamma som vad Seat Leon presterar, och 307:an är enligt tillverkaren faktiskt ett par centiliter snålare än Leon. 307 2,0 XS drar 0,77 l/mil i EU-körcykeln.
Peugeots växellåda är inte lika precis i lägena, men till en del uppvägs det av att man slipper harva med sex växlar. Peugeot-lådan är nämligen antikvarisk nog att vara fempetad.
Skribenten är lika antikvarisk som lådan, och tycker att fem lägen känns ”lagom”. Speciellt när sjätte växeln inte används som en överväxel. I den här jämförelsen visar det sig att Seats sjätte växel är lägre växlad än femte växeln i Peugeot.
En knapp seger till Seat. 1–1. Olé!

Utrymme
Peugeot 307 är kortare än Seat Leon utan att utrymmena har blivit lidande. 307:an upplevs, inte minst på grund av att den är fem centimeter högre än Leon, som luftig invändigt. Seats extra längd verkar sitta i nosen där strålkastare och Seat-grillen sticker ut.
På en punkt ger vi dock Leon en fördel. Benutrymmet bak är bättre i Leon. Peugeot 307 klarar inte längre av att tävla mot de bättre i klassen vad gäller baksätesutrymme, trots att axelavståndet är tre centimeter större än på Leon.
När man mäter bagageutrymmet med hårda boxar är de båda bilarna lika rymliga, ca 341 lådliter ryms enligt den tyska VDA-normen. Men i praktiken är det lättare att lasta stort i Peugeot 307. Seat Leon har en baklucka som är decimetern smalare i nederkant.
Ska man kritisera Peugeot för något är det den ovanligt smäckiga lösningen av bakdynans fällning. Hur länge håller det? Å andra sidan kan sittdynan i Seat Leon överhuvudtaget inte fällas upp. Det innebär dels att lastgolvet sluttar kraftigt uppåt när baksätets ryggstöd fälls framåt, dels att baksätets sittdyna är lågt och en smula obekvämt placerad.
Utrymmesronden går definitivt till Peugeot. 2-1.

Ekonomi
Dags att kliva ur bilarna och ta fram plånboken. Seat tar 187 400 kronor för Seat Leon 2,0 FSI Stylance. Stylance innebär ett omfattande utrustningspaket.
Ratt och växelspaksknopp i skinn, klimatanlägging med uppdelning på höger och vänster sida, elhissar även i bakdörrarna, farthållare, 16 tums lättmetallfälgar, antisladdsystem, däcktrycksensor och CD-radio. Knappt något har man missat.
Peugeot 307 XS kostar 162 900 kronor och saknar jämfört med Seat Leon skinnratt, elhissar i bakdörrarna och däcktrycksensor. Prisskillnaden på 25 000 kronor får kompensera saknaden man eventuellt känner.
Men bilekonomi handlar inte bara om inköpspris.
Viktigare är värdeminskningen och i den grenen tror vi att Seat Leon kommer att förlora stort mot Peugeot 307.
Fransosen har betydligt mer familjeappeal. Seats tynande marknadsnärvaro innebär också att man knappast blir nerringd den dagen man ska byta bil. Hur många  söker aktivt på Seat på Blocket.se?
Seat har svårt att på någon punkt vinna tillbaka några kronor. Båda Seat och Peugeot har långa serviceintervall på 3 000 mil eller vartannat år, de drar lika mycket bensin, de har samma garantier.
Ronden går därför tveklöst till Peugeot. 3–1.

Sammantaget konstaterar vi att Leon på papperet kan verka som ett förnuftigare val än Golf. Samtidigt är den inte riktigt konkurrenskraftigt prissatt i förhållande till Peugeot 307. På punkt efter punkt överträffar ”gamlingen” Peugeot 307 den nya konkurrenten.
Seat gör bäst i att trimma upp sina bilutvecklare. Eller varför inte skriva om sin varumärkesbibel? Då kanske man kan koncentrera sig på att göra bra bilar istället för att leta efter spansk peppar och krumbukter i karosserna


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer