Prestandamodeller har saknats i 308-programmet. Nu har Peugeot hittat en lösning på det problemet – 308 GT. Med de nya motorerna känns den mer vuxen än någonsin, men med leklynnet i behåll.

Första intrycket

Dieselmotorn är en pärla – tyst och vridmomentstark och med en anständigt prispåslag. 308 GT ska dock inte förväxlas med en riktig sportversion – den kommer i höst.

Välutrustad

9/10

Prisvärd

7/10

Peugeot 308 har hittills saknat riktiga toppversioner. Programmet tar på bensinsidan en smula snöpligt slut med en 1,2 liters trecylindrig motor på 130 hästkrafter.
Så där kan man ju inte ha det och därför lanserar nu fransoserna tvenne GT-modeller. En bensinmodell med en 1,6 liters turbo på hela 205 hästkrafter, en motor som på modernt vis har två pappor – BMW och Peugeot. Dieselmodellen är på två liter och 180 hästkrafter.
Själv är jag på plats utanför Lissabon där Peugeot har ordnat en pressvisning av härligheten. Utanför hotellet väntar en femdörrars bensinturbo på en provtur. Bilen är lackerad i den speciellt framtagna GT-kulören ”Magnetic Blue”, som enligt Peugeot knyter an till den gamla franska racerbilkulören. Men då handlade det om ljusblå bilar, tänk Bugatti.
Exteriören i övrigt kännetecknas av GT-attribut av sedvanligt slag, 18-tumsfälgar, dubbla avgasrör och en svart diffusor. Och ser den inte lite låg ut? Sådär tio millimeter lägre baktill och sju millimeter framtill.

Peugeot 308 GT

Mikael känner sig behagligt avslappnad i Peugeot 308 GT:s sällskap.

Jag sätter mig bakom ratten och noterar att även interiören har fått en släng av GT-sleven. Det är röda sömmar på de skålade men ändå bekväma stolarna. GT har en hög utrustningsnivå med bland annat navigationssystem, alcantaraklädsel och farthållare.
Bensinturbon är utvecklad i ­samarbete med BMW, som sätter motorn i sina fram­­hjulsdrivna Mini-modeller. Den har ett bra klipp och ger hela 205 hästkrafter, trots beskedliga 1,6 liter cylindervolym. Turbon klipper i ordentligt och redan vid 1 750 varv har jag maximalt vridmoment. Bilen är sänkt och fjädringen styvare än på vanliga 308-modeller. Nästan i onödan, Peugeot 308 har i normalutförande ett fantastiskt bra chassi som räcker långt.
Sportpulsen märks framför allt när jag trycker på sport-knappen som öppnar portarna till ”Driver Sport Pack”. Plötsligt blir instrumenttavlorna röda, gas – och styrresponsen snabbare. Men det man framför allt blir varse är att det diskreta motorljudet ersätts av ett testosteronkokande race-bludder. Förvandlingsnumret känns som ett bra partytrick. Roligt en eller två gånger men tröttande i längden.

3 frågor

Peugeot 308 GT
Phillipe Houy – produktchef 308 GT.

Något man antingen älskar eller hatar i 308 är att instrumenten hamnar ovanför ratten. Blir alla Peugeot så i framtiden?
– Vi har infört det på 208 och 308 och det kommer sannolikt även på kommande Peugeot-modeller.
Temperaturinställning kräver att man bläddrar i bildskärmsmenyn. Varför har ni inte direktreglage?
– Det är ett medvetet val, vi ville ha en så ren och slät instrumentpanel som möjligt.
Det ryktas om en ännu sportigare 308-version. Kommer den att visas på Frankfurt-salongen i höst?
– Det är sant att vi jobbar på något speciellt, men jag kan inte avslöja mer än så.

Dieselmotorn har 180 hästkrafter och oceaner av vridmoment. Även den har ett diskret, behärskat tonläge tills sportknappen trycks in. Automatlådan kommer från japanska Aisin, växlar snabbt och den gör ett mycket bra jobb,
Dieselmodellen lagerförs endast med kombikaross och automatlåda och kostar 30 000 kronor mer än bensinversionen. Det kan synas dyrt, men tänk på kombitillägget normalt är 15 000 kronor och att automatlådan kostar 10 000 kronor. Då kostar dieselmotorn egentligen nästan ingenting.
Automat och kombikaross ger bilen ett vuxet intryck. Och det är så GT egentligen ska ses – en högprestandaversion av en familjebil, snarare än som en sportbil. Ett gott alternativ till Golf GT och Skoda Octavia RS, eller till sämre utrustade och motorsvagare modeller i den stora mellanklassen, som till exempel Volkswagen Passat. Någon dussinbil blir det inte, Peugeot räknar med att GT tar tio procent av 308-försäljningen.

Peugeot 308 GT 1,6 e-Turbo

Pris
269 900 kronor (308 GT 2,0 ­BlueHDI SportWagon 299 900 kronor). Säljs nu.


Motor
Bensin. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. Kamkedja. 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 10,5:1. Borrning/slag 77,0/85,5 mm, cylindervolym 1 598 cm3. Max effekt 205 hk (151 kW) vid 6 000 r/­min, max vridmoment 285 Nm vid 1 750 r/­min


Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,2 meter.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 8 tum, däck 225/40 R18.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 262, längd 425, bredd 180, höjd 147, spårvidd f/b 156/156. Markfrigång 9. Tjänstevikt 1 415, maxlast 375, max släpvagnsvikt 1 400. Tank 52 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 470-1 309 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 7,5 s, toppfart 235 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 0,74, landsväg 0,46, blandad körning 0,56. CO2 130 g/km.


Garantier
Nybil 3 år, 10 000 mil, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år.


Skatt
778 kronor per år.

Rivaler

Volkswagen Golf Sportscombi

Volkswagen Golf GT kombi TDI DSG
GT med automat och kombikaross är svagare, 150 hästkrafter, och saknar mycket av utrustningen som finns i 308 GT. GTI med 225 hästkrafter är vassare men finns varken som diesel eller kombi.

Pris: 276 500 kronor.


seat-leon-cupra
Seat Leon Cupra
Seat Leon Cupra erbjuds med två effektuttag, välj mellan 265 och 280 hästkrafter. En smula trängre än Peugeot 308. Lägg till 7 000 kronor för kombikaross.

Pris: 272 900 kronor.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer