Provkörning av Peugeot 406 ST 2,2 Sport

Basfakta

Motor
4-cyl tvärställd rak med 2 överliggande kamaxlar och 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,8. Borrning/slag 86/96 mm, volym 2230 cm3.
Max effekt 160 hk (116 kW) vid 5650 r/min. Max vridmoment 217 Nm vid 3900 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell (automat finns ej).

Fjädring Och Hjulställ
Skruvfjädring, gastrycksstötdämpare och krängningshämmare. Fram fjäderben (McPherson) och triangeltvärlänkar. Bak multilänkaxel.

Styrning
Kuggstång, servo.
Vändcirkel 11,9 m.

Bromsar
Skivbromsar fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Däck
Däck 205/55 R16.

Mått Och Vikt (cm/kg)
Axelavstånd 270, längd 460, bredd 176, höjd 140, spårvidd fram/bak 150/147. Tjänstevikt 1490, maxlast 420. Släpvikt 1500. Tanken rymmer 70 liter.

Prestanda
(fabriksuppgifter)
Toppfart 218 km/h. Acceleration 0-100 km/h 10 sek. Förbrukning enligt EU-norm: stad 1,28 l/mil, landsväg 0,65, blandad 0,88

Bortsportad

Den nya 2,2-litersmotorn är ett lyft men sportchassit sinkar både komfort och körglädje.

Om det är någon bil som förtjänar större framgång än den hittills rönt så är det Peugeot 406. Inte minst V6-modellen med massor av utrustning, 210 hästkrafter och ett högst behagligt pris (218900 kronor) borde vara mitt i prick för tjänstebilsåkare.
Ändå har Peugeot 406 svårt att få till det på svenska marknaden. Kan en ny motor på 2,2 liter och ett sportchassi locka köpare till fransk mellanklass?
Motorn på 160 hk ersätter lättrycksturbon på 150 hk. Automatiskt variabla ventiltider på insugssidan ska både ge goda lågvarvsegenskaper och friska fläktar på höga varv.
Det är en utmärkt trevlig maskin, om än inte lika godmodig som lättrycksturbon på låga varv. Balansaxlar ger mjuk gång och segdragningsförmågan är bra. Bränsleförbrukningen är lägre: 0,88 l/mil jämfört med 0,98 för turbon.
Teknikens Värld har provkört två exemplar och båda har varit behäftade med ett programvarufel i motorelektroniken. Det yttrar sig i form av svårigheter att starta motorn, särskilt när den är varm. Generalagenten lovar att ny programvara är på gång, se till att den finns i din bil om du köper en Peugeot 2,2.
På det hela taget är det ändå en utmärkt bruksmotor men den gör knappast skäl för beteckningen sport.
Sportutförandet är nytt för 406 och kan kombineras med samtliga bensinmotorer (förutom 2,2 och V6 även tvålitersmaskinen på 132 hk).
Det innefattar en del ”styling”, till exempel blå klädsel, blå dekorlister i kupén samt instrument från 406 Coupé.
Standardutrustningen är riklig: cd-radio, klimatanläggning, regnsensor, vinterdäck (bra!) samt en farthållare som är över måttan vimsig.
Tyvärr har teknikerna även gett sig på chassit. 406 i standardutförande är på samma gång mycket bekväm och körglad. En kompromiss som många andra tillverkare borde se på med avundsjuka.
Sportchassit innebär bland annat gastrycksstötdämpare samt grövre krängningshämmare.
Det fördärvar det mesta av den goda komforten, bilen har blivit rejält stötig. Däck i dimensionen 205/55 R16 bidrar också till stötig gång.
Chassit tillför heller inte sportighet av rätt slag. I asfaltkurvor som inte är perfekt släta studsar hjulen och i värsta fall förloras väggreppet helt. Bilen flyter ut i tangentens riktning.
Beteendet är typexempel på när man kombinerar en hård fjäder med en alltför svag stötdämpare.
Enligt Peugeot är det precis samma chassisättning som i V6-modellen, men den har vi inte upplevt lika negativt. Måhända stämmer det bättre med en tyngre motor i nosen.
Det är synd att Peugeots svenska generalagent valt att enbart marknadsföra 2,2-litersmotorn i kombination med sportchassit. Motorn är ett lyft, utrustningen välvald och priset tilltalande, 191800 kronor för sedanmodellen.
Risken är att Peugeot 406 missar även sista chansen att nå den framgång som den alltid förtjänat.

Visa kommentarer
NUVARANDE Provkörning av Peugeot 406 ST 2,2 Sport
NÄSTA Läge för lådbilar