Vad skönt! I en tid när sedanbilar vill vara coupé och terrängbilar vill vara sportbil vill inte Peugeot 5008 något annat än att vara en duglig MPV. Och gör det riktigt bra.

Första intrycket #96

Peugeot 5008 är en familjebil som borde kunna ta marknaden med storm. Rymlig, bekväm, komfortabel och sportig. Allt i ett.

Även om den här bilen delar bottenplatta med Peugeot 308 SW så har den nummer som börjar med 5 för att indikera att det är en helt annan biltyp. Det är första gången sedan 505, som i Europa ersattes 1992, som modellbeteckningen börjar med en femma.

Visserligen har 308 SW två extra­säten längst bak. Men de är bara att betrakta som nödsäten för små i några mil. I 5008 är det faktiskt uthärdligt längst bak även om de som sitter där inte bör vara mycket mer än 170 centimeter för att trivas.
Det här är med andra ord Peugeots första riktiga försök i den tuffa MPV-klassen med sju sittplatser. Och den första provkörningen ger mersmak.

För det första har Peugeot på 5008 övergett den flinande fronten som varit dess signum de senaste åren. 5008 är mycket mera stilren och sober och enligt mitt tycke den snyggaste modellen från företaget på mycket länge.
Det är bara att hoppas att Peugeot fortsätter på den inslagna linjen och inte bara låter 5008 få den här stilen.

Invändigt sitter det sju separata stolar varav de fem bakersta går att fälla ner för ett plant lastgolv. De tre stolarna i mittraden är dessutom justerbara i längdled (13 cm) vilket gör att benutrymme till passagerarna i tredje raden kan utökas.
Passagerarstolen fram har fällbart ryggstöd framåt så att riktigt lång last (276 cm) kan tas med.

Om man väljer att fälla alla fem stolar kan en maximal last på 2 506 liter tas med.
Fällningen av stolarna är dock inte helt perfekta och logiska. För att lastgolvet ska bli helt plant får du fälla ut lite täckbrickor här och där. Insynsskyddet för bagagen går att ta bort men den operationen är inte helt lyckad. Du får krypa in i bilen och jobba en hel del för att få loss den från sina fästen. Hela härligheten kan sedan fästas längst bak och längst ned i bagageutrymmet och kan alltså följa med på färden.

Förarmiljön är väldigt snyggt utförd. Cockpitkänslan är hög med logiska placeringar av knappar och reglage. Växellådan, sexväxlad manuell i detta fall, har skön känsla och dess placering på mittkonsolen mycket bra. Föraren sitter högt och rattvinkeln är mer personbil än buss. För att vara exakt är den 24,8 grader vilket är identiskt med Peugeot 308. Det som stör i förarmiljön är att instrument­panelens ovansida reflekteras kraftigt i vindrutan.

Peugeot har jobbat hårt med att få låg ljudnivå i kupén och har lyckats fint. Men bara tills dess att farten når 130 km/h då det av någon anledning blir ett kraftigt vindbrus från panoramasoltaket som ändå inte är öppningsbart.

Peugeot 5008 väger in på en tjänstevikt runt 1 600 kilo beroende på motorval och är alltså en ganska tung sak. Trots vikten bjuder den på roliga köregenskaper med förvånansvärt lite karossrull i kurvorna. Jag skulle vilja drista mig till att säga att den har vägegenskaper i klass med Ford S-Max och det är ett toppbetyg.
På motorsidan finns fyra alternativ att välja på. Instegsversionen blir en 120 hästkrafter stark bensinmotor med 1,6 liters cylindervolym och med maximalt vridmoment på 160 Nm. Den drar 0,73 l/mil och släpper ut 169 gram CO2.

Det gör dock inte till snålaste bensinalternativet. Den 156 hästkrafter starka 1,6 Turbo som vi provkört här vill inte ha mer än 0,71 liter per mil och släpper då ut 168 gram koldioxid. Inget miljöalternativ med andra ord och etanolmotorer är inte aktuellt, däremot en gashybrid om några år.
Vikten tar dock ut sin rätt med 1,6T-motorn som inte upplevs så stark som den låter. Prestanda är inte heller i toppklass med nästan tio sekunder från stillastående till 100 km/h och en toppfart strax under 200 km/h.
Långsammare ändå, även om det inte upplevs så, är 2,0 HDI på 150 hästkrafter. Dess vridmoment på 340 Nm gör dock att den känns snabbare än de tio sekunder blankt Peugeot uppger att det tar från 0-100 km/h.

Troligen kommer dock den svagare dieseln, 1,6 HDI med 110 hästkrafter att bli den stora säljaren när det gäller oljebrännare. Inte minst med tanke på att den lär bli betydligt billigare.
Några slutgiltiga priser på 5008 finns inte i tryckögonblicket. Men räkna med att 1,6 utan turbo kommer att landa på strax under 200 000 kronor.
5008 kommer enbart att säljas med sju sittplatser i Sverige. Lägsta utrustningsnivå innebär sex krockkuddar och även gardin på tredje sittraden. Eljusterbara backspeglar, dimljus fram och bak, elhissar fram, färddator och Hill Assist, det vill säga starthjälp i backe.

För att få tillgång till panoramasoltak, parkeringsradar som talar om huruvida du ryms i en parkeringsficka, distansvarnare för framförvarande bil och head-up display krävs dock att du väljer högsta utrustningsnivå, alltså Pluspaket1. Peugeot 5008 börjar säljas vid årskiftet.

Peugeot 5008 1,6 Turbo

Pris
Ej fastställt.

Motor
Bensin. 4-cyl rak tvärmonterad, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Turbo, laddluftkylare. Kompression 10,5:1. Borrning/slag 77/85,8 mm, cylindervolym 1 598 cm3. Max effekt 156 hk (115 kW) vid 6 000 r/min, max vridmoment 240 Nm vid 1 400r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell alt.

Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak halvstel axel.

Styrning
Kuggstångstyrning med servo. Vändcirkel 11,08 meter.

Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul
Fälg 6 tum, däck 215/55 R 16.

Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 273, längd 453, bredd 184, höjd 164, spårvidd f/b 153/157. Tjänstevikt ca 1 565, maxlast ca 660, max släpvikt 1 500. Tank 60 liter.

Fartresurser*
Toppfart 195 km/h. Acceleration 0-100 km/h 9,7 s.

Bränsleförbrukning*
Stad 0,99, landsväg 0,58, blandad körning 0,73 l/mil. CO2 169 g/km.

Skatt
1   395 kronor.

*   Enligt tillverkaren.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - obegränsad läsning för endast 99 kr/mån

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Tillgång till alla tester i vårt digitala arkiv

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Sänk dina bilkostnader! Bilekonomi och svar på juridiska frågor

Avsluta prenumerationen när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer