Provkörning av Peugeot 508 PureTech 225 GT

Första generation 508 har hunnit bli rejält frånsprungen av tiden efter att den presenterades 2010. Nya 508 lockar med sköna former och frågan är om Peugeot slår an en ny ton på D-segmentet med sitt coupéliknande skal.

Det här är nytt!

Plattform
508 bygger på EMP2-plattformen som är en av endast två plattformar som utgör nästan alla modeller i PSA.
Design
Nya 508 har mer coupé­attribut än tidigare och är bredare och kortare.
Mörkerkamera
Udda i den här prisklassen är att 508 går att få med mörkerkamera, ett tillval som annars bara ses hos lyxbilar.

Lyxyachter, sportbilar och kändisar är vardag i skatteparadiset Monaco. Men vad som i dag vrider mer nackar än allemansbilen Ferrari är nya Peugeot 508. Och det är inte bara för att vi nästan är i Frankrike utan det är ett kvitto på hur iögonfallande designen är. Peugeot nämner Audi A5 Sportback och Volkswagen Arteon som konkurrenter och siktar därmed in sig på premiumsegmentet. Utsidan kan jag inte klanka ner på, men kan den rå på de uttalade konkurrenterna på vägen?

Peugeot 508 PureTech 225 GT

Tyngden i styrningen är skön och man får en bra känsla bakom ratten.

Med sikte på snötopparna i bergen klättrar vi upp från startpunkten vid medelhavet och vänder på 1 500 meters höjd vid skidresorten la Colmiane. Från Monaco börjar resan i nya 508 med motorn BlueHDi 180 som är en diesel på 2,0 liter med 180 hästkrafter och 400 Nm. Motorn går lent, har bra vrid och upplevs så bra som en dieselmotor i den här klassen ska. En klassisk alpstuga är platsen för bilbyte och jag rycker åt mig nyckeln till den klart populäraste modellen bland journalisterna, PureTech 225 GT. Detta är den starkaste bensinmotorn i 508 med sina 225 hästkrafter. Den fyrcylindriga 1,6-litersmotorn sitter även i lillebror 308 med samma effektuttag och även 308 GTi har samma grundmotor, men då med 270 hästkrafter.

Växlingspaddlarna bakom ratten i nya 508 visar snabbt sin brist på funktion då de är monterade på rattstången och är alldeles för små. Viktigt då att den nya 8-växlade automatlådan har bra flexibilitet och klarar allt växlande själv. Och det gör den till viss del. Växlingarna går inte lika snabbt som de uttalade konkurrenternas dubbelkopplingsalternativ men lådan i 508 behöver mindre betänketid när den ska växla ner vid en så kallad kick-down. Uppväxlingarna fungerar inte klockrent vid en lite hårdare acceleration. Lådan fastnar på växeln för länge och ligger på för högt varv i flera sekunder. Växellådan vill förstås vara redo för nästa acceleration, ett beteende som kan vara uppskattat i sportläget men när det kvarstår i Comfort-läget är det bara irriterande.

Peugeot 508 PureTech 225 GT

Nya 508 är hela sex cm lägre än föregångaren tack vare en slankare taklinje.

Bilen känns snabb med sina 225 hästkrafter. Kraftutvecklingen är linjär och maximal effekt nås redan vid 5 500 r/­min samtidigt som det finns bra kraft även under 3 000 r/­min. Standard på GT-versionen är Michelin Pilot Sport 4. En däckmodell som var en av anledningarna till att Ford Fiesta klarade 82 km/h i vårt älgtest. Däcken är också en av anledningarna till 508:ans trevliga väguppträdande och snabbhet i riktningsförändringar. Tyngden i styrningen är skön och man får en bra känsla bakom ratten. Körupplevelsen är inte lika sportig som den i en Audi A5 men gynnas av sin mer komfortinriktade chassisättning.

Likt tyskarna har 508 olika körlägen som bland annat ändrar stötdämparna. De tre lägena Comfort, Normal och Sport styrs genom en ganska dåligt placerad knapp framför växelväljaren på mittkonsolen. Växlandes mellan lägena är det ingen markant skillnad och uppträdandet blir alltid mer eller mindre bekvämt än sportigt. Det är värt att påminna om att detta är franska vägar och att skillnaderna kan bli mer påtagliga på svenska. En faktor som blev påtaglig i suven 5008 var vägljudet på den grova asfalten i Sverige. Ett testmoment som vi återkommer till i kommande test av 508.

Peugeot 508 PureTech 225 GT

Liten knubbig ratt och en väldigt ombonad kupé. Skärmen är tydligt vinklad mot föraren.

Något som stör i nya 508 är den tjocka a-stolpen. Tjocka a-stolpar är inte 508 ensam om i den här storleksklassen men är oavsett ett störningsmoment och en brist i säkerheten. Det känns överlag lite instängt i nya 508. Takhöjden drabbar inte mig med mina 167 cm men det är inte onödigt mycket luft över frisyren. Och det blir sämre i baksätet. Dynan är skön men fötterna har svårt att få plats under den lågt monterade förarstolen och sidostödet trycker mig mot mitten vilket inte är optimalt för en mittplacerad passagerare bak.

En blick i backspegeln ger inte mycket till vy på grund av den lilla bakrutan och vidare över axeln blir runtomsikten dålig på grund av den höga midjelinjen. Framför rutan sluttar huven brant och bilen upplevs väldigt kort i framkant då jag inte ens ser huven när stolen är inställd i lägsta läget. Det ska tillägas att justermånen i höjdled gör att man kan sitta riktigt lågt.

3 frågor

Peugeot 508 PureTech 225 GT

Aude Collerie de Borely – produktansvarig 508

 

Vad var målet med nya Peugeot 508?
– Målet var att göra nya 508 mer premium och på så vis locka yngre köpare.
Vad var största utmaningen?
– Att få till utseendet genom det låga taket. För att få så låg bil utan att ta för mycket huvudutrymme var vi tvungna att göra om mekanismen för elmotor till bakluckan. Elbaklucka var ett krav i utvecklingen. Vi behövde även göra fönstrena ramlösa. Designen hade heller inte varit möjlig om vi inte hade förbättrade maskiner till att valsa plåten runt bakre hjulhusen.
Nästan alla bilar blir längre men nya 508 är åtta cm kortare, varför?
– Ger det plats till en större modell? – Om vi planerar en större modell kan jag inte prata om. Men om vi jämför oss med BMW 3-serie och Audi A4/A5 är vi inte korta. Det låga taket och slanka profilen gör ändå att bilen ser större ut än vad den är.

Interiört är det unikt på Peugeot-vis med känsla av rymdskepp. Formspråket interiört är en vidareutveckling från 3008 och 5008. Knapparna under skärmen ger inte den mekaniska feedback som man kan tro, men de gör det enkelt att hitta rätt. Skärmen styrs även med touch och systemet reagerar riktigt snabbt vid beröring. Under skärmen hittar vi växelväljaren som kräver relativt kraftiga rörelser för att ändra drivhåll. Mittkonsolen håller även plats för ett stängningsbart fack och under mittkonsolen finns det ett dolt fack som i en Volvo V70. Skillnaden i 508 är att det här även går att ladda sin mobiltelefon trådlöst.

Numera givet i Peugeot är en lågt placerad liten ratt med högt placerade mätare. Stolarna är sköna men mer sidostöd önskas på kurviga vägar. I bagaget är det skapligt med plats, 1 537 liter med fällda säten kan jämföras med Arteon som rymmer 1 557, Octavia 1 580 och Insignia 1 450 liter. Baksätesfällningen är bara tvådelad men genomlastningslucka är plåster på såret.

Peugeot har tagit fram en bil som är spännande, både att titta på och att köra. Men de har tagit bort en del av praktikaliteten då form har fått gå före funktion. Liksom hos de uttalade konkurrenterna A5 och Arteon. Men är 508 på samma nivå? Nya 508 ger ett positivt intryck och jag tycker bilen håller en bra nivå rakt igenom. Tysk premiumkänsla är det inte men 508 är helt klart ett roligt alternativ jämfört med de bilar jag skulle säga är konkurrenterna, så som Opel Insignia, Skoda Octavia och Mazda 6. En provkörning av mer Sverigeaktuella kombin kan ni förvänta er i höst då kombin kommer till Sverige i januari.

Peugeot 508 PureTech 225 GT

Det är tydligt att baksätet är optimerat för två. Längre passagerare kan få problem med takhöjden.

Peugeot 508 PureTech 225 GT

Pris
Från 259 900 kronor (priset gäller 1,6 liter bensin, 180 hk), säljstart augusti 2018, första kundleverans september/oktober 2018.


Motor
Bensin. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamrem. Turbo. Kompression 10,5:1. Borrning/slag 77,0/85,5 mm, cylindervolym 1 598 cm3. Max effekt 225 hk (169 kW) vid 5 500 r/­min, max vridmoment 300 Nm vid 2 500 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift. 8-växlad automatlåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 10,8 meter.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd i. u tum, däck 235/45 R18.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 279, längd 475, bredd 185, höjd 140, spårvidd f/b 159/159. Markfrigång i. u. Tjänstevikt 1 495, maxlast 506, max släpvagnsvikt 1 600. Tank 62 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 487-1 537 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 7,3 s, toppfart 250 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 0,75 l/mil, landsväg 0,47 l/mil, blandad körning 0,57 l/mil. CO2 131 g/km.


Garantier
Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans 3 år.


Skatt
3 312 kronor per år.

Rivaler

Audi A5 Sportback 2,0 TFSI 252 hk
Dyr men härlig testvinnare. Bättre känsla i allt och går till skillnad från 508 att få fyrhjulsdriven.
Pris: Ca 420 100 kronor (kampanjpris).

Skoda Octavia RS TSI 245 DSG
Något kortare men betydligt mer praktiskt konstruerad. För att nå upp över 200 hk krävs RS och då försvinner en del av duktigheten.
Pris: 328 400 kronor.

Visa kommentarer
NUVARANDE Provkörning av Peugeot 508 PureTech 225 GT
NÄSTA Koenigsegg Ragnarök tar över efter Agera med 1 460 hk