Kombiversionen av nya Peugeot 508 är lägst i klassen, och bjuder på sköna former. Men skönheten har ett pris.

Det här är nytt!

Lastutrymme
1 780 liter gör Peugeot 508 till den en av de rymligaste i klassen.
Justerbar filhållare
Filhållaren är ställbar om du vill ligga aningen mer åt höger eller åt vänster.
Lågbyggd
Peugeot 508 SW är 142 centimeter hög, låg som en sportcoupé.

Den når mig till brösthöjd, 142 centimeter över asfalten i Lissabon, Portugal. Nya 508 har blivit kortare men framför allt sex centimeter lägre jämfört med förra generationen. Med tanke på att många andra bilmodeller utvecklas i motsatt riktning – åt suv-hållet – är det onekligen ett vägval som sticker ut. Att fortsätta i gamla hjulspår var förstås inget alternativ. Även om en tredjedel av alla sålda bilar i stora mellanklassen, D-segmentet, är en kombi så är kunder som efterfrågar en helt vanlig, rymlig kombi ett utdöende släkte.

Peugeot 508 SW Active

Foto: Mikael Stjerna

508:an är en skön landsvägsbil, med spänstig­ styrkänsla. Testbilen har ställbart chassi och i sportläget är stötdämpningen verkligen fast.

2017 sålde Peugeot totalt 23 000 exemplar i Europa av föregångaren, gamla 508 från 2011. Inga siffror som förgyller bokslutet. Därför har nya 508 kombi fått ett betydligt sportigare anslag och därför får jag i dag böja på knäna och glida ner i kupén. Där får jag ratten i knäet. Bildskärmen med alla instrument skymtar ovanför rattkransen.­

Konceptet kallas ”Peugeot i-Cockpit” och passar den mindre konventionellt lagde bilföraren. Idén debuterade på Peugeot 308 och Peugeot har sedan dess framhärdat med instrumentlayouten. På redaktionen finns det två falanger, man antingen gillar eller ogillar konceptet. Själv hör jag till ”gillar”-gruppen. De högt placerade instrumenten fungerar som en head up-display, man behöver inte ta ögonen­ från vägen för att läsa av hastigheten. Dessutom är det roligt att någon vågar göra något annorlunda.

Peugeot 508 SW Active

Foto: Mikael Stjerna

Okonventionell men Peugeot-traditionell cockpit. Instrumenten ovanför ratten.

Jag startar bilen med tryckknappen på mittkonsolen, placerad framför växelväljaren. Den fyrcylindriga 1,6 litersmotorn går igång, nästan ljudlöst. Bensindriven förstås. Bara för ett par år sedan skulle en diesel vara självskriven i den här bilstorleken. Men det var innan medborgarnas koldioxidskräck förbyttes till kväveoxidskräck. Den egna hälsan kändes plötsligt viktigare än planetens dito och därför kör jag nu en bensindriven D-segmentbil. Importören tror att det här kan bli storsäljaren i 508-familjen, en riktigt snål bensin-fyra på 180 hästkrafter kopplad till en åttastegad automatlåda.

Från hotellet är det inte långt till motorvägen. I ytterfilen växlar automatlådan från japanska Aisen snabbt upp till åttan. ”Sömlöst” är en sliten glosa, men jag kan inte komma på något bättre ord för att beskriva växlingarna. Det är i princip omöjligt att känna dem, det är bara motorns varvtal som avslöjar att något har hänt på växlingskontoret. Nedväxlingarna går snabbt och distinkt. Enligt Peugeot drar bilen osannolika 0,54 liter per mil i körcykeln. I verkligheten drar den förstås mer, men det mycket låga körcykelvärdet betyder att malusskatten de första tre åren stannar på låga 2 820 kronor.

Peugeot 508 SW Active

Foto: Mikael Stjerna

Peugeot sätter certifikatet ”Origine France Garantie” på den Frankrike-tillverkade 508:an. Den förlängda versionen 508L är dock garanterat byggd i fabriken i Wuhan, Kina.

508:an är en skön landsvägsbil, med spänstig­ styrkänsla. Testbilen har ställbart chassi och i sportläget är stötdämpningen verkligen fast. Komfortläget är att föredra. Och det är som skön långresenär jag tycker den kommer till sin rätt. Drivlinan är väldigt tyst, och det gäller­ även dieselmotorn på 160 hästkrafter.

Körassistenterna är fler än tidigare. Nattseende kamera, adaptiv farthållare med stop & go-funktion och full parkeringsassistens erbjuds som tillval. Filhållaren går att ställa in om man vill ligga mer till höger eller till vänster. En finess som uppges komma till nytta om man vill göra plats för passerande­ motorcyklar i samma fil. Behovet finns snarare i Paris infartstrafik än någonstans i Sverige.

Den påkostade inredningen ger resetrivsel. Instrumentpanelen är prydd med sömmar och panelerna i testbilen är pianoblanka och i kolfiberlook. Framför den liggande bildskärmen finns ett tangentbord. Arrangemanget är varken särskilt lättarbetat eller intuitivt men snyggt. Men visst hade separata vred för fläkt och värme underlättat.

Peugeot 508 SW Active

Foto: Mikael Stjerna

Högt placerat insynsskydd ger stort lastutrymme. Golvet blir inte helt plant vid baksätesfällning.

Jag har inga problem med att hitta en bra körställning och de fast stoppade stolarna tror jag håller bra även för långkörningar. Men baksätet är en besvikelse. Inte för att det är problem med utrymmet, det är bra med plats för både huvud och ben. Golvet är nästan­ plant, det går att sitta tre i bredd. Men baksätets fönsterlinje är så lågt skuren i överkant att jag måste luta mig framåt för att kunna se ut. Och när jag ska resa mig från baksätet måste jag böja mig framåt för att inte slå i huvudet. Och jag är inte ens särskilt lång.

Den avsmalnande fönsterlinjen lämnar kvar ett par pyttesmå fönsteröppningar i bakpartiet. En sportig look, visst, men bakåtsikten är bland de sämsta på marknaden. Är du spekulant på en ny Peugeot 508 SW kryssa för tillvalet backkamera för 3 200 kronor. Att midjan är hög får dock det goda med sig att utrymmet under insynsskyddet är stort. 530 liter enligt Peugeot. Fälls bakre ryggstöden lastar 508 kombi 1 780 liter, och det är betydligt mer än konkurrenter som Audi A4 (1 510 liter) och Volvo V60 (1 441 liter).

Peugeot 508 SW Active

Foto: Mikael Stjerna

Utifrån ser bakrutorna stora ut men inifrån framstår de snarare som tittgluggar.

Bilens låga profil har tvingat fram ramlösa­ dörrar. Tyvärr. Det betyder vindbrus när gummilisterna har tappat spänsten och besvär om vintern när dörren ska öppnas och rutan har frusit fast i gummilisten. Se det som ett offer på skönhetens altare. Sammantaget har formerna, hur betagande de än är, fler nackdelar än fördelar. Men å andra sidan är de senaste årens utveckling mot trängre kombibilar med sluttade bakluckor en logisk följd av kundflykten från det renodlade kombisegmentet.

I dag vill inte ens pensionärerna köpa en fyrkantig, praktisk kombi. De flesta byter sin gamla kombi mot en suv. Och den som inte vill ha en suv vill ha något sportigt, dynamiskt eller opraktiskt. Vad som helst som inte rymmer två kubik. Då är 508:ans ramlösa dörrar och titthål till bakfönster egentligen inga problem. Det riktiga dragplåstret får vi vänta på. I höst kommer laddhybridversionen av Peugeot 508, med fem mils räckvidd på el. Mumma för tjänstebilskunderna.

3 frågor

 

Michael Trouve. Designer, Peugeot

Michael Trouve – designer, Peugeot.

Ni understryker särskilt att designen är ”sexig”. Hur ser man det på en bil?
– D-segmentet är väldigt tufft, och vi var övertygade om att vi måste erbjuda något unikt. Därför bestämde vi oss för att göra den låg, med ramlösa fönster, för att ge den en dynamisk design. Den ser bredare och längre ut helt enkelt. Proportioner är viktiga för ”sexigheten”. Är proportionerna rätt kan man göra en sober design som åldras bra.
Överdelen är relativt smal. Påverkar det lastvolymen?
– Bilen har breda skärmar tack vare en mycket speciell plåtpressning. Överdelen smalnar av och det är gynnsamt för aerodynamiken. Men vi har lyckats göra strukturen tunnare än tidigare och därför är den rymlig invändig.
Är den en kille eller en tjej?
– Jag vet inte… kanske är det en ”hon”. Det är en Peugeot med ett leende och samtidigt med ett mycket bestämt uttryck i ögonen.

Peugeot 508 SW Active 180 hk

Pris
Ej fastställt, ca 320 000 kronor, första kundleverans i maj.


Motor
Bensin. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamrem. Turbo. Kompression 10,5:1. Borrning/slag 77,0/85,5 mm, cylindervolym 1 598 cm3. Max effekt 180 hk (133 kW) vid 5 500 r/­min, max vridmoment 250 Nm vid 1 650 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift. 8-växlad automatlåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 10,8 meter.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd i. u, däck 215/50 R16.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 279, längd 479, bredd 186, höjd 142, spårvidd f/b 160/160. Markfrigång i. u. Tjänstevikt 1 460, maxlast ca 567, max släpvagnsvikt 1 600. Tank 62 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 530-1 780 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 8,0 s, toppfart 225 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 0,71 l/mil, landsväg 0,44 l/mil, blandad körning 0,54 l/mil. CO2 125 g/km.


Garantier
Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans 3 år.


Skatt
2 820 kronor per år de första tre åren, därefter 668 kronor per år.

Rivaler

Volkswagen Passat Sportscombi 2018

Volkswagen Passat Sportscombi 1,5 TSI 150 hk DSG automat
Volkswagen vet att ta betalt, men man får också en både praktisk och tilltalande modern familjekombi. Nästan helt utan svaga sidor.
Pris: 329 800 kronor.

Mazda 6 Wagon

Foto: Patrik Lindgren

Mazda 6 Wagon 2,5 194 hk ­Optimum automat
Mazda 6 ger mycket för pengarna. Stark motor, automat, bra pris och ganska mycket utrymme. Lång nybilsgaranti.
Pris: 317 900 kronor.

Visa kommentarer
NUVARANDE Provkörning av Peugeot 508 SW Active
NÄSTA Från koncept till bil: Ford Ka