Nu ska PSA-gruppens bilar med Peugeot, DS, Citroën och Opel elektrifieras. I slutet av det här året kommer en rad elbilar och laddhybrider. Vi har redan kört en av dem – Peugeot 508 PHEV.

Det här är nytt!

Drivlina
Nya laddhybriden introduceras i 508 och 3008.
Räckvidd
508 klarar fyra mil på el, 3008 fem mil.
AWD
3008 erbjuds med riktig fyrhjulsdrift tack vare två elmotorer.

PSA-gruppen har bestämt sig. Småbilar i A-segmentet som byggs på plattformen CMP (Common Modular Platform) blir elbilar. Lite större bilar i D-segmentet som byggs på plattformen EMP2 (Efficient Modular Platform 2) blir laddhybrider. Mittemellan ligger de mellanstora bilarna, C-segmentet, som både kan bli elbilar och laddhybrider. Först ut bland de stora bilarna är 508 som, enligt principen ovan, får en laddhybriddrivlina. Bensinmotorn på 1,6 liter och 180 hästkrafter arbetar tillsammans med en elmotor på 80 kW och 110 hästkrafter. Batteriet är på 11,8 kWh.

Peugeot 508 SW Hybrid

I hybridläget sköter bilen allt för bästa möjliga förbrukning.

När jag får styra ut en prototyp av stora 508 kombi med den nya drivlinan på testbanan Ceram norr om Paris är det lätt dimma och lite fuktig asfalt. 508 PHEV är inte typgodkänd och ska presenteras först i slutet av året, men vi kör den redan nu. Peugeot har dolt batteriet under passagerarsätet och hittat utrymme genom att bland annat minska på bensintanken från 62 till 43 liter. Det var viktigt för Peugeot att inte tumma på vare sig plats i baksätet eller bagageutrymmet.

Jag testar de olika körlägena samt de två olika nivåerna för energiåtervinning. Körläge väljer jag som vanligt med en knapp i mittkonsolen och vill jag ha mer energiåtervinning passerar jag D-läget i den nya åttastegade automatlådan till läget B. Visst bromsar det mer, men jämfört med många andra laddhybrider är det väldigt försiktigt. Sportläget ger lite mer respons och bensinmotorn agerar lite snabbare.

Peugeot 508 SW Hybrid

Foto: Jan-Erik Berggren

Bensintanken har minskats med 19 liter för att få plats med batteri och energistyrning.

I hybridläget sköter bilen allt för bästa möjliga förbrukning. Elläget klarar att köra bilen i fyra mil på el och i läget Comfort lägger vi till aktiv fjädring och variabel dämpning till hybridläget. I den här typen av bil fungerar Comfort-läget allra bäst. Drivlinan arbetar mjukt mellan bensin- och elkraft och det märks inte speciellt mycket att jag släpar runt på närmare 100 kg batteri.

Förutom olika körlägen lägger Peugeot till nya vyer i informationssystemet där jag kan följa hur kraften fördelas och återvinns och även se hur batteriet mår. Precis som andra tillverkare satsar också Peugeot på nya uppkopplade tjänster som bland annat ser över laddning. En liten finess är att en blå led-slinga lyser på innerbackspegeln när bilen körs enbart på el. Blått är också signalfärgen i informationspanelen i elläget.

508 PHEV blir framhjulsdriven och kommer inte att erbjudas med fyrhjulsdrift. Det gör i stället den 3008 PHEV som finns i ett garage intill testbanan. Suvens drivlina skiljer sig på en rad avgörande punkter: Bensinmotorn på 1,6 liter ger här hela 200 hästkrafter. Det är två elmotorer – en fram och en bak – på vardera 80 kW och 110 hästkrafter. Batteriet blir större, 13,2 kWh. Tack vare det större batteriet och fyrhjulsdrift blir räckvidden på el cirka fem mil.

Peugeot ger ingen närmare förklaring än att man valt ett större batteri till 3008, men då det är en högre bil än 508 finns det ännu lite mer plats för ett batteri. Det är den korta och troliga förklaringen.

Peugeot 508 SW Hybrid

Foto: Jan-Erik Berggren

508 PHEV laddas full på 6,5 timme om du har vanligt vägguttag och en säkring åtta ampere. Har du en wallbox på 32 A och 6,6 kW tar laddningen 90 minuter.

Peugeot 3008 ska erbjudas med enbart framhjulsdrift och då sjunker räckvidden till samma som i 508, fyra mil. Anledningen är enligt Peugeot en effektivare växellåda även om faktabladet säger att det ska sitta samma elektroniska åttastegade låda i båda bilarna.

Peugeot 508 PHEV ska lanseras först i slutet av året och Peugeots ingenjörsteam hoppas kunna plocka ur några kilometer till i räckvidd på den tvåhjulsdrivna bilen. En effektivare energiåtervinning skulle vara ett logiskt steg, här finns mycket att hämta. Efter några varv på testbanan börjar kraften i batteriet ta slut. Fyra mils räckvidd enligt WLTP-mätmetoden är lite för lite när flera konkurrenter pratar om i alla fall minst en mil ytterligare. Men PSA-gruppen har i alla fall tagit klivet in i elbilseran.

I ett garage bredvid 3008 PHEV står Peugeot nya elbil: e208. Här är nyckeltalen ett batteri på 50 kWh, samma hjulbas som vanliga 208, hela 265 liters bagageutrymme och en räckvidd på 34 mil, enligt WLTP. Förutom att Peugeot bestämt sig för vilken plattform som får vilken drivlina och en tydlig strategi finns också en idé om hur laddning ska gå till, olika tjänster runt den uppkopplade elbilen, presentation av eldrivlina och batteri inne i bilen och plats för laddkablarna i bagageutrymmet.

Att Peugeot har valt strategi för olika plattformar betyder också att de vet vilka fabriker som ska bygga vad. Elektrifieringen påverkar hela tillverkningsprocessen.

Tre frågor

Yvane Lendresse, Peugeot

Foto: Jan-Erik Berggren

Yvane Lendresse – projekt­manager Peugeot 508 och 3008 PHEV.

Ni har ett större batteri i 3008 än i 508, är det för att det är en högre bil, eller?
– Bilarna byggs på samma plattform men vi har två olika batterier eftersom 3008 är en så mycket större bil. Vi ville ha bra prestanda och låga CO2-värden.
Räckvidden på el är längre på 3008 än 508, beror det bara på det större batteriet?
– Vi hoppas på mer än 50 km på el på 3008 enligt WLTP och för 508 ska det bli mer än 40 km. Homologeringen pågår. Det större batteriet hjälper men vi har också en effektivare transmission på 3008.
Ni har lyckats gömma undan batteriet utan att det påverkar utrymmet. Hur gick det till?
– Det är ett kompakt batteri. Vi har också bytt till mindre bränsletank för att få plats med batteri, energihantering och ny bakaxel.

Peugeot 508 SW Hybrid

Pris
Ej fastställt, säljstart i Sverige slutet av 2019.


Motor
Bensin. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamrem. Turbo. Kompression 10,5:1. Borrning/slag 77,0/85,5 mm, cylindervolym 1 598 cm3. Max effekt 180 hk (133 kW) vid 5 500 r/­min, max vridmoment 250 Nm vid 1 650 r/­min. Elmotor110 hk (80 kW), total effekt iu, batterityp lithium-ion, 11,8 kWh.


Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift. 8-växlad automatlåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 10,8 meter.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd i. u, däck iu.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 279, längd 479, bredd 186, höjd 142, spårvidd f/b 160/160. Markfrigång i. u. Tjänstevikt iu, maxlast iu, max släpvagnsvikt iu. Tank 43 liter. Bagagevolym (VDA-liter) iu.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h iu, toppfart iu.


Bränsleförbrukning
Stad 0,22 l/mil, landsväg iu, blandad körning iu. CO2 49 g/km*.


Garantier
Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans 3 år.


Skatt
360 kronor per år.

Rivaler

Kia Optima Plug-In Hybrid

Kia Optima SW PHEV
Ett batteri på 11,26 kWh ger en räckvidd på el på drygt sex mil. Sammanlagda effekten är 205 hästkrafter från elmotorn och tvålitersbensinaren.
Pris: från 412 900 kronor.

Volkswagen Passat GTE Sportscombi facelift 2020

Volkswagen Passat GTE
Populära Passat GTE förnyas under våren. Den utgående modellen klarade fem NEDC-mil men den nya ska tack vare ett något större batteri, 9,9 till 13,0 kWh, klara sju NEDC-mil.
Pris: från 419 900 kronor (utgående modellen).

Visa kommentarer