Peugeot

Basfakta

Motor
4-cyl tvärmonterad radmotor med 1 överliggande kamaxel och 2 ventiler per cylinder. Bränsleinsprutning. Turbo. Volym 1998 cm3. Max effekt 150 hk (108 kW) hk vid 5300 r/min.
Max vridmoment 235 Nm vid 2500 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift, 5-växlad manuell låda.

Fjädring/Hjulställ
Skruvfjädring med krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben och undre triangellänkar. Bak mjukstel axel med bakåtriktade bärarmar och ett panhardstag

Styrning
Kuggstång med servo. Vändcirkel 12,3 meter.

Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul Och Däck
Fälg 6,5 tum. Däck 205/65 HR 15.

Mått/Vikt (cm/kg)
Axelavstånd 282, längd 445, bredd 183, höjd 171, spårvidd fram/bak 153/154 cm. Tjänstevikt 1710 kg, maxlast 650 kg. Tanken rymmer 80 liter.

Prestanda
(fabriksuppgifter)
Toppfart 195 km/h. Acceleration 0-100 km/h 11 s. Förbrukning blandad körning 1,1 l/mil.

Mazda

Basfakta

Motor
4-cyl tvärmonterad radmotor med 2 överliggande kamaxlar och 4 ventiler per cylinder. Bränsleinsprutning. Volym 1991 cm3. Max effekt 122 hk (90 kW) hk vid 5800 r/min. Max vridmoment 175 Nm vid 3800 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift, 5-växlad manuell låda.

Fjädring/Hjulställ
Individuell hjulupphängning fram och torsionsaxel bak.

Styrning
Kuggstång med servo. Vändcirkel 11,4 meter, 3,5 rattvarv.

Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och trummor bak. Låsningsfritt system.

Hjul Och Däck
Fälg 6,0 tum. Däck 205/65 R 15.

Mått/Vikt (cm/kg)
Axelavstånd 284, längd 475, bredd 183, höjd 178, spårvidd fram/bak 154/154 cm. Tjänstevikt 1695 kg, maxlast 535 kg. Tanken rymmer 70 liter.

Prestanda
(fabriksuppgifter)
Toppfart 180 km/h. Acceleration 0-100 km/h ca 12,5 s. Förbrukning blandad körning 1,0 l/mil.


Genomgående rymliga

Mazda och Peugeot gör nya försök att blåsa liv i den avsomnade marknaden för stora familjebussar. Har de något att sätta emot smarta småttingar som Opel Zafira?

Vi som trodde familjebussarnas glansdagar var över, nu när Opel Zafira har visat hur behändig en sjusitsig bil kan vara. Men i vår kommer nya märken ut på familjebussmarknaden samtidigt som gamla kämpar laddat om.
Etablerade Peugeot 806 får ny front, ny inredning och bättre motor. Men framför allt bjussar importören på mer utrustning och lägre pris. ”Nya” 806 blir en av prisledarna i segmentet och startar på 199800 kronor.
Konkurrens får den den från oväntat håll. Det är Mazda som lanserar en helt ny familjebuss med det spännande (!) namnet MPV 2,0. Man lovar kvalitet, många knappar att trycka på och gott om utrymme. Allt för 214500 kronor.
Båda modellerna konkurrerar i samma segment på marknaden, men det är ändå stor skillnad i yttermått. Mazda MPV upplevs nästan klumpig med 4,75 meter i längd jämfört med Peugeot 806, minst i segmentet med 4,45 meter. Men bilarna är lika breda.
Utrymmet i kupén är snarlikt trots skillnaderna i yttermått. Faktum är att Peugeot 806 kan transportera flest passagerare. Med en soffa bak för 7500 kronor extra går åtta personer att knöa in .
Dispositionen är densamma i både Mazda och Peugeot. Instegsmodellerna är femsitsiga med tre separata fåtöljer där bak. För 5000 kronor får du två extra fåtöljer till tredje raden i Mazda MPV.
Peugeot 806 2,0 SR kostar 199800 kronor. Luftkonditionering och fem sitsar är standard. Men SR-modellen är ett val för svagsinta. Lägg till 3600 kronor och köp i stället 806 ST 2,0 turbo med sju stolar och automatisk klimatanläggning.
Peugot 806 har en ombonad interiör med plyschklädsel. Hela körupplevelsen går i samma spår. Mjukt, ombonat, tyst.
Och kvickt. Vi har provat den beprövade turboladdade bensinmotorn på 150 hästkrafter.
Den gör 806:an till en av de piggaste familjebussarna på marknaden. Toppfart 195 km/h, 0-100 km/h går på elva sekunder.
Komforten är bra – fram alltså. De separata fåtöljerna i kabinen har för korta sitsar. Dessutom är stolarna låga vilket gör att låren inte får stöd av sittdynan. Stolarna kan fästas i två lägen i längsled. Men det främre läget kapar det mesta av benens överlevnadsutrymme. I normalläget är det gott om knäutrymme, även på de bakersta platserna.
Problemet är att komma in dit. Det hindrar i och för sig inte barn som alltid vill sitta längst bak. Men fällningen av stolen i mittraden är stökig och reglagen tröga. Men när stolen väl är fälld är öppningen större än i Mazda MPV eftersom Peugeot-dörren öppnar mer. Lastutrymmet är självklart begränsat när alla sju stolarna är på plats. Bilen är bäst för den som bara ibland behöver plats för sju. Då kan man ställa extrastolarna i garaget och utnyttja lastutrymmet fullt ut. I alla avseenden är flexibiliteten överlägsen en vanlig kombi.
Mazda MPV har sålts i USA och Japan i en tidigare version. I Europa lanseras den nya MPV-modellen en aning sent, och kommer att få kämpa hårt för sina marknadsandelar. Ribban är högt lagd. Importören räknar med att sälja 300-500 familjebussar i år, lika många som Peugeot hoppas på.
Problemet för Mazda MPV är att man inte tillför marknaden något mervärde. Visst går tvåliters-motorn mjukt, och nog lär den vara snålare än den turboladdade maskinen i Peugeot. Men särskilt rolig att köra är den inte.
Den stora Mazdan går lika pösmjukt som Peugeot 806. Det är en milslukare av rang när man väl fått upp farten om kurvorna inte ger sjösjuka.
Bakom ratten känns den nästan som en vanlig personbil. Det som avslöjar familjebussidentiteten är avståndet till handbromsen. Växelspaken sitter också långt fram och lågt.
Förarmiljön är mycket ombonad. Fuskträpanel ingår i paketutrustningen för 5000 kronor, gratis är dubbla fack i taket för glasögonen och fjärrkontrollen till garageporten – jodå, det märks att den här bilen ska gå att sälja i USA. Framstolarna påminner om dem i Peugeot 806, men är ett nummer större. De bakre fåtöljerna är korta och låga. Plus för att de är skjutbara.
Utrymmet är lika bra som i Peugeot 806. Fattas bara, när Mazda MPV är 30 centimeter längre! Jämfört med Volkswagen Sharan och Ford Galaxy har Mazda MPV jämförbara utrymmen för sju personer.
Men insteget är trångt eftersom skjutdörren inte går tillräckligt långt bak. Irriterande är också att man måste skjuta fram ytterstolen i mittraden innan den fälls upp. Annars tar nackskyddet i taket!
Lastutrymmet är hyfsat stort även med sju stolar på plats, och motsvarar i volym utrymmet i Peugeot 806. Men eftersom stolarna inte går att fälla samman på ett effektivt sätt måste man plocka ur de allra bakersta stolarna om man vill öka lastutrymmet tillfälligt. I Peugeot 806 går det att tippa fram stolarna och på sätt få mer golvyta.
Sammantaget verkar Peugeot fortfarande vara en av de smartaste konstruktionerna i sin klass. Den är kompakt men kan transportera upp till åtta personer eller knäcka extra som flyttbil. Till på köpet gör den jobbet komfortabelt.
Som sagt – det är svårt att se vilket mervärde Mazda MPV erbjuder. Den är välutrustad, men det är den omgjorda 806:an också.
Bara i fråga om förväntad driftsäkerhet slår Mazda fransosen på fingrarna. Mazda 626 säljs med fem års fabriksgaranti, max 10000 mil.
Märkets andra modeller är erkänt problemfria och brukar få strålande resultat i bilprovningens besiktningsstatistik. Mot det står Peugets tvååriga fabriksgaranti utan milbegränsning.
Men det räcker inte när det är så stor prisskillnad. En starkare och bättre utrustad 806 kostar 203400 kronor. En Mazda MPV – utan vagnskadegaranti! – kostar 219500 kronor.
På papperet ser valet självklart ut. Frågan är bara om svenska familjebussköpare ger Peugeot en andra chans.
När modellen kom var den för högt prissatt och ratades av köparna. I dag är situationen annorlunda. Men bilmarknaden är ofta som en straffläggning i ishockey. Det ges bara en chans.

Visa kommentarer