Basfakta

Motor
4-cyl. rak med en överliggande kamaxel.
Kompression 18,0.
Borrning/slag 85/88 mm, volym 1997 cm3. Max effekt 90 hk (66 kW) vid 4000 r/min. Max vridmoment 205 Nm vid 1900 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram. Ständig framhjulsdrift. 5-växlad manuell låda.
Fjädring/hjulställ
Individuell hjulupphängning, fram skruvfjäderben, bak torsionfjädring.

Styrning
Kuggstång, servo.
Vändcirkel 15,6 meter.

Bromsar
Skivbromsar fram och trummor bak. Låsningsfritt system tillval 4900 kronor.

Hjul/däck
Fälgbredd fram 5,5 tum, däck 175/65-14.

Mått & vikt (cm/kg)
Axelavstånd 269, längd 478, höjd 230, bredd 1,75. Spårvidd fram/bak 142/144. Tjänstevikt 1670 kg, maxlast 285 kg. Bränsletank 60 liter.
Fartresurser*
Toppfart 170 km/h.

Bränsleförbrukning*
Blandad körning ca 0,8 liter/mil.
*fabriksuppgift

Tillval:
Luftkonditionering 8900 kronor. Förtält 6160 kronor. Inbyggd toalett 2600 kronor. Kylskåp 60 liter 6842 kronor

Kortsemester

Nu finns det en bed & breakfast-version av Peugeot Partner. Två sängplatser, kökssoffa och pentry bjuds i minihusbilen. Mikael tog med familjen på en tur.

Vanliga husbilar bygger oftast på en lastbilsram från Fiat eller Mercedes-Benz. Det blir rymligt, men också stort och otympligt. Engelska husbiltillverkaren Roma Home har valt en annan väg och utgått från lilla Peugeot Partner.
Eftersom längden stannar på 4,78 meter kan man ställa sig i vanliga parkeringsrutor och ta sig fram på trånga stadsgator utan att ha hjärtat i halsgropen.
Det handlar inte bara om parkeringsmöjligheter. På landsvägen är den riktigt pigg. Vikten är 1670 kg, vilket är ett ton mindre än många fullstora alternativ. Det betyder att det räcker med en liten dieselmotor vilket i sin tur ger bra bränsle ekonomi på långresorna. Dessutom kan man lägga sig i omkörningsfilen utan att skämmas.
Faktum är att man ibland glömmer att man har ett hus bakom ryggstödet. Kör man i vanlig svensk landsvägsfart är vindbruset obetydligt. Bara i kurvorna känner man av den högre tyngdpunkten, det vill gunga till lite extra. Bränsleförbrukning med Peugeots 90 hästkrafter starka dieselmotor på två liter stannar på 0,7-0,8 liter per mil.
Men kan det verkligen bli något av bodelen med så begränsade ytor? Normalköparna är ett vuxet par utan småbarn, med begränsade krav på last- och lekutrymme. Allt enligt importören.
Den här gången blev det dock svårare än så eftersom skribentens barn vägrade bli lämnade hemma; en husbil var helt enkelt årets roligaste provbil, en bil de absolut ville sova i. Testexpeditionen kom alltså att utgöras av två vuxna och två barn.
Sittsplatsantalet kan vara begränsande under resan. I normalversionen har Roma Home två säten fram. I bodelen får ytterligare tre personer sitta på tvären, utan säkerhetsbälten. Man kan dock beställa två extrasäten till bilen, med säkerhetsbälten, vilket torde vara att rekommendera.
Med husbil kan man i princip slå läger överallt. Det är bara att stanna, dra åt handbromsen och sätta på kaffekokaren. I princip, alltså. I fantasin hade jag sett den lilla husbilen parkerad vid sjökanten, fjärran från civilisationen. När solen gått ner skulle lägerelden spegla sig i sjöns nattblanka yta, familjen sitta på första parkett och de lagom vilda djuren posera ett par rader längre bort från scenen.
I verkligheten förstod jag snart att även en liten husbil vill ha en väg att köra på. Två problem uppstod, nämligen: 1) Få vägar går förbi sjöar i vildmarken. 2) Finns det en väg finns det också trafik som passerar.
Till slut hittade vi dock en alldeles underbar plätt intill Mälaren. Bilen parkerades, barnen sprang till strandkanten och lekte. Vi vuxna skulle ordna med maten.
Roma Home har ett litet pentry längst bak där taket är förhöjt vilket ger full ståhöjd. På vänster sida finns en diskho kopplad till en färskvattentank på 20 liter, på andra sidan finns en tvålågig gasolspis och grill samt ett kylskåp. I överskåpen finns plats för specerier och tallrikar.
Snickerierna håller hög klass och man har inte snålat med materialvalen. Det är trångt men lättjobbat – allt finns inom räckhåll. Själva salongen består av två soffor och ett fällbart bord. Bordet har bra arbetshöjd och kan tas ut om man vill preparera maten i det fria.
Snart kom maten på bordet och vi kunde konstatera att trots viss trängsel får fyra personer plats med sina tallrikar och tillbehör på det smala bordet. Dessutom smakade det gott, men det var inte bilens förtjänst.
Vi förstod att det var själva insomnandet som skulle bli utmaningen. Inbäddningen går till som följer: Bordet fälls samman och läggs i ett ganska rymligt stuvutrymme ovanför förarhytten. Tre tvärslåar fästs med kardborrband, sedan fälls sofforna ut och blir till en dubbelbädd. Bredden är enligt tillverkaren tillräcklig för två vuxna. Att härbärgera ytterligare barn är faktiskt inget problem; vi klarade att sova alla fyra i bilen denna natt. Men det är inget att rekommendera på en längre semesterresa.
Längden på sängen är dock i minsta laget. Personer över 1,90 meter får sova med fötterna utanför.
Så lång är dock ingen i vår familj; vi sov som stockar och kunde utvilade bryta Mälarlägret nästa dag och fortsätta färden mot nya äventyr.
Utrustningen är en fråga om pris. Själva bilen med 90 hästarsmotor kostar 350000 kronor. En billigare modell för 325000 har en 1,9 liters diesel på 73 hk.
Standardutrustningen inkluderar spis, grill, soffor/säng och kallvatten. Vill man ha två extrasäten med säkerhetsbälten kostar de 19250 kronor. Gasoldriven luftvärme kostar 11840 kronor, varmvattensystem 25550. Det blir ganska mycket pengar till slut för den som vill ha sin Roma Home vinterbonad.
Ändå hittar Roma Home sina köpare. En del är yrkesfolk som reser mycket och sparar in hotellpengar genom att ordna logi själv. Men merparten av köparna är fritidsfolk som vill ha husbilens bekvämlighet och rörlighet. För dem är 350000 kronor ett relativt konkurrenskraftigt pris. Normalstora husbilar är oftast dyrare. Vad man väljer beror på behovet; den som behöver utrymme ska inte köpa Roma Home. Är man däremot bara två personer som ska resa i husbilen klarar den jobbet bra. Den kompakta storleken är en nackdel i vissa situationer, men en rejäl fördel i andra.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer