Nya Peugeot Partner har lånat tekniken från Peugeot 308 och blivit tystare, större och rymligare.

Första intrycket

Bygger tekniskt på Peugeot 308. Ger mer komfort och utrymme än tidigare, men har den blivit för stor? Med 4,38 meter i längd är nya Partner en försvarlig biff, 24 centimeter längre än föregångaren.

När jag såg nya Partner på bild första gången blev jag inte särskilt imponerad. Käften är gigantisk och vidöppen, backspeglarna står ut som elefantöron – stora afrikanska, inte små indiska – och ett lejonemblem modell extra large tronar i fronten. Designern som ansvarade för detta måste jobba med något annat i dag, tänkte jag. 

Men på plats i Chantilly utanför Paris, där Peugeot har trummat ihop ett ansenligt antal Partner till en pressvisning, måste jag säga att den ser bättre ut i verkligheten, framför allt de versioner som inte har hemsökts av Outdoor-modellens aluminiumgrill. Men det handlar om grader i helvetet.
Utseende är dock inte en prioriterad fråga för Partnerkunderna. Snarare handlar det om det som ryms innanför skalet. Och det är mycket. Redan första generationen Partner var rymlig. Nya modellen bygger på 308 och är därför betydligt större. Längden är nu 4,38 meter, plus 24 centimeter, och bredden är 1,81 meter, plus 9 centimeter. Man kan lugnt få in en lastpall bak i bilen.
Men jag undrar om utrymme var det Partner­ägarna saknade mest. Var verkligen förra modellens 2,8 kubikmeter lastutrymme för litet?

Mer efterlängtad tror jag den nya kvalitetskänslan är. Det märks att nya Partner Tepee bygger på en personbil. Fjädringskomforten är god, ljudisoleringen bra och stolarna riktigt sköna. Och tack vare släktskapet finns en stor del av tillvalslistans finesser från 308 att tillgå för Partner.
Det är faktiskt inte mycket jag saknar när jag njuter av franska kurvor norr om Paris. Det är först på motorväg jag märker nackdelarna med att köra en ladugård på hjul. Det låter som styv kuling och bränsleåtgången är lika uppseendeväckande hög som bilen.  Som tillval finns glastak med invändiga hyllor, ungefär som på flyget. En mittkonsol löper då i taket från framrutan och bakåt med stuvfack och belysning. I taket baktill finns en box med öppning både framåt och bakåt.
Baksätet har blivit mycket rymligt tack vare den långa hjulbasen. En nyhet är att baksätet kan beställas som tre separata fåtöljer. Standard är dock soffa som är delbar 60/40.   

Till Sverige kommer Partner Tepee med bensin- och dieselmotor, båda på 1,6 liter och 109 respektive 110 hästkrafter. Generalagenten förutspår att dieselversionen kommer att ta 80 procent av Partnerförsäljningen. Priset för Partner är inte fastställt men slutar gissningsvis på omkring 165 000 kronor för dieselmodellen och 145 000 kronor för bensinmodellen. Håller kalkylen innebär det att Partner blir något billigare än ärkefienden Renault Kangoo

Peugeot Partner Tepee

Pris
Ej fastställt, ca 165 000 kronor.

Motor
4-cyl tvärmonterad radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Diesel. Kompression 17,6. Borrning/slag 75×88,3 mm, cylindervolym 1 560 cm3. Max effekt 109 hk (80 kW) vid 4 000 r/min, max vridmoment 254 Nm vid 2 000 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad låda.

Fjädring/hjulställ
Fram och bak skruv­fjädrar och krängningshämmare. Fram nedre triangellänkar, halvstel bakaxel.

Styrning
Servo, elektrisk. Vändcirkel 11,0 meter.

Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system. Antisladdsystem.

Hjul
Fälg 6,5 tum, däck 205/65 R15. 

Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 273, längd 438, bredd 181, höjd 186, spårvidd f/b 151/156. Tjänstevikt 1 504, maxlast ca 561, max släpvikt 750. Tank 60 liter.

Fartresurser*
Toppfart 173 km/h. Acceleration 0–100 km/h 14,3 s.

Bränsleförbrukning/miljö*
Stad 0,68, landsväg 0,49, blandad körning 0,56 l/mil. CO2 147 g/km.

* Enligt tillverkaren.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer