”Det nya Peugeot” är ­saluterat och företagets 200-åriga historia fortsätter med ett riktigt vitaminpiller. Folksportbilen RCZ baseras huvudsakligen på 308-modellen men det snitsiga utanpåverket gör att känslorna kommer rejält i svallning.

Första intrycket #394

Snacka om huvudvridare! Karossdesignen är definitivt en orsak till RCZ-köp, även om det finns belackare som tycker att det blir för mycket av formgivarglädjen. THP 200-motorn är stark och snål, till ett konkurrenskraftigt pris.

Vill du köra din egna konceptbil i år så är Peugeot RCZ vagnen för dig. Med ett utseende som i princip rullat oförändrat ut från designstudion i Paris är det få bilar som känns så fantasifulla och kreativa i formspråket. Nästan för bra för att vara sant.  

– December 2006 spikades utseendet, ett halvår efter detta hade vi konceptbilen färdig, berättar Boris Reinmöller som ansvarat för den exteriöra designen.

Två år efter konceptvisningen hade Peugeot sin RCZ produktionsklar, premiären skedde i Frankfurt i höstas. Snudd på rekord inom bilvärlden. En orsak till snabbheten i projektet var att beslutsvägarna angående utseendet var som bortblåsta eftersom publiken gillade vad de såg samt att RCZ bygger på befintlig PSA-teknik. Chassit är hämtat från Peugeots ”plattform 2”, där bland annat 308, 3008 och 5008 delar teknik. Traditionellt uppbyggd fjäderbensframvagn samt halvstel bakaxel av torisonstyp. Skillnaden är att spårvidden är rejält breddad hos RCZ, för en häftigare look samt bättre grepp. De svulstiga utbyggnaderna över fram- och bakhjul är alltså inte enbart för syns skull.
Drivlinorna känns igen från tidigare Peugeotportfölj, men RCZ har begåvats med mer effekt i toppmodellen 1,6 THP 200 som innebär fyrcylindrig bensinmotor på just 1,6 liter och twinscrollfunktion i turboaggregatet. Motorn är en samproduktion mellan franska PSA och tyska BMW. Två effektuttag hos bensinaren är möjlig – 156 respektive 200 hästkrafter. Skillnaden är maskinernas spetsegenskaper, i vridmoment skiljer endast 35 Nm till det starkaste alternativet, 240 mot 275 Nm.
Även en tvåliters HDi-diesel på 163 hästkrafter och 340 newtonmeter finns till RCZ men Peugeot Sverige tror att 1,6 THP 200 blir bästsäljaren.

Designgänget ville även att bilens egenskaper skulle matcha sportbilsformerna och för att utröna hur bra chassiingenjörerna lyckas ger vi oss i kast med RCZ i hetaste utförandet, 1,6 THP 200, på kurviga bergsvägar i Rioja-trakten.
Vinbodegorna är lika frekventa som dalahästar i Leksand och RCZ gör sitt bästa för att friskt visa upp sin närvaro. Starkaste maskinen kommer standardutsustad med Sport Pack vilket innebär störe bromsar, 20 millimeter mindre rattdiameter, kortare växelspak och omkalibrerad framvagn. Instyrningen och sidledsförflyttningen är stum och direkt, visst aspirerar RCZ helt korrekt på sportbilsstämpeln i detta, vassaste utförandet. En kort provtur med HDi-dieselns standardchassi ger betydligt mer vardagliga ”308-vibbar”.

RCZ är enda Peugeotmodell som tillåter att antisladdsystemet kopplas ur helt, bara det en signal om att man lämnar över ansvaret samt nöjet till föraren.
Personligen önskar jag kunna justera ratten närmare överkroppen, i övrigt får körställningen godkänt. Farhågorna att det låga taket skulle inkräkta på huvudutrymmet kommer på skam. Faktiskt är den låga sidoprofilen lite av en synvilla. Tack vare att de silverfärgade takbågarna välver sig i en obruten form från a- till c-stolpe tillåts det mörka mittpartiet av taket skjuta upp ytterligare några centimeter. Takets två konvexa dubbelbubblor över vänster och höger sida ger även en hel del Zagato-look, samtidigt som det ger mer takhöjd.

Motorkaraktären hos 1,6 THP 200 är klart turbolik – lite tunn i bottenregistret, mustig i det breda mellanregistret, saknar spets vid varvtalsstoppen – och man tvingas skifta växel ofta om man vill att det ska gå undan rejält. I vardagslunk hoppar man gärna över varannan kugge. I dagsläget erbjuds endast sexväxlad manuell låda, en automat med Tiptronic-funktion finns att beställa till 1,6 THP 156. I Sport Pack ingår också extra ljudmembran som sitter på motorns insugssida, via en ”trumpet” förstärks maskinsoundet och skickar ljudet vidare in i kupén. Fräsigt och effektivt eftersom omgivningen inte störs av extra (o)ljud.

För att förbättra högfartsstabiliteten skickas en bakspoiler upp redan vid 85 km/h för att höjas ytterligare vid 155 km/h. Under 55 km/h glider vingen ner helt i karossen igen men föraren kan låsa den i sitt översta läge via ett knapptryck bara för att imponera på medtrafikanter.
Inredningen är i princip densamma som hos 308 CC och klädd i fuskskinn på instrumentbrädan, riktigt lyxigt. Glänsande kromsarger runt instrument och luftutblåsen. Mittkonsolens reglage är enkla att manövrera utan överraskningar.
Baksätet är som mallen för övriga 2+2-bilar trångt, användes endast av småbarn och av vuxna som nödbänk på kortare turer. Orsaken är den sluttande bakrutan som effektivt skär av takhöjden. Bäst lämpar sig det fällbara sätet som extra bagagerum. Trots att RCZ inte har halvkombilucka som Audi TT ryms ändå en cykel i skuffen. Om man monterar av framhjulet.

Till årets sommarsportsäsong får Peugeot Sverige en tilldelning på 200 exemplar av RCZ. Kundgruppen är singlar och par i 30-årsåldern, de allra flesta kommer från konkurrerande bilmärken. Förutom stilen och nyhetsvärdet erbjuder bilen lika goda kvaliteter som övriga 308-serien minus utrymmen. En klar fördel är de preliminära prisuppgifterna, som ligger i linje med plåttakscabrioleten 308 CC. RCZ 1,6 THP 156 ska kosta strax under 250 000 kronor, den mer ”rejsiga” RCZ 1,6 THP 200 med Sport Pack knappa 300 000 kronor.
Vill du ha hetaste singelvagnen i ditt egna trendiga storstadskvarter är det således hög tid att slå till.

Motorutbud Peugeot RCZ

1,6 THP 156 hk 155 g CO2/km
1,6 THP 200 hk 159 g CO2/km
2,0 HDi  163 hk 139 g CO2/km

peugeot rcz 1,6 thp 200

Pris
Cirka 300 000 kronor.

Motor
Bensin. 4-cyl tvärmonterad radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 10,5:1. Borrning/slag 77,0/85,6 mm, cylindervolym 1 598 cm3. Max effekt 200 hk (147 kW) vid 5 500 r/min, max vridmoment 275 Nm vid 1 700r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. Sexväxlad manuell låda.

Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänkar, bak halvstel axel.

Styrning
Kuggstång, elservo. Vändcirkel 10,9 meter.

Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system. ESP.

Hjul
Fälg 7,5 tum, däck 235/45 R18.

Mått/vikt (cm/kg) 
Axelavstånd 260, längd 429, bredd 185, höjd 136, spårvidd f/b 158/159. Tjänstevikt 1 350, maxlast ca 390, max släpvikt 500. Taklast 0. Tank 55 liter.

Fartresurser*
Toppfart 237 km/h. ­Acceleration 0-100 km/h 7,5 s.

Bränsleförbrukning/miljö*
Stad 0,91, landsväg 0,56, blandad körning 0,69 l/mil. CO2 159 g/km.

Skatt
1 245 kronor per år.

* Enligt tillverkaren.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer