Provkörning av Peugeot RCZ R

Med en design som lovar stordåd är det inte en dag försent med en ”R”-version. RCZ R bjuder upp till dans laddad med 270 hästkrafter, sänkt chassi och fastlimmad spoiler bak.

Första intrycket

Peugeot har ett kunnande inom motorsport men det märks sällan på produkterna. Utom i RCZ R. Första tanken som slår mig bakom ratten är ”var är racerbanan?”

Takbubblig

10/10

Prisvärd

5/10

Kanske undrar du som är RCZ-konnässör varför du ska slanta 80 000 kronor extra för ett ”R” på bakluckan. Man kan ju tycka att det är mycket pengar för en bokstav och en vinge på bakluckan.
Men faktum är att R-modellen är en riktigt rar ärta med det där lilla extra.
Ta gasresponsen till exempel. Det händer en hel del när man sträcker ut högerbenet mot durkplåten.
Med vässad turbo har maxeffekten skrämts upp från 200 till 270 hästkrafter. Inte illa med tanke på att vi talar om en liten standardmotor på 1,6 liter. Men på vägen till 270 hästkrafter har det krävts en hel del handpåläggning.
Blocket på 1,6 liter har termobehandlats. Kolvar, vevstakar och grenrör har modifierats och ska tåla värme, tryck och höga varvtal bättre än standardkomponenterna. De speciella motorerna sätts samman för hand i fabriken i d’Hérimoncourt av jovialiska fransmän som sjunger chansons och skruvar motorer dagarna i ända.
Tävlingsavdelningen ”Peugeot Sport” har hjälpt till i utvecklingsarbetet, de om några bör veta hur man lockar fram höga effekter.

Underverket får jag provköra på vägarna i bergen innanför Nice, det som kallas ”Hinterland”, eller arrière-pays på fransosiska. ”Landet bakom” på svenska, vilket inte låter lika smickrande för invånarna.
Här kommer kurvorna väldigt tätt även i normala fall, och inklämd i en RCZ R kommer de tätare än vanligt. Det är helt enkelt ett enormt drag i motorn. Inte så att den är svårkörd eller kräver höga varv. Den drar jämt och fint från 1 200-1 300 varv, men när nålen kommer upp till 1 800 varv kickar den igång ordentligt.
Man kan känna av lite av drivkrafterna i styrningen, men inte så mycket som man kan befara. Vi talar ju trots allt om 270 hästkrafter och 330 Nm på framhjulen.

Förutom motorn har Peugeot Sport också sett över chassit. Standard är speciellt framtagna 19-tums fälgar som sitter på däck i dimensionen 235/40. Ett ”R” är ingraverat för hand på varje fälg.
Innanför fälgarna sitter kraftigare bromsar med illröda fyrkolvsok.
Vikten har sänkts 17 kilo jämfört med vanliga RCZ på 200 hästkrafter genom att man gått över varje liten pinal på bilen.
R-modellen är sänkt tio millimeter och jag flyger därmed fram 105 millimeter över Provence. Stötdämpare och fjädrar har modifierats. Resultatet har blivit väldigt ”rejsigt” och förutsätter ett visst ointresse för komfort för att kännas bra i längden. Å andra sidan påminns man nästan hela tiden om att man kör toppversionen i RCZ-serien.
Jag gör även omgivningen påmind om saken, RCZ R har ett specialutvecklat ”Sound System” – och då talar Peugeot inte om radioapparaten.
Även stolarna gör sitt till för känslan. R-modellen har begåvats med helt nya fåtöljer – snygga att se på, och med mycket stöd i sidorna.
Styrningen upplever jag som oerhört direkt, men faktum är att det är nästan tre varv mellan ändlägena. Men känslan finns där. Bilen styr in direkt och bakvagnen följer efter som på räls. Den känns klistrad till asfalten. En torsendifferential lägger locket på varje tendens till understyrning.

Efter en åktur med den nya leksaken har jag svårt för att lämna härligheten. Mest
för att bilen är så in i helsike låg och för att min rundlagda överkropp liksom har
fastnat i racingstolen, men också för att RCZ R helt enkelt är fantastiskt underhållande.
Men om den är värd merpriset på 80 000 kronor är en annan sak. Vanliga Peugeot RCZ är alldeles utomordentligt sportig, och den extra race-dimensionen som ”R” medför kostar en del i fjädrings- och ljudkomfort. Men vem har sagt att det ska vara gratis att ligga på topp?

Rivaler

Audi TT 2,0 TFSI
Audi TT 2,0 TFSI
Framhjulsdriven och med 211 hästkrafter ur tvålitersmotorn är inte effektmässigt riktigt jämbördig med Peugeot RCZ R.
Pris: 354 500 kronor.

Volkswagen Scirocco R
Volkswagen Scirocco R
Med ett ”R” i emblemet blir även Scirocco en hårigare bekantskap. 265 hästkrafter tar VW ut ur tvålitersmotorn.
Pris: 354 900 kronor.

Peugeot RCZ R

Pris
Ca 380 000 kronor, säljstart våren 2014.


Motor
Bensin. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. Kamkedja. 4 ventiler per cylinder. Dubbelturbo. Kompression 9,2:1. Borrning/slag 77,0/85,5 mm, cylindervolym 1 598 cm3. Max effekt 270 hk (199 kW) vid 6 000 r/min, max vridmoment 330 Nm vid mellan 1 900-5 500 r/min.


Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak torsionsaxel.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 10,9 meter.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd i. u, däck 235/40-R19.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 260, längd 429, bredd 185, höjd 135, spårvidd f/b 158/159. Markfrigång 10,5. Tjänstevikt 1 355, maxlast 425, max släpvagnsvikt 0. Tank 55 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 384-760 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 5,9 s, toppfart 250 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 0,84, landsväg 0,51, blandad körning 0,63. CO2 145 g/km.


Garantier
Nybil 3 år/10 000 mil, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, 3 års assistansgaranti.


Skatt
920 kronor per år.

Visa kommentarer