Instegsversionen av nya 992 dröjde ett tag men nu är Carrera till slut här. Vi provkör på hemmaplan för att reda ut om du verkligen behöver någon vassare version än 911 Carrera.

Det här är nytt!

Kaross.
Med generation 992 har både de bakhjulsdrivna Carrera och fyrhjulsdrivna Carrera 4-versionerna lika bred kaross.
Handtag.
992 är tillsammans med generation 996 de enda 911:orna att ha infällda dörrhandtag.

När den eftertraktade nya Porsche 911, generation 992, lanserades under förra året blev modellerna Carrera S och Carrera 4S först ut. Carrera utan S dröjde ytterligare några månader och om du missat att den kommit är det inte så konstigt. Till skillnad från tidigare är Carrera mer lik sina dyrare syskon än tidigare och vice versa.

Provkörningsbilen är pippigul och nästan självlysande där den står i ett hörn av redaktionsgaraget. Lika gul som nyckeln vilket kostar 3 900 kronor extra. De aerodynamiskt utformade handtagen hälsar genom att fällas ut när jag låser upp. De gör sitt för att sänka cW-värdet, ger en renare och snyggare sidolinje men särskilt bekväma att använda är de inte.

Porsche 911 Carrera

Foto: Robin Törnros

Beteendet är knivskarpt och kanske är det där problemet hos 911 Carrera ligger. Den är bara lite för bra.

Den dubbelturboladdade treliters boxer­sexan är i princip samma maskin som sitter i Carrera S och Carrera 4S. Den bygger på motorn från föregående generation 991.2 och i Carrera levererar den 385 hästkrafter, 15 fler än hos föregångaren och 65 färre än i S och 4S. Samt ett maximalt vridmoment om 450 newtonmeter vilket är samma som föregångaren och 80 färre än i S-versionerna.

Växelväljaren sitter högt monterad på mittkonsolen och består av en rakapparats­liknande vipparm, det känns mer som att jag tänder en lampa än lägger i en växel. Denna växelväljare sitter i alla nya Porsche av senaste snitt med automatlåda, och det är så klart både smidigt och billigt för dem att använda samma del. Åttaväxlad PDK-automatlåda är än så länge den enda som finns till Carrera medan Carrera S och 4S går att få med sjuväxlad manuell låda, vilket är synd då jag gärna hade sett manuell låda även i basversionen. Oavsett är det en riktigt bra automatlåda som ­verkligen levererar effektivt.

Porsche 911 Carrera

Foto: Robin Törnros

Klockan till höger ingår i Sport Chrono-paketet, då får du även körlägesvred på ratten.

Motorn varvar med ett vasst metalliskt ljud och ackompanjeras av de vinande turboaggr­egaten. Vid gasavsläpp bluddrar det till i de två stora ovala utblåsen och visst är sången ­härlig även om ljudet nästan är lite sterilt. Det är dessutom en känsla som genomsyrar bilen som helhet. Väghållningen är ruskigt bra, baken sätter sig och trycker ner effekten i marken när jag gasar, styrningen är distinkt och känns välbalanserad. 911 Carrera ligger planterad och känns trygg även i högre farter och längs kurviga vägavsnitt.

Detta är en bil som hela tiden får mig att ligga på lite för hårt på grund av det välbalanserade chassit och att det inte känns som att det går så snabbt. Beteendet är knivskarpt och kanske är det där problemet hos 911 Carrera ligger. Den är bara lite för bra. För att på riktigt kunna njuta av körglädjen i denna bil måste jag pressa den och då måste det gå ruskigt snabbt, och 911 Carrera vill bli körd snabbt. Även när jag håller mig till normaltempo och vardagskörning så vill den hela tiden lite mera.

Porsche 911 Carrera

Foto: Robin Törnros

Snygg nyckel i samma gula färg kostar 3900 kronor. Och då är den inte ens gjord i guld.

Visst går det att köra sansat och då kunna åtnjuta en komfortabel landsvägskamrat med bekväma stolar och faktiskt bra ljudisolering för biltypen. Men hela tiden har jag bilens varvvilja och villighet att attackera flåsande i nacken, bara jag duttar lite för mycket på gaspedalen kuggar växellådan ner ett eller två steg och börjar vråla. 911 Carrera upplevs som lite för ”på” och då kör jag ändå i körläget som betecknas Normal. Här hade det varit på sin plats med ett femte körläge vid namn Komfort utöver de vanliga Wet, Sport och Sport Plus.

Med denna åttonde generation har Porsche valt att samtliga 911-versioner ska ha samma karossbredd till skillnad från förr då Carrera 4S och Turbo fick bredare höfter. Detta är troligen ett välkommet beslut från de som riktar in sig på att köpa någon av grundmodellerna. Incitamentet att köpa en vassare version på grund av utseendet som varit fallet med tidigare modellgenerationer känns inte längre lika relevant. På gott och ont.

Porsche 911 Carrera

Foto: Robin Törnros

De ovala utblåsen hör till sportavgassystemet, kostar 27 200 kronor extra.

911 Carrera räcker till så att det blir över för den genomsnittlige föraren, både till vardags och enstaka tillfällen på bana. Beroende på hur sofistikerad palett du har behövs egentligen inte mer än Gula änkan, slutresultatet blir ändå i princip detsamma.

Porsche 911 Carrera

Pris: 1 025 000 kronor, säljs nu.
Motor: Bensin. Längsmonterad 6-cyl boxermotor 2 överliggande kamaxlar per cylinderbank. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Cylinderavstängning. Dubbelturbo. Kompression 10,2:1. Borrning/slag 91,0/76,4 mm, cylindervolym 2 981 cm3. Max effekt 385 hk (283 kW) vid 6 500 r/­min, max vridmoment 450 Nm mellan 1 950-5 000 r/­min.
Kraftöverföring: Motor bak, bakhjulsdrift. 8-växlad dubbelkopplingslåda.
Fjädring/hjulställ: Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel med 5 länkarmar per sida.
Styrning: Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,2 meter.
Bromsar: Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.
Hjul: Lättmetallfälg. Fälgbredd f/b 8,5/11,5 tum, däck fram 235/40 R19, bak 295/35 R20.
Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 245, längd 452, bredd 185, höjd 130, spårvidd f/b 159/156. Markfrigång i. u. Tjänstevikt 1 505, maxlast 455, max släpvagnsvikt 0. Tank 64 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 132 liter.
Fartresurser: Acceleration 0-100 km/h 4,2 s, toppfart 293 km/h.
Bränsleförbrukning (WLTP): Låg 1,79 l/mil, extra hög 0,86 l/mil, hög 0,86 l/mil, medium 0,97 l/mil, blandad körning 1,01 l/mil. CO2 229 g/km.
Garantier: Nybil 2 år, vagnskada 0 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans 2 år.
Skatt: 13 573 kronor per år de första tre åren, därefter 2 956 kronor per år.

Rivaler

Jaguar F-Type 2020

Foto: Jaguar

Jaguar F-Type P450
F-Type har en kompressormatad V8 som levererar 450 hk. Instegsversionen har en turboladdad fyra med 300 hk som startar på under 750 000 kronor.
Pris: 908 900 kronor.

Mercedes-AMG GT

Foto: Patrik Lindgren

Mercedes-AMG GT Coupé
Har en turbomatad V8 som levererar 476 hästkrafter till bakhjulen och detta är instegsversionen. 0-100 km/h på 4,0 sekunder.
Pris: 1 265 000 kronor.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer