Det brukar sägas att alla moderna bilar som byggs i dag är bra, till skillnad från hur det var för 15-20 år sedan. Nya ­Porsche Boxster GTS är bilen som ställer den teorin på ända, plötsligt framstår alla andra bilar som dåliga.

Första intrycket

Det är synd och skam att det byggs andra, sämre bilar än Porsche Boxster GTS. Alla bilfabriker borde ställas om till att bygga Boxster GTS – en av världens just nu absolut bästa sportbilar.

Ljudupplevelse

10/10

Prisvärd

7/10

Den som aldrig har kört en Porsche förut skulle förmodligen tro att något är fel. På låga varv låter det som att boxermotorn har svalt en näve skruvar och muttrar som den försöker hosta upp. Lite högre upp i varvtalsregistret klingar de metalliska tonerna av och förbyts mot ett dovt gurglande som inger förtroende och hopp om kommande stordåd. Runt 4 000-5 000 r/min övergår motorsången i ett lätt, raspigt och väldigt beroendeframkallande buller. När maxeffekten på 330 hästkrafter äntligen nås vid cirka 6 700 r/min slår boxern om till att skrika ut ett ylande som skulle få de nya F1-bilarna att krypa tillbaka in i sina depåer.

Porsche Boxster GTS Erik Wedberg

Wedberg siktar på fotografen men har glömt att lägga i backen.

Provkörningen av Porsche Boxster GTS sker på den lilla semesterön Mallorca och det tackar vi för. På öns norra sida är landskapet bergigt och det finns många små vägar som slingrar sig utmed bergssidorna. Vägarna är alldeles för smala och belamrade med medelålders män i lycra (cyklister) för att det ska gå att köra fort. Men vad gör det? De nästan lodräta bergssidorna tycks skapta för att förstärka motorljud och skicka tillbaka det där det kom ifrån, det vill säga 3,4-literssexan som sitter alldeles bakom sittbrunnen och väldigt nära förarens öron i Boxster GTS. Man behöver inte köra fort för att höra alla olika nyanser i motorljudet, bluddret och poppandet vid nedväxling är lika underhållande som ljudet när motorn varvas ur i tunnlarna är öronskärande.

GTS-versionen av Boxster har sportavgassystem som standardutrustning. Men det är förstås inte allt man får för de 86 000 kronor som läggs på priset jämfört med en vanlig Boxster S. Boxster GTS och Cayman GTS är de nya toppmodellerna i Boxster/Cayman-utbudet (i väntan på de förmodade GT3-versionerna) som är 15 hästkrafter och 10 newtonmeter starkare än S-versionerna. 3,4-literssexan i Boxster GTS ger 330 hästkrafter och 370 newtonmeter. En marginell ökning kan tyckas, och ja, effektökningen är svår att märka under körning och är inte det främsta argumentet för ett GTS-köp.
Beteckningen GTS utläses Gran Turismo Sport och har funnits i Porsche-uppställningen sedan 1963 då tävlingsbilen 904 GTS även kunde registreras för körning på allmän väg. Under 1980- och 1990-talet följde 924 GTS och 928 GTS upp och på senare år har Porsche lanserat GTS-modeller av 911, Cayenne och Panamera – alla presenterade som den perfekta blandningen av prestanda och vardagsduglighet.
För Boxster GTS-köparen innebär det att man förutom en lite starkare motor får Sport Chrono-paketet som bland annat betyder att växellådan är upphängd i adaptiva hydrauliska infästningar. Vid lugn körning är infästningarna mjuka för en så vibrationsfri gång som möjligt men när bilen känner av att det behövs blir upphängningarna styva, vilket gör att växellådan blir en mer integrerad del i chassit. Effekten är ungefär densamma som i en riktig racingbil där hela drivlinan är direkt bultad i chassit för maximal vridstyvhet.
GTS-utförandet betyder också att Boxster blir standardutrustad med det adaptiva stötdämparsystemet PASM. Med Sport-läget inknappat på mittkonsolen blir dämparsättningen i hårdaste laget för vanlig väg men i normalläget är Boxster GTS inte stötigare än de flesta golfklassare, och lika lättkörd som en sådan.

Porsche Boxster GTS

Mysig, men framför allt greppvänlig alcantararatt.

Den sjustegade PDK-lådan är precis så smart och snabb som man vill att en dubbelkopplingslåda ska vara men det känns ändå synd att man går miste om den manuella lådan. Den sexväxlade (inte sju som i 911) manuella lådan är en absolut fröjd att leka med. Den stubbiga lilla spaken är klädd med alcantara och så mysig att greppa att man inte ens kommer på tanken att fingra på mobiltelefonen (en förbisedd säkerhetshöjande detalj!). Ratten, mittarmstödet och dörrsidorna är för övrigt också klädda i luddig och greppvänlig alcantara.
Med Sport Plus-läget valt ges automatisk mellangas vid nedväxlingar, vilket underlättar körningen men framför allt underhåller. Ljudet är som sagt beroendeframkallande. Jordens resurser ska tas tillvara på bästa sätt och det är just vad Boxster GTS gör. Just nu kan jag inte komma på någon bättre användning av bensin än i en Boxster GTS med manuell låda. Maximal glädje per droppe!
Precis som sitt takförsedda syskon Cayman GTS väcker Boxster GTS flera frågor. Hur vågar Porsche bygga en så bra bil som uppenbart hotar den större och dyrare 911? Hur gör de för att bygga en så väl sammansatt och körbar bil? Men framför allt – varför byggs det andra, sämre bilar än Boxster GTS? Det är resursslöseri om något!

Porsche Boxster GTS

Pris
698 000 kronor.


Motor
Bensin. Längsmonterad 6-cyl boxermotor med 2 överliggande kamaxlar per cylinderbank. 4 ventiler per cylinder. Kompression 12,5:1. Borrning/slag 97,0/77,5 mm, cylindervolym 3 436 cm3. Max effekt 330 hk (243 kW) vid 6 700 r/min, max vridmoment 370 Nm mellan 4 500–5 800 r/min.


Kraftöverföring
Mittmotor, bakhjulsdrift. 6-växlad manuell låda, alt. 7-växlad dubbelkopplingslåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla länkarmar. Bak multilänkaxel med längsgående och tvärställda länkarmar.


Styrning
Eldriven servo. Vändcirkel 11,0 m.


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Däck fram 235/35 ZR20, bak 265/35 ZR20.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 248, längd 440, bredd 180, höjd 127, spårvidd f/b 153/154. Markfrigång 11. Tjänstevikt 1 345, maxlast 310, max släpvagnsvikt 0. Tank 64 liter. Bagagevolym (VDA-liter) fram 150 liter, bak 130 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 5,0 s, toppfart 281 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 1,27, landsväg 0,71, blandad körning 0,90. CO2 211 g/km.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 10 år.


Skatt
2 240 kronor per år.

Rivaler

Audi TT-RS cab
Audi TT RS Roadster
Ny generation TT är redan visad. Utgående TT RS är fortfarande lockande med sin turbofemma på 340 hästkrafter och fyrhjulsdrift.

Pris: 634 400 kronor.


Mercedes SLK 55 AMG
Mercedes SLK 55 AMG
Mercedes lillcab blir en riktig däckrökare i AMG-utförande. Sug-V8 med 421 hästkrafter är underhållande men SLK har inte samma spets som Boxster.

Pris: 739 900 kronor.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - obegränsad läsning för endast 99 kr/mån

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Tillgång till alla tester i vårt digitala arkiv

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Sänk dina bilkostnader! Bilekonomi och svar på juridiska frågor

Avsluta prenumerationen när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer