Porsches äldsta modell i produktion, Boxster, rullar in på sin trettonde årgång. Sedan presentationen 1996 har det tillverkats 265 000 exemplar. Nu är det dags för ny design och teknik.

Första intrycket #4

Den mest prisvärda Porschen har blivit ännu vassare. Särskilt den automanuella PDK-lådan skänker sportbilsnerv åt mittmotorkonceptet. Hotet kommer egentligen bara från storebror 911. Boxster S-versionen har nu över 300 hk!

Porsche har envist hållit fast vid unika idéer och konstruktioner. När Porsche Boxster kom 1996 var det många, i synnerhet 911-ägare, som var kritiska. Men efter tretton år i produktion väcker Boxster fortfarande habegär.

Att Porsche lanserade en billigare öppen roadster med motorn framför bakaxeln var egentligen mer tillbakablickande än vad Porsche 911-puritanerna förstod. Idémässigt liknar kompositionen klassiska 550 Spyder.

Inför 2009 särskiljer Porsche öppna Boxster från coupén Cayman. Förstnämnda ska förbli instegsbilen, Cayman ska löpa linan ut och bli mer hårdkokt.
Den uppgradering som genomfördes på Cayman nyligen (se provkörning i nr 1/09) mildras en aning hos Boxster för att de båda vagnarna ska stärkas individuellt.
Jämfört med tidigare Boxster (typ 987) är förändringarna flera. S-modellen får ny motorteknik med direktinsprutning, effekten höjs med 15 hästkrafter till 310 hk och vridmomentet förstärks till 290 Newtonmeter. Vanliga Boxster, utan S, behåller sin insprutningsteknik men slagvolymen ökas till 2,9 liter, effekten ökar med tio hästkrafter till 255 hk och sexväxlad manuell låda blir standard.
De klassiska Targa Florio-sträckorna på västra Sicilien är hisnande. Jag förstår hur det var när märket skördade sina elva vinster mellan 1956 och 1973, åren 1960 och 1963 med svenske Joakim Bonnier bakom spakarna i Porsche 718.

Trots knixiga böjar, kärv asfalt med potthål, vingårdslera, skymda kurvor är Boxster S hela tiden tryggheten själv. Mittmotorkonceptet gör balansen till den rätta, styrningen löper exakt och intuitivt. Man behöver bara tänka ”kurva” och man är förbi.
Dubbelkopplingslådan PDK är ny för Boxster och skiftar kuggar lika bra som i 911 och Cayman. Mappningen skiljer modellerna åt och var en av orsakerna till att Porsche dröjde med automatväxlingsekniken. Växellådornas mjukvara var inte i linje med mekaniken som har varit mer eller mindre färdigutvecklad i några år. Pristillägget för sjuväxlade PDK är knappt 40 000 kronor. Boxster S börjar på 610 000 kronor, den svagare Boxster blir din för 509 000 pix.
Formmässigt har front och akter slimmats och lyktorna har fått ny design. Intrycket är lättuggat och korrekt som ansiktslyfta Porsche-vagnar brukar vara. De främre luftintagen på S-versionen är svartlackerade för ett bredare och mer aggressivt utseende.

Med det ställbara chassit PASM, Porsche Active Suspension Manage­ment, alert PDK-låda och stark S-motor hamnar Boxster precis i 911 Carreras bakvatten. Men det skiljer cirka 400 000 kronor. Den mindre blir vårt sportbilsval alla dagar i veckan och den bör kunna öppna ögonen på fler Porsche-intressenter. Boxster har gått kräftgång i statistiken det senaste året.
Tänk om Porsche hade vågat släppa en riktig retro-variant. En ”Boxster 2,9 R” med minsta motorn, handjagad sufflett, solidlack, utan luftkonditionering och fördyrande elfinesser.
En prislapp på under en halv miljon är det enda rätta i dessa svångremsdagar.

Porsche Boxster S

Pris
610 000 kronor.

Motor
Bensin. 6-cyl längsmonterad boxer, 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Kompression 12,5:1. Borrning/slag 97,0/77,5 mm, cylindervolym 3 436 cm3. Max effekt 310 hk (228 kW) vid  6 400 r/min, max vridmoment 360 Nm vid 5 500 r/min.


Kraftöverföring
Mittmonterad motor, bakhjulsdrift. Sexväxlad manuell låda alt. sjuväxlad PDK.

Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring. Fjäderben fram och bak med längs- och tvärgående länkar. Elektronisk chassikontroll (PSM).


Styrning
Kuggstångstyrning med servo. Vändcirkel 10,9 meter.

Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system.

Hjul
Fälg f/b 8/9 tum, däck f/b 235/40–265/40 ZR 18.

Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 242, längd 434, bredd 180, höjd 129, spårvidd f/b 148/153. Tjänstevikt ca 1 355, maxlast ca 290, max släpvikt 0. Tank 65 liter.

Fartresurser*
Toppfart 274 km/h. Acceleration 0–100 km/h 5,3 s (5,2 s med PDK och Launch Control).

Bränsleförbrukning*
Stad 1,44, landsväg 0,72, blandad körning 0,98 l/mil. CO2 230 g/km.

Skatt
2 310 kronor.

* Enligt tillverkaren.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer