Namnet Spyder har mer än 60 år på nacken hos Porsche och det lever än, starkare än någonsin. Porsche toppar nu Boxster-utbudet med modellen Spyder som har mer effekt, färre kilon och lånar det bästa från storebror 911.

Första intrycket

Ljudet, kraften och köregenskaperna slår det mesta, och vem behöver egentligen luftkonditionering och stereo?

Modern klassiker

8/10

Prisvärd

6/10

Ibland är det väldigt roligt att göra det dumma, obetänksamma och okloka. Som att köpa en Porsche Boxster Spyder, till exempel. Det är väldigt svårt att förklara för en icke insatt varför Boxster Spyder är ett bra köp. Är den snålare än Boxster GTS? Nej. Är den rymligare? Nej. Är den billigare? Definitivt inte! Men den är aningen snabbare och har ett tak utan isolering som man måste fälla för hand. Låter det som ett klokt köp?
Nej, Porsche Boxster Spyder är nog vad många skulle kalla själva definitionen av en opraktisk och löjlig sportbil. Vi andra säger att det är den ultimata sportbilen. En sportbil behöver inte vara något annat än snabb och underhållande, och det är precis vad nya Boxster Spyder är.

Boxster Spyder är så opraktisk och onödig som bara en sportbil kan vara, men samtidigt så underbar och skrattframkallande som bara en klassisk sportbil kan vara.

Boxster Spyder är så opraktisk och onödig som bara en sportbil kan vara, men samtidigt så underbar och skrattframkallande som bara en klassisk sportbil kan vara.

Precis som den tidigare Spyder-versionen av föregående generation Boxster är den nya bilen en lite obekvämare Boxster. I stället för ett helt elektriskt fällbart tygtak får man i Spyder en tunn sufflett som måste manövreras för hand. Med en knapp långt ned på mittkonsolen styr man ett elektriskt lås som hakar fast taket i framkant vid vindrutan. När haken är olåst får man kliva ur bilen, öppna två luckor på vardera sida, öppna den stora bakluckan med de två bubblorna och sedan dra taket bakåt/nedåt. I hopfällt läge ligger det ovanpå motorn.
Det är ett enklare projekt än på gamla Boxster Spyder men manövern tar ändå en dryg minut och man gör bäst i att söka skydd för regnet medan man håller på och fipplar. Det som kan krångla är de bakåtriktade flärparna som ska låsas fast vid bakskärmarna med tryckknappar som inte är helt lätta att sköta.
Det nya taket är en mjukisvariant jämfört med det på gamla Boxster Spyder. Medan den gamla bilens tak mest var att likna vid en väldesignad presenning som spändes löst över sittbrunnen är det nya taket rejälare. På förra Boxster Spyder vägde taket inte mer än fem kg, den nya bilens tak väger cirka 15 kg. Det är tio kg lättare än på vanliga Boxster. Viktminskningen kommer sig främst av att elmotorer och isolering har plockats bort, Boxster Spyder har i princip inget innertak.

Porsche 718 och Joakim Bonnier

Porsche Boxster Spyder
Joakim Bonnier blev Sveriges första professionella racerförare på 1950-talet. Som ensam svensk körde han Formel 1 i 13 år innan Reine Wisell och Ronnie Peterson följde efter. Joakim Bonnier, eller Jo som han kallade sig på engelska, är den svensk som har kört flest år i Formel 1 och blev förste svensk att vinna ett VM-lopp 1959 på Zandvoort. Bonnier blev även mycket framgångsrik i sportvagnsracing. Bland många segrar på Le Mans, Nürburgring och Sebring märks framför allt två segrar med Porsche 718 i landsvägsloppet Targa Florio.

Medan man i gamla Boxster Spyder inte fick köra hur fort som helst med taket uppe, det flög helt enkelt av i hastigheter över 200 km/h, kan nya Boxster Spyder nå sin toppfart på 290 km/h även med taket uppe. Under provkörningen ges inte tillfälle att prova toppfarten men nog känns tygsuffletten ombonad även i dryga motorvägshastigheter. Det ska också vara fullt möjligt att köra genom en automattvätt utan att få en dusch på köpet.
Men det är förstås med taket nere Boxster Spyder ska avnjutas. Just i dag görs det dock med visst besvär. Sydeuropa ligger insvept i en värmebölja och här i Toscana visar termometern drygt 35 grader. Det är för varmt för svenska motorjournalister, alldeles för varmt. Och till saken hör att Boxster Spyder inte är standardutrustad med luftkonditionering. Den, tillsammans med stereo, är tillval. Alla tillgängliga provkörningsbilar utom en är tack och lov luftkonditionerade.

Porsche Boxster Spyder

Vi slipper som tur är den. Det erbjuds även bilar med silverkaross och röd skinnklädsel. En klassisk färgkombination som för tankarna till den andliga föregångaren 718 Spyder och svenske racinglegendaren Joakim Bonnier (se faktaruta här intill).
Spyder-tillägget kan enkelt sägas vara vad GT4 är för Cayman, det vill säga en lättad och rakt igenom vässad toppmodell. Boxster Spyder drivs av samma 3,8-literssexa som finns i Cayman GT4 och 911 Carrera S. I Boxster Spyder är effekten dock nedskruvad med tio hästar till 375 hästkrafter och 420 newtonmeter. Det är 45 hästkrafter och 50 newtonmeter mer än i Boxster GTS och alldeles tillräckligt för Boxster. Visst kan man hävda att Boxster/Cayman skulle klara av mer effekt, men man måste inte alltid driva allt till vansinnets gräns. Precis som i 911 och Cayman är motorn magnifik. Den kan snällköras på låga varv där den gurglar, spottar och fräser eller pressas till höga varv där den ylar öronskärande vackert.
Sexväxlad manuell låda är enda alternativet till Boxster Spyder. Det är en kortslagig låda som mycket väl kan vara den mest njutbara i världen. Visst är det bekvämt och snabbt med PDK, men den här växellådan är ett njutningsmedel. Med sportavgasknappen intryckt är det lätt att framkalla avgaspoffar vid nedväxlingar.

Tygsuffletten känns mer ombonad än tidigare och klarar högre hastigheter.

Tygsuffletten känns mer ombonad än tidigare och klarar högre hastigheter.

Cayman GT4 har fått låna delar av hjulupphängningar från självaste 911 GT3, men Boxster Spyder får nöja sig med delvis modifierade delar från Boxster GTS. Spyder-modellen är inte riktigt lika stum och stenhård som racersyskonet GT4. Bromsarna är dock de samma som på 911 Carrera S och Sport Chrono-paketet med adaptiva växellådsfästen och mekanisk diffbroms är standard. Resultatet är grepp som är ännu lite klistrigare och köregenskaper som är ännu lite mer balanserade och magiska än hos de vanliga Boxster-bilarna.
Med 1 315 kg på vågen är Spyder-modellen den lättaste modellen i Boxster-historien. Viktbesparingen kommer sig inte bara av det lätta taket utan av en mängd små justeringar. Den stora motorluckan bak är till exempel tillverkad av aluminium, ljudisoleringen i kupén är snålare än vanligt, inre dörrhandtagen är ersatta av en enkel tygstropp och som extra tillval kan standardstolarna bytas mot lättare skalstolar.

Erik Wedberg gillar varken sol eller att köra nedcabbat. Boxster Spyder gillas dock.

Erik Wedberg gillar varken sol eller att köra nedcabbat. Boxster Spyder gillas dock.

Ett enkelt svar på frågan om man bör köpa en Boxster Spyder är: Absolut inte. För det första går det inte. Den svenska tilldelningen är redan tingad. För det andra är Boxster GTS ett mycket bättre köp.
Den är nästan lika snabb, låter lika mycket och är bekvämare. MEN. Hur roligt blir det om alla går och gör det vettiga och sansade hela tiden?

Porsche Boxster Spyder

Pris
795 000 kronor, säljs nu.


Motor
Bensin. Längsmonterad 6-cyl boxermotor med 2 överliggande kamaxlar per cylinderbank. 4 ventiler per cylinder. Kompression 12,5:1. Borrning/slag 102,0/77,5 mm, cylindervolym 3 800 cm3. Max effekt 375 hk (276 kW) vid 6 700 r/min, max vridmoment 420 Nm mellan 4 750–6 000 r/min.


Kraftöverföring
Mittmotor, bakhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla länkarmar. Bak multilänkaxel med längsgående tvärställda länkarmar.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,0 meter.


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 8,5 tum fram, 10,5 tum bak, däck 235/35 ZR20 fram, 265/35 ZR20 bak.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 248, längd 441, bredd 180, höjd 126, spårvidd f/b 152/154. Markfrigång 11. Tjänstevikt 1 315, maxlast 335, max släpvagnsvikt 0. Tank 54 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 150+130 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 4,5 s, toppfart 290 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 1,42, landsväg 0,75, blandad körning 0,99. CO2 230 g/km.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 10 år, lack 3 år, assistans 2 år.


Skatt
2 978 kronor per år.

Rivaler

Jaguar F-Type S

Foto: Jaguar

Jaguar F-Type S Convertible
Undersköna F-Type bjuder på motorsymfonier och bra köregenskaper för både gata och bana. Kompressormatad V6 med 380 hk.

Pris: 877 900 kronor.


Alfa Romeo 4C Spider
Alfa Romeo 4C Spider
Ett modellnamn som förpliktigar i Alfa-sammanhang. Rak fyra med 240 hk bakom föraren och utmanande köregenskaper. Inte lika komplett som Porschen.

Pris: 460 000 kronor.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer