Provkörning av Porsche Cayenne S Coupé

Suv i coupéformat är högsta mode just nu och Porsche vill inte vara sämre. Vi åker till Österrike för att se vad nya Porsche Cayenne Coupé har att erbjuda mer än en slank taklinje.

Det här är nytt!

Coupé
Den stora nyheten är slankare karossform med mer bakåtlutade A-stolpar och framåtlutade D-stolpar.
Högre grundnivå
Jämfört med vanliga Cayenne har Coupé högre utrustningsnivå som standard med bland annat Sports Chrono och panoramaglastak.
Unik utrustning
Coupé särskiljs med extrautrustning som inte erbjuds till vanliga Cayenne som kolfibertak och egna klädselalternativ.

Det hela startade 2007 när BMW presenterade sin X6, en modell som när det begav sig blev utskälld på grund av dess vulgära design, som till skillnad från X5 som den baseras på bestal bilen på dess praktiska funktioner. Modellen blev nästan synonym med en slösande livsstil, en nagel i ögat på gemene man. Den var länge ensam i sin klass men nu verkar vindarna ha vänt och varenda biltillverkare med självaktning måste ha en coupé-suv i utbudet.

Nu har turen kommit till Porsche som självklart vill vara med och dela på kakan. När dagens tredje generation Cayenne började utvecklas stod det klart från början att Porsche ville göra något mer med modellen än en konventionell suv. Strax efter utvecklingsstarten drog också projekt Cayenne Coupé igång jämsides.

Porsche Cayenne S Coupé

Stolarna är lika omkramande som vanligt och just denna bil är utrustad med sportstolarna som har integrerat huvudstöd, ett av tre olika stolsalternativ att välja på.

Jag lämnar vårvärmen i Stockholm och landar i ett österrikiskt Graz som bjuder på ösregn. Framför mig står nya Cayenne Coupé iklädd en lysande Lava Orange-färg. Framifrån är det svårt att direkt skilja den från en vanlig Cayenne förutom att det är något som inte ser helt rätt ut. Jag går sakta runt sidan av bilen och den mest uppenbara skillnaden blir tydlig.

Taklinjen är 13 millimeter längre och det ger en avsevärt mycket slankare profil. A-stolpen är bakåtlutad med en grad och D-stolpen mycket mer än så i motsatt riktning. Visst ger det ett sportigare intryck men frågan är om det rotar sig djupare än bara ytan.

Porsche Cayenne S Coupé

Foto: Robin Törnros

Här ryms det 170 liter mindre bagage.

Denna design kommer så klart med en del kompromisser som att bagageutrymmet är nästan 170 liter trängre än det hos vanliga Cayenne. Nu ryms 600 liter med baksätet intakt och den sluttande bakrutan gör att det inte går in några höga prylar. Jag slänger in min mjuka duffel och stegar mot förardörren. Väl på plats i kupén är det inte mycket som skiljer från syskonet. Stolarna är lika omkramande som vanligt och just denna bil är utrustad med sportstolarna som har integrerat huvudstöd, ett av tre olika stolsalternativ att välja på.

Nyckeln läggs i mugghållaren och där den vanligen ansluts sitter i stället ett fast vridreglage monterat till vänster om ratten. Den 2,9-liters V6 med dubbelturbo som hör till Cayenne S Coupé vaknar till liv med ett dovt gurglande och vindrutetorkarna kämpar för att hålla sikten fri. Bak händer inte så mycket alls bortsett från det härliga ljudet de fyra avgasutblåsen producerar, i bakrutan saknas nämligen torkare.

Den Cayenne S Coupé jag sitter i levererar 440 hästkrafter och placerar sig i mitten av det nuvarande utbudet. Instegsversionen har en treliters V6 med 340 hästar och toppversionen Cayenne Turbo Coupé maffiga 550 hästkrafter och 770 newtonmeter.

Porsche Cayenne S Coupé

Foto: Robin Törnros

Just denna klädsel går inte att få till vanliga Cayenne.

På de smala landsvägarna är det till en början svårt att placera bilen, den känns väldigt stor och det är svårt att få ett hum om var den högra sidan av bilen befinner sig. Vanliga Cayenne är en stor bil och Coupé-versionen är dessutom 19 millimeter bredare på sina ställen. Efter några mil kommer jag över det nervösa flackandet med blicken i höger sidospegel och kommer bättre överens med bilen, dags att börja njuta av körningen.

I normalt körläge upplevs den minst lika bekväm som syskonet med ett härligt storbils-gungande över ojämnheter, något jag kan tacka den adaptiva luftfjädringen för. Den kostar 22 300 kronor extra medan konventionella stålfjädrar är standard.

Porsche Cayenne S Coupé

Foto: Robin Törnros

D-stolparna är breda och skymmer mycket av bakåtsikten.

De smala vägarna tvingar mig att stundvis korsa mittlinjen och bilens filbytesvarnare ger ifrån sig ett rymdskeppsliknande ljud. Tacksamt nog går det att stänga av då det mest blir irriterande på vägar som dessa. Vredet för att växla mellan de fyra körlägena sitter liksom hos 911 på ratten och erbjuder Normal, Sport, Sport+ och Individual. Placeringen är optimal och jag slipper ta ögonen från vägen för att leta rätt på en knapp eller liknande som vanligen sitter någonstans på mittkonsolen. Ett klick åt höger och Sport-läge aktiveras.

Ljudbilden blir direkt mer framträdande då spjällen i sportavgassystemet öppnas. Fjädring och styrning spänner upp sig och gasresponsen blir kvickare. Visst blir bilen mer alert runt de skarpa kurvorna men detta är ingen lättviktsracer och dess vikt på 2,2 ton gör mig genast varse om det. Motorn i S-versionen passar perfekt medan Turbon visserligen har sina goda sidor men för det mesta känns den som ”lite för mycket”, särskilt i vanlig vardagstrafik.

Porsche Cayenne S Coupé

Foto: Robin Törnros

Interiört ser det i princip likadant ut som hos vanliga Cayenne.

Det är mycket extra pengar att lägga på 110 fler hästkrafter bara för att kunna ha ”Turbo” skrivet på bagageluckan. Cayenne S Coupé räcker gott och väl. Tro mig. Grundpris för den är 995 000 kronor medan Turbo kostar saftiga 1 464 000 kronor. Instegsmodellen får du för 830 000.

Men när jag blir tvungen att vrida blicken åt annat håll än framåt för att kontrollera döda vinkeln blir en till kompromiss med denna karossform tydlig. Sikten snett bakåt är i stort sett obefintlig på grund av de breda C- och D-stolparna. Det sitter visserligen små sidorutor bakom bakdörrarna men de har mest en designmässig funktion och erbjuder inga fördelar gällande sikt.

På bagageluckan sitter en liten läpp för att markera övergången till den framåtlutade bakrutan. Vid 90 km/h så växer den dock till en rejäl fläskläpp som sträcker sig över hela bagageluckans bredd. Ovanför bakrutan där taket slutar sitter ytterligare en vinge. Men det gör faktiskt ingen nytta över huvud taget. Den sitter endast där av designmässiga skäl, något som Porsche själva inte hymlar om, ”takprofilen ser för rund ut utan en vinge där”, säger en representant för Porsche på plats.

Porsche: Diesel är ett avslutat kapitel

De fantastiska vägarna som är mycket intressanta för oss som älskar att köra bil bjuder på en lång rad av utomordentliga fotomöjligheter. När jag stannar för att fotografera passerar en grupp äldre personer ute på tur och stannar för att titta på bilen och mig förundrat. Efter en stund tar sig en dam till tal och frågar varför de har sett så många likadana bilar på samma ställe under dagen. Jag förstår hennes undran och troligen kommer en sådan här koncentrerad population av Cayenne Coupé vara svårfunnen i verkliga livet framöver. Det är en nischbil av rang som delar kundgruppen.

I mina ögon är Cayenne Coupé inte så mycket mer än en designprodukt för att tillfredsställa marknaden. Visserligen en mycket väl utförd sådan men mitt personliga val faller ändå på den vanliga Cayenne.

6 frågor

Wolfgang Butschek, Porsche

Foto: Robin Törnros

Vad fick er att bygga Cayenne Coupé?
– Vi försöker hela tiden hitta nya versioner av Cayenne. När vi påbörjade utvecklingen av vanliga Cayenne ville vi också bygga en sportigare version. Så åtta månader efter starten av Cayenne började utvecklingen av Coupé-versionen. Vi ville göra mer än bara byta tak på bilen och ta tillvara på de sportiga delarna från modeller som 911.

Just nu är Turbon toppversionen och i slutet av året kommer även hybriden. Har ni planer på en ännu vassare version framöver?
– Kanske det, du får helt enkelt vänta och se, säger Wolfgang med ett leende.

Hur kommer försäljningsfördelningen mellan Cayenne och Cayenne Coupé att se ut?
– Vi förväntar oss att Coupé-versionen kommer att stå för ungefär 30 procent av försäljningen.

Vem är det som köper en Coupé i stället för vanliga Cayenne?
– Skillnaden mellan kunderna är nog inte så stor, kanske att Coupé-kunderna är lite yngre och de som prioriterar design mer.

Vad var den största utmaningen under utvecklingen av bilen?
– Det krävdes en hel del förstärkningar i taket för att möjliggöra glastaket som inte har några tvärgående ribbor i glaset, det i kombination med att få till den aktiva spoilern på bakluckan var de största utmaningarna.

Stämmer det att takspoilern egentligen inte tillför några aerodynamiska fördelar?
– Ja det stämmer. Utan den ser taklinjen lite för rund ut så den sitter enbart där av designmässiga skäl.

Porsche Cayenne S Coupé

Pris
995 000 kronor, säljs nu.


Motor
Bensin. Längsmonterad 6-cyl V-motor med 2 överliggande kamaxlar per cylinderbank. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Dubbelturbo. Kompression 11,2:1. Borrning/slag 84,5/86,0 mm, cylindervolym 2 894 cm3. Max effekt 440 hk (324 kW) vid 5 700-6 600 r/min, max vridmoment 550 Nm mellan 1 800-5 500 r/min.


Kraftöverföring
Motor fram, fyrhjulsdrift. 8-växlad automatlåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 12,1 meter.


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd f/b 9/10,5 tum, däck fram 275745 R20, bak 305/40 R20.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 290, längd 493, bredd 198, höjd 168, spårvidd f/b 167/167. Markfrigång 19. Tjänstevikt 2 125, maxlast 700, max släpvagnsvikt 3 500. Tank 75 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 625-1 540 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 5,0 s, toppfart 263 km/h.


Bränsleförbrukning
(NEDC): Stad 1,15 l/mil, landsväg 0,82 l/mil, blandad körning 0,94 l/mil. CO2 216 g/km. Bränsleförbrukning (WLTP): Blandad förbrukning 1,29 l/mil.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år.


Skatt
12 182 kronor per år de första tre åren, därefter 2 670 kronor per år.

Rivaler

BMW X6 2020

BMW X6 M
Pionjären inom klassen. En bil som faktiskt upplevs som mer vulgär än Cayenne Coupé. Detta är en bil för den som älskar att synas. På gott och ont. Nya X6 kommer snart.
Pris: Ej fastställt.

Mercedes-AMG GLE Coupé

Foto: Daimler

Mercedes-AMG GLE 63 4Matic Coupé
Tvåa på bollen var Mercedes som vid det här laget har flera coupé-suvar på marknaden.
Pris: 1 219 000 kronor.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer