Porsche Cayenne säljer hur bra som helst. Nu kommer generation två i förfinad form och allt talar för att framgångssagan ­kommer att få ett nytt kapitel.

Första intrycket

Nyheterna kan te sig marginella men i en direkt konfrontation med nuvarande version är det en hel del nytt på Cayenne. En redan bra bil har blivit ännu bättre.

Utveckling

8/10

Prisvärd

7/10

Det var väl i stort sett ingen, utom Porsche, som trodde på Cayenne när den presenterades 2002. Men kundkretsen tog sportbils-suven till sitt hjärta.
Den första generationen sålde 276 000 stycken och nuvarande Cayenne har hittills sålt i över 300 000 exemplar sedan introduktionen 2010.
Ännu mer ramaskri blev det när Porsche för första gången introducerade ­dieselmotor i sitt program, och det i Cayenne. Det blev succé det med, i världen och Sverige är Cayenne Diesel det överlägset mest populära alternativet och Cayenne är med råge den mest sålda Porschemodellen.
När nu generation två får en översyn går Porsche varsamt fram, men visst har det hänt saker som kanske inte märks förrän vid en direkt jämförelse.

Porsche Cayenne S Diesel

Huven och framskärmarna är nya, liksom stötfångaren fram med nya luftintag. Strålkastarinsatserna är även de nya och LED-versionen med sina fyra dag-ljus är osedvanligt kaxiga.
Bakljusen har fått nytt utseende och för att harmonisera med strålkastarna fram består bromsljuset av fyra olika lampor. Det nya utseendet på bakljusen har gjort att en helt ny baklucka tillkommit.
Avgaspiporna har flyttats längre ut i hörnen av bilen, oavsett modell, och den bakre takspoilern går nu helt i linje med just taket.
Sammantaget har allt detta gjorts för att få Cayenne att verka bredare än den är.
Porsche hävdar att de förfinat hjulupphängningarna med nya infästningspunkter. Så må det vara men det är inget som går att avgöra utan att köra den gamla versionen mot den nya. Men jag kan inte undgå att tycka att den Cayenne S Diesel vi provkörde känns mer komfortabel än någonsin i komfortläge, och krispigare än tidigare i Sport.
Å andra sidan är inte Cayenne som vi känner den i dag dålig heller, oavsett om du valt stålfjädring eller justerbar luftfjädring (PASM). I det senare fallet, som är standard på Turbo (annars tillval för 36 500 kr), kan du justera fjädringen i sex olika lägen för komfort eller sport. Cayenne är helt enkelt en bil som kan anpassas för utflykter till IKEA eller för Teknikens Världs trackday på Mantorp Park med ett knapptryck.

Porsche Cayenne S Diesel

Porsche Cayenne S Diesel har V8 med dubbelturbo som producerar 385 hästkrafter och ett sanslöst vridmoment på 850 Nm. Det ger en bil som klarar 0-100 km/h på 5,4 sekunder och kommer att passera 160 km/h på 12,8 sekunder. Det gör den snabbare än första generationens Cayenne Turbo som fullkomligt tog andan ur oss 2002. I samma ögonblick är Cayenne S Diesel 50 procent snällare mot miljön än Cayenne Turbo från 2002. Allt var inte bättre förr.
När Cayenne angör Sverige i oktober gör den det i fem utföranden. Utöver redan avhandlade Diesel S som:

  • Cayenne Diesel. 3,0 V6. 262 hk. 0-100 km/h 7,3 sek, toppfart 221 km/h. Pris: 675 000 kr.
  • Cayenne S: Bensin med dubbelturbo. 3,6 V6. 420 hk. 0-100 km/h 5,5 sek, toppfart 259 km/h. Pris: 809 000 kr.
  • Cayenne Turbo: Bensin med dubbelturbo. 4,8 V8. 520 hk. 0-100 km/h 4,5 sek, toppfart 279 km/h. Pris: 1 225 000 kr.
  • Cayenne S E-Hybrid: Bensin med kompressor och elmotor. 3,0 V6. 306 hk/totalt 416 hk. 0-100 km/h 5,9 sek, toppfart 243 km/h. Pris: 825 000 kr.

 

Porsche Cayenne S Diesel

Samtliga levereras med 8-växlad automatlåda, Tiptronic S. Alla Cayenne är starkare och snålare än den nuvarande.
Cayenne S E-Hybrid är en plug-in variant och därmed Porsches tredje sådana efter Panamera och 918 Spyder. Ingen annan bil­tillverkare har lika många i produktion.
Den fanns inte på plats vid provkörningen utan media kommer att få köra den vid ett senare tillfälle. Jag kan ställa upp och göra det jobbet också…

Porsche Cayenne S Diesel

Pris
825 000 kronor, säljs nu.


Motor
Diesel. Längsmonterad 8-cyl V med 2 överliggande kamaxlar per cylinderbank, 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Dubbelturbo. Kompression 16,4:1. Borrning/slag 83/95,5 mm, cylindervolym 4 134 cm3. Max effekt 385 hk (283 kW) vid 3 750 r/min, max vridmoment 850 Nm vid 2 000 r/min.


Kraftöverföring
Motor fram, fyrhjulsdrift. 8-växlad automatlåda, Tiptronic S.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare. Fram dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel.


Styrning
Hydraulisk servo. Vändcirkel 10,9 meter.


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 8 tum, däck 255/55 R18.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 290, längd 486, bredd 194, höjd 171, spårvidd f/b 1667167. Markfrigång 21. Tjänstevikt ca 2 300, maxlast ca 700, max släpvagnsvikt 3 500. Tank 85 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 670-1 780 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 5,4 s, toppfart 252 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 1,00, landsväg 0,70, blandad körning 0,80. CO2 209 g/km.


Garantier
3 år nybilsgaranti, 3 år vagnskada, 12 år rost, 3 år lack, 3 år assistans.


Skatt
5 860 kronor per år.

Rivaler

Volkswagen Touareg facelift 2015
Volkswagen Touareg V8 TDI
Andra generationen Touareg fick nyligen ett facelift med bland annat ny front. V8-motorn ger 340 hästkrafter.

Pris: 734 900 kronor.


Mercedes ML

Mercedes ML 500 4-Matic
En tysk utmanare som dock tillverkas i USA, men det märks inte. 408 hk/600 Nm i vridmoment. Billigare men utrustning kostar.

Pris: 754 000 kronor.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer