Porsche följer upp sin största försäljningssuccé genom tiderna, Cayenne, med en helt ny version. Lättare, snabbare, snålare. Nu även med eldrift!

Första intrycket #152

Kurvigare, lättare, mindre törstig. Det är inte lite nya Cayenne har att bjuda på. Om förra generationen blev en succé, vad ska då inte den här bli?

När Porsche lanserade Cayenne 2003 var det många som skakade på huvudet, inte minst vi inom motorpressen.

Skomakare, bliv vid din läst, var den allmänna uppfattningen och vad fasiken skulle Porsche in i suvarnas värld för. De skulle ju bygga mindre, tuffare, sportbilar. Som 911.
Så fel vi hade. När folket sagt sitt visade det sig att Porsche Cayenne har blivit företagets största kassako någonsin och har sålt ungefär dubbelt så mycket som till och med Porsche räknade med. Porsche hade kalkylerat med 20 000 sålda Cayenne per år, det har blivit i runda slängar 40 000.

Efter en mildare facelift 2007 är det nu (8 maj) dags för nya Cayenne. Först ut på marknaden blir Cayenne S och Turbo, men det är inte dessa som blir de intressantaste för den svenska marknaden.
Det blir Cayenne Diesel och kanske ännu mer den helt nya Cayenne S Hybrid. Det är med andra ord dags för Porsche att åter­igen kliva ut på tunn is.
Cayenne var första steget, Panamera det andra och även den ser ut att sälja bättre än förväntat. Nu hybrid. Håller isen även denna gång?

Porsche är som alla andra bilföretag tvungna att komma ner till betydligt mindre koldioxidutsläpp. De gör det nu med en hybridversion som senare kommer även i Panamera.
Med nya Porsche Cayenne Hybrid S har de lyckats komma ner i bränsleförbrukning med så mycket som 23 procent. Då jämför de 400 hästar starka Cayenne S mot ­Cayenne S Hybrid som har 380 hästkrafter. Kanske inte helt relevant men okej.
Även de andra modellerna i utbudet har sänkt bränsleförbrukningen vilket skett genom förfining av motorerna men också tillkomsten av en 8-växlad Tiptronic. Toppfarten nås på sjätte växeln, de två högre är rena överväxlar.

Då vulkanaskan låg tät över Europa var det inte möjligt att flyga till tyska Leipzig där Cayenne tillverkas. Så klockan 17.00 söndag eftermiddag anlände Porsches representant Bosse Janson till min bostad i en Cayenne av nuvarande modell.
14 timmars bilkörning senare klev vi av i Leipzig, vid ganska gott mod trots allt. Jag menar, Cayenne som vi känner den är ju inte direkt något dåligt färdmedel.
Men, det är sällan eller aldrig som en bilmodell så där över bara en halv sekund blivit så gammal.
Det räcker med att titta på, och framförallt sitta i (för att inte tala om att köra!) nya Cayenne så inser man att här har det gjorts framsteg.
Karossen är betydligt mera Porsche. Nu kan man spåra 911-drag och slippa härleda den till VW Touareg, vilken gamla Cayenne hade många barn ihop med.
Många, även vi, hade trott att nya Cayenne skulle bli mindre, men det är den inte. Axelavståndet har ökat med fyra cm. Det är de sportigare linjerna som fått den att se mindre ut på spionbilderna som florerat länge nu.
Längden har ökat med ungefär lika mycket, men Cayenne har smalnat med några få centimeter, och blivit aningen lägre.

Sätter mig bakom ratten och andas in. Jösses vilken skillnad. Den instrument­panel jag haft framför mig mellan Södertälje och Leipzig framstår lika modern som en LP-skiva.
Det är väldigt mycket Panamera, väldigt mycket fusk-krom och det är väldigt snyggt!
Men den stora aha-upplevelsen kommer när vi smyger iväg från Porsches fabrik. Det går ljudlöst. På el!
Ska man skratta eller gråta? En ljudlös Porsche!
Well, det är 2010, bara att acceptera.
En display talar om för mig när motorn går på el eller bensinmotor. Det går att ta sig fram genom staden med enbart eldrift (47 hk) i upptill 60 km/h säger Porsche. Min blyfot klarar inte mer än 30 km/h innan motorn sätter igång. Det är för första gången i Porsches historia en V6-kompressor, effekt 333 hästkrafter.

På landsväg har hybridkonstellationen en annan fördel, kanske den största. När du kommit upp i fart och bilen är på rull kan du lyfta av lite på gaspedalen och motorn stänger av sig, i stället laddas elmotorn. Då motorn inte bromsar rullar det på rätt bra och du kan spara många droppar bensin.
Lite av ett modernt frihjul skulle jag vilja säga (vilket inte minst pekar på hur långt framme Saab en gång i tiden egentligen var).
Bränslebesparing är förstås en viktig sak för Porsche och andra, men för tyskarna är det lika viktigt att deras bilar inte anses som ”mesiga och trötta”. Det gör inte Hybrid S.
Eftersom elmotorn klipper till med full effekt direkt handlar det om ett maximalt vridmoment, båda motorerna tillsammans, på 580 Newtonmeter. Vid 1 000 r/min!
Inte underligt att den 2,3 ton tunga klumpen rusar till 100 km/h på bara 6,5 sekunder!

Vid provkörningen av nya VW Touareg, som har samma typ av system, och även en förseriebil av Cayenne Hybrid S har det klagats på att ingreppet mellan bränsle och elmotor varit abrupt. Utan att ha medverkat vid dessa tillfällen skulle jag vilja påstå att detta är eliminerat. Det känns helt sömlöst.
En annan fördel med nya Cayenne är att den blivit lätt på foten. I positiv bemärkelse då!
De tyngsta modellerna, som Turbo, har bantats med 185 kilo vilket är en hel del. Själva chassit/karossen väger 111 kilo mindre än tidigare men Porsche har jagat kilon på alla sätt, vevaxeln i Turbo är exempelvis 0,6 kilo lättare. Låter inte så mycket, men i sammanhanget är det viktiga siffror.
Så många kilos lättning sparar inte bara bränsle, det ger också en trevligare körupplevelse och det är få av dagens suvar som kommer att kunna mäta sig med Cayenne. Många sedaner och coupéer har också anledning att känna oro.
Hybridversionen däremot får finna sig i att bära på ett 80 kilo tungt batteri som sitter under bagageutrymmet och stjäl hundra liter bagageutrymme jämfört med övriga Cayenneversioner.
Batteriet i sig har 240 celler och genererar 288 volt. Det påstås ska klara kallstarter från minus 30 och inte heller besväras av temperaturer upp till 40 grader varmt.

Porsche Cayenne Hybrid S är en trevlig bekantskap, inte tu tal om det. Men det kommer till ett pris.
Den är med 875 000 kronor nästan 200 000 kronor dyrare än Cayenne Diesel som drar mindre bränsle och är en lika trevlig, om än inte teknikspäckad, varelse.
Petrolhead som man är så är det förstås 500 hästkrafter starka Turbo som lockar mest, men prislappen på 1,33 miljoner kronor eliminerar tyvärr oss i vanliga fall extremt köpstarka motorjournalister…

Övriga versioner av Porsche Cayenne

Cayenne 3,6 liters V6, 300 hk. Sexväxlad manuell låda, alt 8-växlad Tiptronic S. 0-100 km/h 7,5 sek, toppfart 230 km/h.Bränsleförbrukning bl. körning 1,12 l/mil (tiptronic 0,99 l/mil), CO2 263 g/km (tiptronic 236 g/km).
Pris: 639 000 kronor. Med Tiptronic 671 100 kronor.

Cayenne diesel 3,0 liters V6, 240 hk. 8-växlad Tiptronic S. 0-100 km/h 7,8 sek, toppfart 218 km/h. Bränsleförbrukning blandad körning 0,74 l/mil, CO2 195 g/km.
Pris: 689 000 kronor.

Cayenne S 4,8 liters V8, 400 hk. 8-växlad Tiptronic S. 0-100 km/h 5,9 sek, toppfart 242 km/h. Bränsleförbrukning 1,05 liter/mil, CO2 245 g/km.
Pris: 849 000 kronor.

Cayenne Turbo 4,8 liters V8 med två turbo, 500 hk. 8-växlad Tiptronic S. 0-100 km/h 4,7 sek, toppfart 278 km/h. Bränsleförbrukning 1,15 l/mil, CO2 270 g/km.
Pris: 1 330 000 kronor.

porsche cayenne s hybrid

Pris
875 000 kronor.

Motor
Bensin. 6-cyl V längsmonterad, 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,5:1. Borrning/slag 84,5/89,0 mm, cylindervolym 2 995 cm3. Max effekt 333 hk (245 kW) mellan 5 500 och 6 500 r/min, max vridmoment 440 Nm mellan 3 000 och 5 250 r/min.
Elmotor: Max effekt 47 hk (34 kW) vid 2 250 ­r/min, max vridmoment 300 Nm upp till 1 150 r/min.
Totalt: Max effekt 380 hk (279 kW) vid 5 500 r/min, max vridmoment 580 Nm vid 1 000 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, fyrhjulsdrift. 8-växlad automat (Tiptronic S).

Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring. Fram dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel.

Styrning
Kuggstångstyrning med servo. Vändcirkel 10,9 meter.

Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system.

Hjul
Fälg 8 tum, däck 255/55 R 18. 

Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 290, längd 485, bredd 194, höjd 171, spårvidd f/b 166/167. Tjänstevikt ca 2 315, maxlast ca 595, max släpvikt 3 500. Tank 85 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 580 – 1 690 liter.

Fartresurser*
Toppfart 242 km/h. Acceleration 0-100 km/h 6,5 s.

Bränsleförbrukning*
Stad 0,87, landsväg 0,79, blandad körning 0,82 l/mil. CO2 193 g/km.

Garantier
3 år nybilsgaranti, 3 år vagnskada, 12 år rost, 3 år lack, 3 år assistans.

Skatt
1 748 kronor.

* Enligt tillverkaren.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer