Porsches kanske bästa modell, Cayman, blir nu ännu ett strå vassare genom GTS-behandling. Det lilla Medelhavsparadiset Mallorca ställer upp med racerbana och snirkliga semestervägar för att underlätta provkörningen av Porsches mest kompletta körmaskin hittills.

Första intrycket

Det är mycket möjligt att Cayman GTS är den ultimata Porschen. 140 000 kronor billigare än 911 Carrera men bra mycket snabbare och vassare gör Cayman GTS till ett farligt hot mot sitt större syskon.

Fulländad

9/10

Prisvärd

8/10

Varje gång det skrivs om Porsche Cayman och Boxster ältas det om och om igen hur de små Porscharna är på väg att springa förbi den större 911:an. Och ja, du gissade rätt. Det här kommer att bli ytterligare en sådan text.
Sin vana trogen fortsätter Porsche att bredda modellprogrammet. Stuttgartfolket har bara börjat med 991-generationen av 911 och nu börjar man även komma igång med senaste upplagan av Boxster och Cayman. Föregående generation fanns bara i standardutförande, som S-modell samt i värstinginkarnationen Cayman R men nu kommer en helt ny GTS-version av Cayman. Precis som för 911, Panamera och Cayenne innebär GTS-beteckningen mer kraft och vässat chassi, dock inte turboladdning.
Cayman GTS behöver ingen turbo. Inte en enda gång längs Circuito Mallorcas bansträckning önskar jag att Porsche hade slängt in en turbo i Cayman. GTS-utförande innebär att Cayman får så många andra fördelar. På pappret ser Cayman GTS ut som en produkt påhittad av marknadsavdelningen, skillnaderna mot Cayman S är tämligen små och effektökningen med 15 hästkrafter och 10 newtonmeter är högst marginell i sammanhanget men Cayman GTS är en av fåtalet bilar som lyckas vara mer än summan av sina delar.

Porsche Cayman GTS

I GTS-versionen blir även Wedberg snabbare och snyggare.

Cayman GTS sammanfattas enkelt som än försiktigt vässad och mer potent Cayman men om man går på djupet finns mycket att lära om bilförädling. Den redan i grundutförande sagolika sexcylindriga boxermotorn på 3,4 liter har 15 nya hästkrafter och ger nu totalt 340. Maximalt vridmoment ökar med 10 newtonmeter till totalt 380. De nya hästarna och newtonmeterna är förstås svåra att känna men som sagt, Cayman GTS behöver ingen turbo. Det här är den starkaste motorn som någonsin har suttit i en Cayman, gamla R-versionen inräknad.
Utöver effekthöjningen är GTS-versionen som en fullutrustad Cayman S. Sport Chrono-paketet som är tillval till Cayman S och bland annat innehåller hydrauliska, adaptiva bussningar i bakvagnen, är standard i GTS-versionen, liksom det adaptiva PASM-chassit. GTS-köpare kan välja bort PASM till förmån för sportfjädringen som inte är inställningsbar men perfekt som den är. Med sportfjädring, manuell växellåda och keramiska bromsar har man i Cayman GTS en fullfjädrad men ändå vardagsduglig trackdayracer.
Sportavgassystem är också standard. Och tur är det, ingen Cayman-förare borde tvingas åka runt i sin Cayman och lyssna på det vanliga ljudet när det finns ett så smattrigt ljud att tillgå i sportsystemet. Ljudet blir högre när bilen ställs i Sport Plus-läget eller när knappen med två avgasrör på mittkonsolen trycks in. Att det finns en knapp för att få bilen att låta högre är lika barnsligt som oemotståndligt.

Porsche Cayman GTS

Svarttonade dubbla utblås och bakljus skvallrar om bilens kompetens.

Eftersom vi förmodligen kommer att få se en hel del GTS-Caymaner på vägarna inom kort följer här en lektion i Cayman GTS-spotting: De dubbla avgasutblåsen är svarttonade, bakljusen och modellbeteckningen likaså. Framtill känns GTS igen på stora, svartmålade luftintag och en läpp som löper i spoilerns nederkant. Den delvis nya fronten gör dessutom Cayman GTS tre centimeter längre, vilket förvisso kan vara svårt att se med blotta ögat. Strålkastarna är mörkt tonade och bi-xenonljus med kurvfunktion är standard. 20-tumsfälgar i Carrera S-design är standard men GTS-modellen blir första Cayman att kunna utrustas med samma fälgar som 911 Turbo.
Som tillval finns PTV-systemet. Det är inte lika obscent som det låter utan Porsche-språk för ett system som förbättrar instyrningen i kurvor. PTV står för Porsche Torque Vectoring och innefattar dels en mekanisk diffbroms, dels en funktion som bromsar innerhjulet så att bilen lättare kan vridas runt sin egen axel. PTV fungerar förstås lika omärkligt som felfritt. PTV ger känslan av att man kan kasta sig in i kurvorna med nästan hur hög fart som helst, PTV tycks alltid reda upp situationen och dra Caymanen ut ur böjen.

På den inte alltför utmanande men likafullt underhållande Mallorca-banan och Medelhavsöns vindlande småvägar översköljs jag av känslan att alltid ha Cayman GTS i min hand. Det här är inte som när man var liten och fick ett par nya skor som var ett par nummer för stora så att man skulle ha något att växa i. Cayman GTS upplevs i stället som en skräddarsydd löparsko redan från första styrtaget och gaspådraget. Den har en inbyggd lätt- och livlighet som är få 911:or förunnat. För att få en liknande körupplevelse måste man leta sig ganska högt upp i 911-utbudet, kanske ända upp till GT3.

Porsche Cayman GTS

Pris
731 000 kronor.


Motor
Bensin. Längsmonterad 6-cyl boxermotor med 2 överliggande kamaxlar per cylinderbank. 4 ventiler per cylinder. Kompression 12,5:1. Borrning/slag 97,0/77,5 mm, cylindervolym 3 436 cm3. Max effekt 340 hk (250 kW) vid 7 400 r/min, max vridmoment 380 Nm mellan 4 750–5 800 r/min.


Kraftöverföring
Mittmotor, bakhjulsdrift. 6-växlad manuell låda, alt. 7-växlad dubbelkopplingslåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla länkarmar. Bak multilänkaxel med längsgående och tvärställda länkarmar.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,0 meter.


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd fram 8 tum, bak 9,5 tum, däck fram 235/35 ZR20, bak 265/35 ZR20.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 248, längd 440, bredd 180, höjd 128, spårvidd f/b 153/154. Markfrigång 10. Tjänstevikt 1 345, maxlast 320, max släpvagnsvikt 0. Tank 64 liter. Bagagevolym (VDA-liter) fram 150, bak 184 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 4,9 s, toppfart 285 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 1,27, landsväg 0,71, blandad körning 0,90. CO2 211 g/km.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 10 år.


Skatt
2 240 kronor per år.

Rivaler

BMW M4 Coupé
BMW M4 Coupé
BMW har återgått till rak sexa i stället för V8 och med Twinpowerturbo blir det nästan supersportbilssiffror för M3/M4. Billig i sammanhanget.

Pris: 699 000 kronor.


Jaguar F-Type Coupé

Jaguar F-Type Coupé
Storleksmässigt mer jämförbar med 911 Carrera men med svagaste V6-motorn är vackra F-Type Coupé en tuff konkurrent till Cayman GTS. Underskön, men inte lika körbar.

Pris: 679 000 kronor.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - obegränsad läsning för endast 99 kr/mån

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Tillgång till alla tester i vårt digitala arkiv

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Sänk dina bilkostnader! Bilekonomi och svar på juridiska frågor

Avsluta prenumerationen när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer