Porsche Macan genomgick en stor uppdatering inför 2019 och nu presenteras GTS-versionen med 20 extra hästkrafter. Linus Pröjtz provkör i Portugal.

Det här är nytt!

Nytrimmad V6-motor
Den 2,9 liter stora dubbelturbomaskinen lämnar nu 380 hästkrafter och 520 newtonmeter i vridmoment. Accelerationen 0-100 km/h ska ha blivit 0,3 sekunder snabbare – nu som snabbast 4,7 sekunder mot tidigare 5,0 s.
Lägre chassisättning
Nya Macan GTS är sänkt 15 millimeter jämfört med Macan S och får 20-tumsfälgar som standard.

Jag är på plats vid racer­banan Estoril tre mil väster om den portugisiska huvud­staden Lissabon, för att bekanta mig med nya prestandaversionen Porsche Macan GTS. Liksom tidigare positionerar sig GTS mellan Macan S och Macan Turbo, men jag slänger in en brasklapp redan nu – det blir ingen körning på den supertrevliga banan. Men väl på de fina vägarna runtomkring.

Porsche Macan har varit en del av Porsches modellprogram sedan första salongsvisningen i november 2013 på Los Angeles bilsalong. Kombinationen av pris, prestanda och det faktum att den är en Porsche har fallit marknaden i smaken och Macan har ensam stått för ett stort lyft försäljningsmässigt för den tyska tillverkaren. Som referens storleksmässigt kan vi nämna att Macan är på centimetern lika lång som en Volvo XC60 (469 centimeter). Den passar för en normalstor familj, men baksätet har i tidigare tester (nya Macan S, Teknikens Värld nummer 25/2019) visat sig vara av medioker karaktär.

Porsche Macan GTS

Foto: Porsche

Chassiuppträdandet kännetecknas av sin uttalade respons och minimala krängning. GTS-versionen är sänkt med 15 millimeter jämfört med S-versionen.

På den svenska marknaden var Macan det tyska märkets bästsäljare under 2019 med 657 sålda bilar – allt enligt statistik från fordonsbranschorganisationen Bil Sweden. Inga enorma volymer kan tyckas, men vrid klockan tillbaka till 2010 och betrakta Bil Swedens historiska statistik – då såldes runt 500 bilar totalt av Porsche i Sverige. Utan tvivel har de senaste årens arbete gett enormt resultat.

Det stora uppdateringsarbetet med Macan gjordes till 2019. Vid första provkörningen konstaterade Oskar Krüger att ”När Macan efter fyra år ansiktslyfts skulle den lika gärna kunna presenteras som en ny modell”. Så stor var skillnaden gentemot föregångaren. Det är från den basen som nya GTS bygger vidare. Skillnaderna gentemot gamla GTS-versionen är större än vad man först kan tro, bland annat konstruktionsmässigt då motorn är radikalt annorlunda – men fortfarande bensindriven.

Porsche Macan GTS

Foto: Porsche

Trivsam förarmiljö med många knappar runt växelspaken.

Där den tidigare versionen hade en V6 på tre liter, 360 hästkrafter och 500 Nm med avgasportarna på motorns utsidor, där har nya GTS en så kallad hot-V-motor. Alltså att avgasportarna och turboaggregaten ligger inne i V:et på motorn. Med andra ord blir det varmt inne i V:et, där av namnet. Men det blir även kortare väg för avgaspulserna att nå turboaggregaten, något som ska gynna körbarheten genom snabbare laddtrycksuppbyggnad. Specifikationen lyder nu 2,9 liter, 380 hästkrafter och 520 Nm tillsammans med fyrhjulsdrift och den sjuväxlade PDK dubbelkopplingslådan.

Inga stora förändringar på pappret. På ytan märker vi en ­specifikation som påminner mycket om modellen som ersätts. Standard är mattsvarta 20-tumsfälgar och överhuvudtaget är det de svarta detaljerna (bland annat takspoilern och avgasutblåsen) som utmärker GTS – precis som tidigare. Nytt är att LED-strålkastarna är standard, men om du vill ha matrix-funktion (som behåller helljuset tänt, men skärmar av för mötande eller ­ikappkörda bilar) så får du betala extra för Porsche Dynamic Light System Plus. Det tycker jag borde vara standard för de 800 000 kronor som Macan GTS kostar, det hade uppskattats i mörka Sverige.

Porsche Macan GTS

Foto: Porsche

18-vägs justerbara elstolar. Supersköna. Kostar 18 700 kronor extra.

Bilen jag ska köra är hyfsat nära standardspecifikation, vilket innebär stålfjädring med det aktiva stötdämparsystemet PASM och 20-tumshjul. Men den är extrautrustad med Sport Chrono-paketet, vilket innebär att den lilla körlägesväljaren sitter monterad nedanför högra ekern i ratten. Även stolarna i provkörningsbilen är av extrautrustningsnivå och de är riktigt sköna. Sidostödet på dyna och ryggstöd är individuellt justerbart, dynan går att förlänga och sittkomforten är mycket bra. Stoppningen är fast, utan att bli för hård och med bra sidostöd utan att bli påfrestande hårt. Jag sitter alltid bra, oavsett tempo på körningen.

Chassiuppträdandet kännetecknas av sin uttalade respons och minimala krängning. GTS-versionen är sänkt med 15 millimeter jämfört med S-versionen och PASM-systemet har fått ny inställning – vilket märks. Styrningen har en skön tyngd precis runt nollan och det känns i ratten att krafter byggs upp i framvagnen när jag vrider på ratten. Eller, för att säga det lite enklare – Macan GTS har mycket skön styrkänsla.

Porsche Macan GTS

Foto: Porsche

Mattsvarta 20-tumsfälgar är standard liksom rödlackerade bromsok.

Överhuvudtaget märks en välbalanserad bil som fungerar bra även när tempot blir högre. Snabba, men ändå avvägda reaktioner utmärker GTS vilket innebär ett stort plus i min värld. För du behöver inte åka snabbt för att uppskatta den fasta och skärpta inställningen hos den nya modellen – det blir helt enkelt roligt att köra även till ICA. Under förutsättning att du gillar att köra bil, vill säga…

Motor och drivlina arbetar bra redan då Sport Chrono-vredet är ställt i ­normalläget, i alla fall för typisk normal körning. Med ett vassare tempo märks behovet av ­tydligare gasrespons och snabbare växlingar samt möjligheten att ligga kvar längre på växlarna – vilket vi får i Sport och Sport Plus. Den för GTS-versionen nya motorn arbetar bra, kraften finns alltid tillgänglig men för att bli riktigt snabb så krävs att du använder de högre varvtalen. Med bypass-ventilerna öppna i avgassystemet låter det trevligt också, lite extra rivigt.

Porsche Macan GTS

Foto: Porsche

Svarta detaljer är synonymt med GTS, liksom spoilern som förlänger taklinjen.

Prestandan är sportbilslik, 0-100 km/h går på 4,7 sekunder när bilen är utrustad med Sport Chrono. Men bränsleförbrukningen är ett ok att bära, de nya WLTP-siffrorna ger en blandad förbrukning på 1,13-1,18 l/mil med tillhörande koldioxidutsläpp på 255-268 gram per kilometer. Vilket i sin tur ger en skatt på 16 355 kronor per år de tre första åren.

Hittills har GTS stått för 15-20 procent av den totala Macan-försäljningen i Europa och målet ligger på samma nivå för den nya versionen. Samtidigt hägrar nästa generation Macan, som blir rent eldriven, vid horisonten. Nya GTS säljs nu och första kundleverans sker under vecka 10 i år.

3 frågor

Markus Meyer – Product Manager Porsche Macan

Foto: Porsche

Markus Meyer – Product Manager Porsche Macan

GTS-versionen framstår som en nischmodell inom Macan-familjen. Hur stor del av försäljningen har GTS stått för tidigare och vad är målen med denna?
– På den europeiska marknaden har GTS hittills stått för mellan 15 och 20 procent av den totala Macan-försäljningen och vi hoppas på samma nivå för denna.
Körupplevelsen och framför allt chassi­reaktionerna framträder positivt under provkörningen. Vad har hänt under skalet?
– Vi har jobbat mycket med Porsche Active Suspension Management och systemintegrationen med bland annat PTV (Porsche Torque Vectoring, reds. anm.) samtidigt som sättningen på standardchassit med stålfjädrar är 15 millimeter lägre än hos Macan S.
Porsche har själva beskrivit den kommande Macan som ert verkliga startskott för elektrifiering. Så frågan är given, när får vi se nya eldrivna Macan?
– Det är frågan som alla vill ha svar på, men vi har inget svar att ge just nu. Vi befinner oss mitt i utvecklingsarbetet, så mycket kan jag säga.

Porsche Macan GTS

Pris: 800 000 kronor, säljs nu. Första kundleverans vecka 10.
Motor: Bensin. Längsmonterad 6-cyl V-motor med 2 överliggande kamaxlar per cylinderbank. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Dubbelturbo. Kompression 10,5:1. Borrning/slag 84,5/86,0 mm, cylindervolym 2 894 cm3. Max effekt 380 hk (280 kW) mellan 5 200-6 700 r/­min, max vridmoment 520 Nm mellan 1 750-5 000 r/­min.
Kraftöverföring: Motor fram, fyrhjulsdrift. 7-växlad dubbelkopplingslåda.
Fjädring/hjulställ: Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel med nedre H-formad tvärlänk och 2 tvärställda länkarmar per sida.
Styrning: Elmotordriven servo. Vändcirkel 12,0 meter.
Bromsar: Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.
Hjul: Lättmetallfälg. Fälgbredd fram 9 tum, bak 10 tum. Däck fram 265/45 R20, bak 295/40 R20.
Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 281, längd 469, bredd 193, höjd 161, spårvidd f/b 165/166. Markfrigång 20. Tjänstevikt 2 115, maxlast 465, max släpvagnsvikt 2 400. Tank 65 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 488-1 503 liter.
Fartresurser: Acceleration 0-100 km/h 4,7 s med Sport Plus, 4,9 s utan, toppfart 261 km/h.
Bränsleförbrukning (WLTP): Låg hastighet 1,57–1,63 l/mil, medium hastighet 1,09–1,15 l/mil, hög hastighet 0,99–1,05 l/mil, extra hög hastighet 1,10–1,15 l/mil, blandad körning 1,13–1,18 l/mil. CO2 255-268 g/km.
Garantier: Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans 3 år.
Skatt: 16 355 kronor per år per år under de tre första åren, därefter 3 528 kronor per år.

Rivaler

BMW X3 M40i prov

BMW X3 M40i
Med rak sexa på 360 hästkrafter, fyrhjulsdrift och automatlåda blir X3 M40i en tuff utmanare. Dessutom rejält billigare, men går inte lika bra på vägen.
Pris: 654 700 kronor.

Audi e-tron 55 quattro 2019

Foto: Patrik Lindgren

Audi e-tron
Eldrivna Audi e-tron ska ge 355 hästar och erbjuder prestanda därefter. Men med sitt stora batteri är den också rejält tung.
Pris: 885 000 kronor.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis 2 första månaderna
(därefter 99 kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer