Provkörning av Porsche Macan Turbo

De gör det igen. Porsche bygger en bil som är ful, snabb och ställer till det i bilvärlden. Macan är nästa succé från Stuttgart.

Första intrycket

Den är inte vacker. Men Macan är den absolut sportigaste suv jag har kört. För en gång skull känns floskeln ”The sportscar in the segment” inte som en floskel… Macan kommer att bli en succé för Porsche.

Kassako

10/10

Prisvärd

6/10

400 hästkrafter och ett utseende som bara en mor kan älska. Har ni hört den förut? Hästkrafterna var i och för sig 450, och året var 2002. Puritaner världen över vred sig i olust över att Porsche byggt något så förkastligt som en suv. En riktigt ful suv dessutom, utan några som helst sportbilsliknande drag förutom hästkraftsantalet som flyttade farkosten från stillastående till 100 km/h på 5,3 sekunder. Helgerån, tyckte många. Då. Sen visade det sig att Porsche Cayenne var exakt vad världen gått och väntat på. Försäljningssiffrorna sköt i höjden, så till den milda grad att det lilla företaget Porsche blev så pengastint att de försökte köpa storebror Volkswagen. Nu gick inte det riktigt i lås, men det visar i alla fall på att cashflowet så att säga gick åt rätt håll efter introduktionen av Cayenne (Porsche säljer fler Cayenne än 911:or, Boxster och Cayman. Tillsammans.) Så det är på intet sätt underligt att Porsche gör samma sak igen.

– ”Macan är sportbilen i sin klass”, upprepar Porsche-folket som ett mantra.
Eftersom människor, inklusive jag själv, har svårt för att lära av historien så är jag tillbakahållet negativ till Macan. Jag har lyssnat på tillräckligt många presskonferenser vid presentationer av nya bilar för att sålla hårt bland flosklerna. Och den här bilen är ju inte ens snygg. Det brukar ju Porschar åtminstone vara. Den här har tydliga drag av gamla Subaru Imprezas bakände, vilket förstärks av att bilen på presentationspodiet är knallblå. Fronten domineras av gigantiska luftintag, ser lite ut som en val som silar dagens lunch…

Porsche Torque Vectoring Plus

 

Porsche Macan Turbo

Porsche Torque Vectoring Plus finns sedan tidigare i 911, Boxster och Cayman. Systemet känner av bilens hastighet och riktning via ett gyro, och arbetar med en elektriskt kontrollerad diffbroms som bromsar det inre bakhjulet vid kurvtagning. Resultatet blir förbättrad kurvtagningsförmåga, och PTV Plus ger också tillsammans med Porsche Traction Management (PTM) och Porsche Stability Management (PSM) bättre grepp vid halt underlag, det hjälper till med greppet vid hyfsat låga hastigheter, men ger också förbättrad stabilitet vid högre hastigheter. Bra grej.

En cool detalj är dock att motorhuven inte är en konventionell lucka, utan går ner hela vägen mot hjulhusen och har hål för framlysena. C-stolpen lutar lite för mycket framåt för att ge en riktigt bra helhet i designen, och det stjäl dessutom bagageutrymme för oss som ska trycka in barnvagnar och annan bråte i bilen.

Nja, första titta-känna-kläm-övningen placerar nya Macan en bra bit in på minussidan, men minnen och skrönor om Cayenne-negativismen som kom på skam gnager på sinnet…

En natts sömn senare får jag Macan-nyckeln i handen och tillträde till testbanan vid fabriken i Leipzig. Kort om banan: Den är byggd som en hyllning till några av världens roligaste och mest kända kurvpartier, alltså från racerbanor världen över. Den innehåller till exempel Parabolica från Monza, Loews från Monaco, Mobil 1 S-chikanen från Nürburgring och korkskruven från Laguna Seca. Plus några till. Banan är FIA-godkänd för F1-tester. Kort sagt är den precis hur rolig som helst!
Tändningslåset sitter såklart på vänster sida om ratten. Det är ju en Porsche.

Porsche Macan Turbo

Imponerande tyst i kupén även i hög fart. Alla Macan har sjuväxlad PDK-låda.

Det brukar ofta vara föråkare vid såna här övningar, så även i dag, i en 911. Föråkarna brukar dock icke hålla så här högt tempo. Och man brukar inte lyckas hänga med när man sitter i en bil som väger 1 955 kg och har en markfrigång på 19 centimeter. Eftersom jag kör Macan Turbo som har luftfjädring och PASM, Porsche Active Suspension Management) som standard så sänks markfrigången med 15 millimeter. Luftfjädring och PASM kostar 25 800 kronor extra till Macan S och Diesel. Det är det värt. Endast PASM kostar 11 300 kronor.

Porsche Macan Turbo

Skönt baksäte, men trångt för benen. Och kom ihåg att INTE köpa till panoramataket eftersom det stjäl 41 mm takhöjd.

Porsche Macan Turbo ger 400 hästkrafter ur en 3,6-liters V6 med hjälp av dubbelturbo och variabel ventilteknik. 0-100 km/h går på 4,6 sekunder (Med Sports Chrono Package). Men det är inte det som imponerar. Det som imponerar är det otroligt breda spannet över användningsområden. På banan i Leipzig, trots att det sitter M+S-däck på samtliga bilar, hänger jag i stunder av lycka på föråkaren i en 911. Instyrningen i kurvorna är betydligt mer precis än den brukar vara i en suv med vintersulor, greppet är mycket bra, och med Sport Plus-knappen intryckt är responsen skönt rapp både i chassi och under gasfoten. Sport Plus-knappen får du på köpet om du kryssar i Sports Chrono Package à 10 500 riksdaler i Porsches evinnerligt långa och i många fall vansinnigt dyra tillvalslista. Men då får du ett tidtagarur på instrumentpanelen också, plus att tiden 0-100 kortas med 0,2 sekunder. Viktigt.
Alla tankar på ful design är som bortblåsta när jag jagar 911:an genom Mobil 1 S-chikanen och vidare bort mot Suntory Corner (från Shizouka i Japan) och upp på kullen och ner genom den branta ”Korkskruven”. Minimala rolltendenser, fantastisk acceleration och bromsar. Och en känsla av att faktiskt köra den enda sportbilen i sitt segment… Men det är inte så många sportbilar som klarar terrängbanan som ligger ett stenkast från racerbanan. Tack vare korta överhäng både fram och bak, markfrigång som kan höjas till 23 centimeter (med luftfjädringen), fyrhjulsdrift av Torsen-typ (eftersom det är längsmonterade motorer) som kan fördela kraften 100 procent till fram- eller bakaxel och diverse hjälpsystem som PHC (Porsche Hill Control), går det att köra Macan i betydligt sämre terräng än vad du någonsin skulle göra med en Macan Turbo vars prislapp börjar på 798 000 kronor. Macan S (bensin, 3,0-liters V6, 340 hk) och Macan Diesel (3,0-liters V6, 258 hk) kostar 595 000 kronor i grundutförande.

På autobahn, efter att ha konstaterat att 400 hk och 550 newtonmeter enkelt tar mig till dryga 270 km/h och att det känns precis så tryggt som jag vill, har jag tid att reflektera över den fula ankungen. Det må vara så att den delar mycket med Audi Q5, det är ”bara” 35 procent som är flångnya Porsche-delar. Den här gången behövdes det inte mycket för att jag skulle se genom dess fula yttre och näst intill älska den. Det behövdes bara en racerbana. Och en stilla tanke på supersuccén som storebror Cayenne har gjort.

Porsche Macan Turbo

Pris
798 000 kronor.


Motor
Bensin. Längsmonterad 6-cyl V-motor med 2 överliggande kamaxlar per cylinderbank. Kamkedja. 4 ventiler per cylinder. Dubbelturbo. Kompression 10,5:1. Borrning/slag 83,0/96,0 mm, cylindervolym 3 604 cm3. Max effekt 400 hk (294 kW) vid 6 000 r/min, max vridmoment 550 Nm vid mellan 1 350-4 500 r/min.


Kraftöverföring
Motor fram, fyrhjulsdrift. 7-växlad dubbelkopplingslåda.


Fjädring/hjulställ
Gashydraulisk fjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med över och undre triangellänkar. Bak multilänkaxel med 2 längsgående länkarmar och 3 tvärställda länkarmar.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel i. u.


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fram, fälgbredd 8 tum, däck 235/55 R19, bak fälgbredd 9 tum, däck 255/50 R19.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 281, längd 470, bredd 192, höjd 162, spårvidd f/b 166/165. Markfrigång i. u. Tjänstevikt 1 955, maxlast 620, max släpvagnsvikt i. u. Tank 75 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 500-1 500 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 4,6 s, toppfart 266 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 1,15, landsväg 0,75, blandad körning 0,89. CO2 208 g/km.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 10 år, lack 3 år, assistans 2 år.


Skatt
2 180 kronor per år.

Rivaler

BMW X3
BMW X3 xDrive35i
Körglädje som en 3-serie trots ”styltorna”. Men det räcker inte mot Porsche Macan, som sätter en ny standard i klassen.

Pris: 498 000 kronor.


Audi Q5
Audi Q5 3,0 TFSI
Kusinen som är lite sämre än Macan i allt, men också drygt 100 000 kronor billigare. Om du inte älskar bankörning kanske Q5 räcker…?

Pris: 470 700 kronor.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer