Range Rovers storsäljare har kommit i sin helt nya andra generation, ny design, teknik och motorer. Vi tar en provtur med nya Evoque i Stockholm för att se om den håller måttet.

Det här är nytt!

Mildhybrid
Som första Range Rover-modell kommer i stort sett samtliga motorer utrustade med mildhybridsystem.
Laddhybrid
För första gången kommer Evoque även som laddhybrid men det dröjer till slutet av 2019.
Dörrar
Den tidigare tredörrarsversionen har nu slopats då den endast stod för tre procent av försäljningen.
Teknik
Nya Evoque är fullmatad med teknik, bland annat kameror som gör huven ”genomskinlig”.

Sverigelanseringen sker på Söder Mälarstrand invid Münchenbryggeriet men det är egentligen på fel sida om Riddarfjärden då de flesta befintliga Evoque rullar kring Östermalm. Detta är en statussymbol av rang, som Range Rover ser till att ta rejält mycket betalt för. Alldeles för mycket.

Vid en första anblick är det svårt att sätta fingret på exakt vad som förändrats från föregångaren men en sak är tydlig. Den är mycket lik det större syskonet Velar. De många vecken från föregångaren är utslätade, strålkastare och bakljus har smalnats av och dragits ut runt bilens hörn. Bekant från tidigare är det till synes flytande taket som kan fås i kontrasterande svart färg mot 6 900 kronor.

Range Rover Evoque D180 AWD MHEV

Foto: Range Rover

Den höga sittpositionen bidrar till en god översikt över bilen men Evoque upplevs som stor för att vara en kompakt suv.

Överlag har nya Evoque renare linjer än föregångaren som när det kommer till sidorna är delvis tack vare de infällda dörrhandtagen. De är i stort sett likadana som de hos Velar och fälls ut när jag låser upp bilen.

Range Rover Evoque D180 AWD MHEV

Foto: Range Rover

Att baksätesryggarna delas 40/20/40 är bra men golvet blir inte helt plant när de fälls ner.

På plats i förarstolen är inställningsmöjligheterna goda både gällande stol och ratt, den sistnämnda justeras antingen manuellt eller via en joystick beroende på utrustningsnivå. Eller som separat tillval för 4 900 kronor vilket i min mening är bortkastade pengar. Jag ger mig ut i trafiken på Södermalm och styr mot Mariaberget. Den höga sittpositionen bidrar till en god översikt över bilen men Evoque upplevs som stor för att vara en kompakt suv. Den är visserligen inte större än föregångaren, bortsett från en extra millimeter på längden, men den känns större.

Range Rover Evoque D180 AWD MHEV

Foto: Range Rover

Nya Evoque har en mer kisande uppsyn än föregångaren. Många likheter med syskonet Velar.

På de smala och branta kullerstensgatorna låter jag Terrain Response 2-systemet jobba, och när det blir riktigt trångt börjar oron för att repa de dyra tjugotumsfälgarna krypa fram. Ett ypperligt tillfälle att testa Range Rovers nya gimmick. Systemet kallas Clear Sight Ground View och betyder att motorhuven ”blir genomskinlig” och ger en virtuell bild av exakt var framhjulen befinner sig. Det visar sig dock att min provbil saknar systemet, faktiskt ingen av de sex tillgängliga provkörningsbilarna är utrustad med det. Tråkigt, men också en väldigt överflödig funktion i en bil som denna.

Det är högst troligt ingen av de blivande ägarna till nya Evoque som någonsin skulle använda det då den mest utmanande ”terrängkörning” de kommer utsatta sig för är nyss nämnda scenario. Samma sak gäller även Terrain Response 2, men det är en funktion som är standardutrustning oavsett vilken version du väljer.

Range Rover Evoque D180 AWD MHEV

Foto: Range Rover

Bulan ovan instrumenten är skrymmande och upptar en del av siktfältet.

Då Range Rover är utsedd som Kunglig hovleverantör i sitt hemland riktar jag nosen på Evoque mot Drottningholm. Min bil för dagen är en D180, en tvålitersdiesel som levererar just 180 hästkrafter. Den passar Evoque bra och enligt Range Rover ska den ha en snittförbrukning om 0,68 l/mil i den nya WLTP-körcykeln.

Vid start från stillastående eller vid omkörning uppvisar dock växellådan en viss tveksamhet och funderar i några korta ögonblick innan bilen sticker iväg. Det känns som att den har svårt att välja vilken växel som ska användas. Till skillnad från kusinen Jaguar E-Pace är Evoque satt mer åt komforthållet, gången är mjuk och behaglig men stundvis lite struttig. Något som troligen kan skyllas på de stora tjugotumsfälgarna så välj hellre en mindre storlek. Dels sparar du 26 900 kronor i fälgkostnad men däck till dessa är också avsevärt mycket dyrare än till mindre storlekar.

Range Rover Evoque D180 AWD MHEV

Foto: Range Rover

I baksätet är sittkomforten okej men det känns lite instängt på grund av små rutor och breda stolpar.

På Drottningholmsvägen blir jag varse ­sikten bakåt, eller snarare avsaknaden av sikt bakåt. De breda D-stolparna ihop med den lilla bakrutan gör att det blir svårt att se bakåt men tacksamt nog finns en lösning på problemet. Som tillval finns något som kallas Clear Sight vilket betyder att den inre backspegeln med ett knapptryck blir en skärm som plockar bilden från en kamera monterad i takantennen. Enligt Range Rover är detta en funktion de utvecklat för att användas när skrymmande last upptar bagageutrymmet. Men jag ser det snarare som en nödvändighet för att få godtagbar bakåtsikt oavsett lastsituation. Clear Sight kostar 4 900 kronor extra.

På plats vid Drottningholm hoppar jag in i baksätet bakom mig själv. Axelavståndet hos nya Evoque har växt med totalt 2,1 centimeter och ger okej med benutrymme i baksätet med ett fåtal centimeter mellan knä och ryggstöd. För fötterna är det trängre och det är svårt att få in dem under framförvarande stol. Sittkomfort är godkänd för två personer men känslan är instängd.

Range Rover Evoque D180 AWD MHEV

Foto: Range Rover

Med den nya och gamla jämsides blir skillnaderna tydliga. Den första generationen Evoque har sålts i mer än 800 000 exemplar under en åttaårsperiod.

Numera kommer Evoque endast i femdörrarsutförande då tredörrarscoupén stod för en bråkdel av försäljningen. Det betyder troligen att det inte kommer en ny Evoque cabriolet då den byggde på tredörrarsversionen.

Ställd mot föregångaren upplevs nya Evoque ha en högre lyxnivå med bättre materialval i ett mer attraktivt utförande. Instrumentpanel och mittkonsol är mycket avskalad från knappar och i stället domineras förarmiljön av tre stora skärmar.

Range Rover Evoque D180 AWD MHEV

Foto: Range Rover

Bara tre av dessa reglage är fysiska och de anpassas beroende på vilken meny du valt.

Skärmen i mitten vinklas­ upp mot de åkande när bilen startas och den nedre kompletteras av två ringar som har olika funktion beroende på vilken meny som valts. Samma som i Velar och Jaguar I-Pace (läs vår provkörning här). Utförandet är snyggt men funktionen är inte mer än okej. Systemet behöver fundera ett tag vid varje tryck och upplevs inte lika snabbtänkt som hos vissa andra konkurrenter­ som exempelvis Volvo.

Den stora skärmen i mätarhuset manövreras med reglagen på ratten och reagerar på både tryck och svepningar. På grund av många valmöjligheter bland alla menyer känns det förvirrande och kräver en del tillvänjning.

Range Rover Evoque D180 AWD MHEV

Foto: Range Rover

Clear Sight-bakspegel ger en bra överblick om vad som sker bakom dig.

D180 är den enda dieselmotor som går att få i Sverige för tillfället. Trots det fanns även D150 på plats och ärligt talat så märks ingen större skillnad mellan de två. Så när eller om den också kommer till Sverige kan du spara några slantar på att välja den i stället.

Dieseln kompletteras av två bensinmotorer med 200 respektive 250 hästkrafter. Range Rover har också en laddhybrid med en trecylindrig förbränningsmotor på gång men den ligger ungefär ett år bort.

Range Rover Evoque D180 AWD MHEV

Foto: Range Rover

Till och med Range Rover själva kallar Evoque för ”baby-Velar”.

Bilen jag kör i dag har ett standardpris på höga 505 600 kronor men fram till augusti gäller ett introduktionspris på 419 900 kronor. Den minsta bensinmotorn startar på 493 600 kronor men har motsvarande­ introduktionspris.

Kusinen Jaguar E-Pace utrustad med samma 200-hästars bensinmotor kostar från 341 250 kronor. Du får till och med den större F-Pace till ett 70 000 kronor lägre pris än Evoque. Den har visserligen en äldre plattform än nya Evoque och är inte utrustad med mildhybridsystem.

Terrain Response 2

Range Rover Evoque D180 AWD MHEV

Foto: Range Rover

Som sina större syskon är Evoque en kompetent terrängbil, något majoriteten av dess ägare aldrig kommer att utforska. Terrain Response 2-systemet kommer som standard och det känner automatiskt av underlaget och anpassar bilens körläge därefter. Med menyn i mittkonsolen kan du även manuellt välja vilket körläge du anser är bäst. Antingen Gräs/Grus/Snö, Lera eller Sand finns att välja mellan.

De större syskonen har snäppet mer avancerat system än i Evoque. Vaddjupet för Evoque är nu 60 cm i stället för tidigare 50 och om bilen är utrustad med Wade Sensing visas aktuellt vaddjup i infotainmentskärmen. Ovan visas den ”genomskinliga” huven.

Range Rover Evoque D180 AWD MHEV

Pris
505 600 kronor, säljs nu.


Motor
Diesel. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Turbo. Kompression 15,5:1. Borrning/slag 83,0/92,4 mm, cylindervolym 1 999 cm3. Max effekt 180 hk (132 kW) vid 2 400 r/­min, max vridmoment 430 Nm mellan 1 750-2 500 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, fyrhjulsdrift. 9-växlad automatlåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel med 1 längsgående länkarm och 2 tvärställda länkarmar per sida.


Styrning
Elservo. Vändcirkel 11,6 meter.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 8 tum, däck 235/50 R20.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 268, längd 437, bredd 190, höjd 165, spårvidd f/b 163/163. Markfrigång 21,2. Tjänstevikt 1 891, maxlast 599, max släpvagnsvikt 2 000. Tank 65 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 472-1 156 liter. Fart: 0-100 km/h 9,3 s, toppfart 205 km/h. Bränsleförbrukning (NEDC): Stad 0,67 l/mil, landsväg 0,51 l/mil, blandad körning 0,57 l/mil. CO2 150 g/km.


Bränsleförbrukning
(WLTP): Låg 0,85 l/mil, extra hög 0,71 l/mil, hög 0,59 l/mil, medium 0,68 l/mil, blandad körning 0,68 l/mil. CO2 179 g/km.


Garantier
Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 6 år, lack 3 år, assistans 3 år.


Skatt
7 398 kr per år de första tre åren, därefter 3 496 kr per år.

Rivaler

Jaguar E-Pace 2018

Jaguar E-Pace D150 AWD
Med lanseringen av nya Evoque plockades D180-motorn bort som alternativ till E-Pace. Är de rädda för intern konkurrens?
Pris: 366 250 kronor.

BMW X2 xDrive20d

Foto: Fabian Kirchbauer

BMW X2 xDrive20d
Ytterligare en kompaktsuv till ett högt pris men ändå avsevärt mycket billigare än om det står Range Rover i fronten.
Pris: 404 000 kronor.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - obegränsad läsning för endast 99 kr/mån

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Tillgång till alla tester i vårt digitala arkiv

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Sänk dina bilkostnader! Bilekonomi och svar på juridiska frågor

Avsluta prenumerationen när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer