Range Rover Evoque Coupé hör till de sällsynta bilarna som knappt förändrades från konceptstadiet tills den nådde produktion. Kort sagt, går det att leva med den?

Det här är nytt!

Nioväxlade automatlådan.
Tillsammans med en vridstark diesel borde det bli kalasbra, men vi stör oss på viss tvekan från transmissionen.
Motorn.
Med 180 hästkrafter, 430 Nm samt utlovat riktigt snål när det kommer till förbrukning så ser det ut som en vinnare. På papperet.

Range Rover Evoque Coupé – bilen som faller utanför de flesta av ramarna som fordonsindustrin byggt upp. Inte minst för att det är en tvådörrarsbil i ett segment som i stort sett alltid erbjuder fyra. Trots att Evoque introducerades redan 2011 så sticker den fortfarande ut som en skarp design. På gott och ont ska det visa sig, för det är inte helt enkelt att få in antingen fotografer eller telningar i baksätet. Förvisso finns det på vår maxutrustade bil en knapp högt upp på ryggstödet som skjuter fram (eller tillbaka) hela stolen för att förenkla insteget – men det innebär bara gradskillnader i helvetet. Vilket gör att Evoque Coupé redan här visar sig ha svårt att fungera i verkligheten. Den höga midjan tillsammans med de raka linjerna som är formens signum är också det som innebär problem för kortare baksätespassagerare. De ser helt enkelt inte ut. De får i stället titta på skärmarna i baksidan av främre nackstöden (+27 000 kronor, alt. Lux Pack för 52 000 kronor).

Range Rover Evoque 2017

Foto: Glenn Lindberg

Högerstyrt som sig bör när provkörningen sker i Storbritannien.

Förarplatsen erbjuder en blandning av nytt och gammalt, knappar och skärmlösningar i kombination. Många funktioner i ratten och jag uppskattar rattvärmen (cold climate convenience pack 6 000 kronor), men jag kommer aldrig riktigt överens med navigationssystemet. Tydligheten är inte tillräcklig och jag saknar information om hur långt det är till nästa sväng vid redovisningen i head-up-display samt vid instrumenten. Detaljkritik, men ändå inte lika bra som jämförbart tyskt eller svenskt system.

Range Rover Evoque 2017

Foto: Linus Pröjtz

Vår provkörda bil är utrustad upp till tänderna, dels i Autobiography som standardutförande och dels så har den näst intill all extrautrustning.

Med 20-tumshjul blir Evoque stötig. Dessutom blir den högljudd. Den nioväxlade automatlådan kan fungera riktigt bra tillsammans med den två liter stora dieselmotorn, men det kräver att föraren skiftar mellan D och S-läget. Ute på småvägar, vid kösituationer eller vid rondeller (som det finns några av i England) upplevs D-läget som för segt vid start från stillastående. Styrsystemet till lådan har helt enkelt inte tillräckligt bra anpassningsförmåga till körstilen, en oklädsam brist i en bil som i Autobiography-utförande kostar från 638 900 kronor.

Range Rover Evoque TD4 HSE Autobiography Coupé

Pris
638 900 kronor, säljs nu.


Motor
Diesel. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamrem. Turbo. 1 999 cm3, 180 hk (132 kW) vid 4 000 r/­min, 430 Nm vid 1 750 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, fyrhjulsdrift. 9-växlad automatlåda.


Mått/vikt (cm/kg)
Längd 436, bredd 190, tjänstevikt 1 850, maxlast 500, tank­volym 54 liter.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 9 tum, däck 245/45 R20.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 10,0 s, toppfart 200 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 0,51 l/mil, landsväg 0,37 l/mil, blandad körning 0,43 l/mil. CO2 134 g/km.


Skatt
2 302 kronor per år.

Rival

En BMW kommer lastad. Nya X4 M40i är övergödd med effekt (360 hk) och fint väggrepp.

BMW X4 xDrive20d
För många dörrar, men vi hittar ingen lämpligare utmanare till Evoque Coupé. Det finns helt enkelt ingen lika… svår bil på marknaden.
Pris: 421 000 kronor.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer