Provkörning av Range Rover Hybrid

Land Rover kraftsamlar för att tvätta bort den väl ingrodda miljöbovsstämpeln som ständigt förknippas med stora tvåtons stadsjeepar.

Första intrycket

Range Rover Hybrid har samma utomordentliga terrängegenskaper i samma lyxförpackning som övriga Range Rover. Hybridversionen känns dock överflödig och mest en bil för miljönärer.

Miljösamvete

9/10

Prisvärd

6/10

När Land Rover presenterade den nya fjärde generationen av sin ikoniska Range Rover under förra året var det många som jublade. Nu, ungefär ett år senare presenterar de Range Rover Hybrid, frågan är hur många som kommer jubla åt det.
Hybriddrivlinan baseras på Land Rovers populära trelitersdiesel som finns i två versioner, antingen TDV6 som ger 258 hästkrafter eller SDV6 som levererar 292 hästkrafter. Som renodlad dieselmotor erbjuds den sistnämnda endast till det något mindre syskonet Range Rover Sport, men det är den motorn som nyttjas i hybridmodellen av stora Range Rover och får hjälp av en elmotor på 35 kW.
Denna kombination resulterar i en totaleffekt på 340 hästkrafter samt 700 newtonmeter som levereras mellan 1 500-3 000 rpm. Med den effekten klarar bjässen på nästan 2,4 ton av sprinten från stillastående till 100 km/h på 6,9 sekunder, vilket är samma effekt och accelerationstid som dieselåttan SDV8 mäktar med. Likt övriga Range Rover är även hybriden utrustad med Terrain Response 2, vilket innebär nästintill oslagbara egenskaper i terrängmiljö. Med 90 centimeters vaddjup, ställbar markfrigång, låsbar centraldifferential och lågväxel blir det nästan barnsligt lätt att ta sig fram över stock och sten.

Visserligen kommer ytterst få, om ens någon, köpare att någonsin utnyttja de utomordentliga terrängegenskaper som Range Rover besitter. Visst, det känns fel att styra rakt ut i skogen med sin för över en miljon kronor nyinköpta bil. Men vetskapen om att det går – utan att få hjälp av en traktor därifrån – är värd mycket.
Range Rover bygger på den nyutvecklade Jaguar/Land Rover-plattformen PLA, Premium Lightweight Architecture, som redan på ritbordet anpassades för att husera en hybriddrivlina. Tack vare detta väger Range Rover Hybrid endast 120 kilo mer och batteripaketen som är placerade under golvet inkräktar inte på kupéutrymmena.
Utseendemässigt har det mesta lämnats orört och det enda som skvallrar om att det är en hybrid är tre emblem placerade på bakluckan och gälarna framför de främre dörrarna. Samt de nydesignade sexekrade 21-tumsfälgarna som endast erbjuds till hybriden.
Elmotorn på 35 kW levererar 170 newtonmeter och klarar av att själv driva bilen i 1,6 kilometer i farter upp till 48 km/h. Det krävs dock en väldigt lätt gasfot för att dieselmotorn inte ska gå igång. Men det går inte att komma ifrån att det fortfarande känns aningen futuristiskt att sakta glida iväg helt ljudlöst.
När elmotorn inte används för drivning fungerar den som en generator, som laddar upp batterierna under inbromsning och gasavsläpp.

Land Rover utlovar en medelförbrukning på 0,64 liter per mil. Jag lyckades dock endast komma ner i en medelförbrukning på 0,87 liter per mil. Detta under körning i städer, på landsvägar och på motorväg, alltså inte i närheten av den utlovade förbrukningen, och inte mycket bättre än när vi testade Range Rover TDV6 med 258 hästkrafter i våras, som ville ha 0,91 liter per mil.
Jag tycker att Land Rover har tänkt fel och gjort samma sak som BMW. Det vill säga att förse en redan effektstark motor med elmotor för att få högre effekt, i stället för att snåltrimma dieselmotorn och förse den med en effektstarkare elmotor, visserligen kompromissas effektuttaget men förbrukningen blir lägre och det borde väl vara det som är meningen med en hybrid?
Nu har de skapat en hybrid som endast ger marginellt lägre förbrukning i verkliga livet, än befintliga motorer som också är betydligt mycket dyrare. Med koldioxidutsläpp på 169 gram per kilometer kvalar denna hybrid inte in för några miljöbilsavdrag, och blir då mest en bil för den som gillar att kunna dra i hängslena och kunna säga att de minsann kör en hybrid.
Personligen skulle jag välja en Range Rover med minsta dieselsexan på 258 hästkrafter och en verklig medelförbrukning på 0,91 liter per mil, och i stället lägga de 150 000 kronor jag sparar på att avstå hybriden på den extra bränslekostnaden.

Hybriddrivlinan kommer även att introduceras som alternativ till Range Rover Sport under nästa år. Exakt datum och pris är dock inte presenterat ännu. Tack vare att hybriddrivlinan inte inkräktar på innerutrymmena kommer säteskonfigurationen 5+2 fortfarande att finnas tillgänglig i Range Rover Sport Hybrid.

Rivaler

Porsche Cayenne S Hybrid
Porsche Cayenne S Hybrid
Sportigare och ligger bättre på vägen än Range Rover men hamnar på efterkälken när nosen pekar mot stock och sten.
Pris: 835 000 kronor.

Lexus RX 450h
Lexus RX 450h
Enligt mig är RX 450h inte en värdig konkurrent till Range Rover då den är långt ifrån lika exklusiv. Men av någon anledning lockar den ändå samma sorts kunder.
Pris: 580 200 kronor.

Range Rover Hybrid

Pris
1 119 000 kronor.


Motor
Diesel-el. Längsmonterad 6-cyl V-motor med 2 överliggande kamaxlar per cylinderbank, 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 16,1:1. Borrning/slag 84/90 mm, cylindervolym 2 993 cm3. Max effekt 292 hk (215 kW) vid 4 000 r/min, max vridmoment 600 Nm vid 2 000 r/min. Elmotor 48 hk (35 kW), total effekt 340 hk, batterityp litiumjon.


Kraftöverföring
Motor fram, fyrhjulsdrift. 8-växlad automatlåda.


Fjädring/hjulställ
Luftfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram dubbla länkarmar. Bak multilänkaxel.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 12,7 meter.


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 7,5 tum, däck 235/65 R19.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 292, längd 500, bredd 198, höjd 184, spårvidd f/b 169/168. Markfrigång 30. Tjänstevikt 2 394, maxlast 806, max släpvagnsvikt i.u. Tank 80 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 909-2 030 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 6,9 s, toppfart 218 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 0,67, landsväg 0,63, blandad körning 0,64. CO2 169 g/km.


Garantier
Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 6 år, lack 3 år.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis 2 första månaderna
(därefter 99 kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer