Den andas lite av gamla skolan, snyggingen Range Rover Velar. Tillbakalutad, med ett boostat självförtroende som endast en brittisk gårdsherre äger. Till i år har Velar fått en dieselmotor av typen mittemellan, klassisk treliters V6-pjäs som tillkommit av ekonomiska orsaker. Men det behöver det ju inte skvallerspridas om på bypuben.

Det här är nytt!

D275
Treliters V6-dieselmotor med lägre effektuttag och sänkt förbrukning. Allt för att gagna CAFE-reglerna.
Drive-paket
Innehåller dödavinkelassistent, adaptiv farthållare och autobroms vid hög fart. Kostnad 16 900 kronor.
360
Runtom-kameratekniken har Land Rover haft tidigare men senaste Surround-systemet är perfekt vid trånga fickparkeringsmanövrar.

Det är ju inte riktigt så att det går någon nöd på dig. Eller övriga i hushållet för den delen. Men svångremmen behöver dras åt ibland, om än inte annat så för syns skull. Grannarna bluddrar fortsatt förbi din inhägnade insynsskyddade strandtomt med sina V8-försedda jättesuvar även om antalet Tesla, hrmpf.., ökar starkt i antal.

Själv har du fallit pladask för Range Rover. Ända sedan första modellen kom 1970 har du varit märket troget. Lika trogen som din välhängda Barbour-jaktrock. Vi förstår dig. Har man råd och kört fast i invanda hjulspår så är Land Rovers lyxskepp knappast jordnötter, tvärtom.

Range Rover Velar D275 SE

Foto: Hans Hedberg

Bäst går Range Rover Velar D275 med en aktiv förare och med avslagna system.

Med Velar-modellen ville man återta lite av den lyxiga aura som en gång grundlade Range Rover-varumärket. Med snobbig design och prislapp i det blå har särlingen sålt i låga antal i Sverige. Och i resten av världen. Velar hamnar mellan Range Rover Sport och den större ur-Rangen, samtidigt som den mindre Evoque har blivit den verkliga uppstickaren. Att senaste Evoque är snubblande lik Velar kan nog reta en och annan herrgårdsherre.

Än så länge har Velar inte fått ta del av Range Rovers senaste laddhybridteknik som finns till både stora ur- samt den mer kompakta Sport-modellen. Däremot erbjuds två ­snålare 2,0-liters fyrcylindriga dieselvarianter (D180/D240). Största dieseln D300 kompletteras nu med D275, på sikt kommer dock D300-varianten fasas ut men i nuläget finns alltså nischprodukten Velar med fyra dieselalternativ! Plus en tvåliters bensinare (P300). Utomlands finns även en mindre (P250) och en större kompressormatad V8 (P550).

Range Rover Velar D275 SE

Foto: Hans Hedberg

Velar har semisjälvkörande system, men körs bäst manuellt och aktivt.

I USA har myndigheterna gått hårt fram med CAFE-reglementet (Corporate Average Fuel Economy) och i EU skärps kraven för biltillverkare 2021 vilket innebär att de gemensamma utsläppen måste ner. Utsläppsmässigt skiljer det ändå ytterst lite mellan D300 och D275, det är mest vid fullgasacceleration och högfartskörning på Autobahn som toppeffekten kommer att saknas. Eller inte alls.

Små finjusteringar gör också att Velar, som debuterade våren 2017, nu har de senaste aktiva säkerhetspaketen från Land Rover. Men fortsatt tycker vi att filhållarassistenten är för vinglig för att komma från en premiumtillverkare. Avläsningshastigheten och reaktionerna i systemen är fortsatt i sävligaste (farligaste) laget. Bäst går faktiskt Velar D275 med en aktiv förare bakom ratten – med avslagna system. Då lever den välbalanserade ­chassidynamiken och mustiga drivlinan upp ordentligt.

Range Rover Velar D275 SE

Foto: Hans Hedberg

Velar har en lägre körställning än traditionellt hos Range Rover. Kvalitetskänslan varierar.

Den lägre körställningen hos Velar är inte lika högtidlig som hos mer klossiga Range Rovers men bidrar till den fasta körglädjeskänslan. Man behöver upplysningsvis inte köra fort eftersom hela konstruktionen kickar tillbaka i form av stor personlighet och mekanisk soliditet. Den fräsiga exteriören förtas lite av de blandade inredningskvaliteterna interiört. Tunna plastkåpor och enkla materialval hör inte hemma i miljonkronorsklassen. Men det lär man sig säkert att leva med.

Range Rover Velar D275 SE

Pris: 859 900 kronor.
Motor: Diesel. Längsmonterad 6-cyl V-motor, 2 överliggande kamaxlar per cylinderbank. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Turbo. Kompression 16,1:1. Borrning/slag 84/90 mm, cylindervolym 2 993 cm3. Max effekt 275 hk (202 kW) mellan 3 500-4 250 r/­min, max vridmoment 625 Nm mellan 1 500–2 500 r/­min.
Kraftöverföring: Motor fram, fyrhjulsdrift. 8-växlad automatlåda.
Fjädring/hjulställ: Luftfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel.
Styrning: Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,6.
Bromsar: Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.
Hjul: Lättmetallfälg. Fälgbredd 8,5 tum, däck 265/45 R21.
Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 287, längd 480, bredd 193, höjd 169, spårvidd f/b 164/166. Markfrigång (17) 21 (25). Tjänstevikt 2 232, maxlast 378, max släpvagnsvikt 2 500. På/av-körningsvinkel 27/27, rampvinkel 21. Vadningsdjup 65. Taklast 79. Tank 66. Bagagevolym (VDA-liter) 673-1 731 liter.
Fartresurser: Acceleration 0-100 km/h 7,0 s, toppfart 218 km/h.
Bränsleförbrukning (WLTP): Låg 1,02, medium 0,76, hög 0,67, extra hög 0,83, blandad 0,79 l/mil. CO2 208 g/km.
Garantier: Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 6 år.
Skatt: 14 388 kronor per år de tre första åren, därefter 5 556 kronor per år.

Rivaler

BMW X6 2020

BMW X6 xDrive 30d
Den verkliga Skogs-Bumsen. Finns med större värstingmotorer men den raka dieselsexan räcker till det mesta. Designen är vattendelare, men X6-köparna verkar njuta av sin vardag.
Pris: 725 000 kronor.

Jaguar F-Pace 20d AWD

Jaguar F-Pace 30D AWD
Velar i andra kläder, F-Pace delar mycket av tekniken. Det som skiljer förutom design och uttryck är en något lättare känsla hos Jaguar.
Pris: 743 900 kronor.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer