Provkörning av Renault Captur TCe 120 EDC

Captur är enligt Renault en ny crossover som lämpar sig för bilister med en aktiv livsstil ute på äventyr. Men den duger inte bara till att jaga zebror på savannen, den är dessutom en attans praktisk familjekombi.

Första intrycket

Renaults nya Captur är en praktisk, aningen högbyggd kombi med väl tillvaratagna utrymmen. En livsstilsbil för den som egentligen inte vill ha en livsstilsbil, utan något praktiskt och rymligt. Annorlunda finesser som avtagbar klädsel och byrålåda skänker Captur en viss originalitet.

Äventyrlig

6/10

Prisvärd

8/10

Jag läser innantill i pressmaterialet.
”Som märkets första urbana crossover, kombinerar Captur alla fördelarna hos en MPV, en suv och en halvkombi. Dess balanserade, flytande linjer ger karossen en vänlig muskulös energi, medan dess expressiva design och vardagliga användbarhet erbjuder en öppen inbjudan till att upptäcka världen.”
Just idag gäller denna inbjudan kuststräckan mellan Biarritz i Frankrike och San Sebastian i Spanien.
Renault har nämligen förlagt presspresentationen av nya Captur till Atlantstänkta Biarritz, surfarnas högborg i Europa.

Men vad är egentligen Captur? Under skalet av vänlig muskulös energi hukar sig en – Clio! Ja, faktiskt! I dag trollar tillverkarna med plattformar och karosser och man blir knappast ens förvånad att det ur en småbil kan växa fram ett sammelsurium av både bokstäver och bilklasser.
Captur är 4,12 meter lång och höjden mäter 1,57 meter, vilket betyder att bilen har fått sträcka ut sex centimeter på längden och tolv centimeter på höjden jämfört med Clio. Och visst har den blivit rymlig. Baksätet kan skjutas 16 centimeter i längdled och i bakersta läget är benutrymmet mycket bra.
Även prislappen har tänjts ut, Captur kostar 10 000 kronor mer än motsvarande Clio, och startar på 149 900 kronor. 

Jag sätter mig bakom ratten – ett härligt lätt insteg förresten, när man sitter så högt – och gör mig beredd att upptäcka världen. Framåt går det bra, men bakåtsikten är sisådär, så den delen av världen går mig delvis förbi.
Vägen till San Sebastian är kurvig och det märks att Captur är byggd som ett höghus. För att motverka krängningstendenser har bilen fått en väldigt styv sättning som ger bilen en viss ”knickighet” över ojämnheter. Hur det blir på dåliga svenska vägar återkommer vi till.
Provbilen har bensinmotorn på 117 hästkrafter och en automatlåda med dubbelkopplingsteknik. Lådan växlar mjukt men kanske inte tillräckligt snabbt för att matcha karossens vänliga, muskulösa energi. Anrättningen är hur som helst väldigt tyst och ekonomiskt. I EU-körcykeln går det bara åt 0,54 liter per mil. Med stora motorn och automatlåda är priset 181 900 kronor.
Som ett billigare alternativ erbjuds Captur med Renaults trecylindriga bensinmotor på 90 hästkrafter, manuell låda och enklare utrustning, pris 149 900 kronor.

Men Captur handlar egentligen inte om trivialiteter som bränsleekonomi och baksäten. I pressreleasen beskrevs livet med Captur som ”äventyrligt, familjevänligt men roligt”. Det är ju en upptäckarbil.
Jag letar efter det där speciella och hittar en byrålåda på platsen där handsfacket annars brukar vara. Byrålådan är faktiskt riktigt kul, men att den har ett eget namn är ännu roligare – ”Easy Life” heter byrålådan. Och så har vi förstås det tvättbara tyget. Den dyraste utrustningsversionen ”Dynamique” har avtagbar klädsel. Det är bara att dra upp blixtlåset och slänga ner klädseln i tvättmaskinen. Praktiskt när man har varit ute på äventyr eller bara brottats med vilda djur. 
Självklart har klädseln ett namn, ”Zip Collection”.
En annan nymodighet är att fickorna på framstolarnas ryggstöd har ersatts av gummiband, vilket har gjort fickorna självtömmande, malariatabletter och annat smått trillar på ett äventyrligt sätt ner på golvet.
I instrumentpanelen lyser några dekorlinjer ilsket orange. Men man kan välja själv hur man vill att det ska se ut. Skräddarsytt är ledordet för Captur. Sex olika färger på dekorränder står till buds, och en myriad av olika exteriöra designgrepp. Sammantaget kan man få sin Captur att se ut på 200 olika vis, inredningsvariationerna oräknat.
Radion och navigation (tillval) styrs via en sju tum stor tryckskärm. Köper man tillvalet R-link för 5 900 kronor blir man internetuppkopplad via bildskärmen. Onödigt när man har smartphone? Nej, R-link har ett par distinkta mervärden. Till exempel appen ”R-Sound Effect”, som låter dig välja vilket motorljud som ska spelas upp i högtalarna när du gasar. Jag kan få ljudet från en sportbil med V6-motor men i dag väljer jag en renodlad racemotor.

Jag passerar stränder med surfare i full färd med att fånga dagen, precis som jag. Jag hejar på dem, oss äventyrare emellan. De tror väl jag är en surfkille, men just nu kör jag Renault-racer. Även det ett slags äventyr. 
Den här bilen är ju inte så illa när allt kommer omkring. En livsstilsbil fylld med byrålåda, tvättbar klädsel och skjutbar baksoffa.
Reklamens budskap om ”muskulös energi” kanske inte är en klockren fullträff, men nog erbjuder Captur ”vardaglig användbarhet”. Och som livsstil är inte det så tokigt. Till och med riktigt praktiskt.

Rivaler

Nissan Juke 1,6 Visia Aut
Nissan Juke 1,6 Visia Aut
Originalet i B-segmentets obs-klass, där äventyrarna samlas. 4,14 meter lång och försedd med steglös CVT-låda.
Pris: 173 500 kronor.

Opel Mokka 1,6 Ecotec 115 hk
Opel Mokka 1,6 Ecotec 115 hk
Med 4,28 meter i längd är Mokka snudd på ett nummer större än Captur, men duger likväl för ett äventyr. Endast manuellt växlad.
Pris: 179 900 kronor.

Renault Captur TCe 120 EDC

Pris
181 900 kronor, säljstart juni.


Motor
Bensin. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. Turbo. Kompression 11,0:1. Borrning/slag 72,8/73,1 mm, cylindervolym 1 197 cm3. Max effekt 117 hk (88 kW) vid 4 900 r/min, max vridmoment 190 Nm vid 2 000 r/min.


Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift. 6-växlad dubbelkopplingslåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak torsionsaxel.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 10,4 meter.


Bromsar
Ventilerade skivor fram, trummor bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 6,5 tum, däck 205/60 R16.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 261, längd 412, bredd 178, höjd 157, spårvidd f/b 153/152. Markfrigång 17. Tjänstevikt 1 180, maxlast 546, max släpvagnsvikt 900. Tank 45 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 377-1 235 liter.


Fartresurser*
Acceleration 0-100 km/h 10,9 s, toppfart 192 km/h.


Bränsleförbrukning*
Stad 0,66, landsväg 0,47, blandad körning 0,54 l/mil. CO2 125 g/km.


Garantier
Nybil 5 år/10 000 mil, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år.


Skatt
520 kronor per år.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer