Renault Captur har varit populär hos konsumenterna men inte hos vårt testlag. Nu kommer en ny version med höjd kvalitet, ny assisterande teknik och mjukare fjädring. Och som första Renault med det nya laddhybridsystemet E-Tech.

Det här är nytt!

Plattform
Captur bygger på den till 85% nya plattformen CMF-B.
Design
Hållningen är lik föregångaren men tak, strålkastare och baklampor skvallrar om helt ny design.
Laddhybrid
Nya drivlinor med laddhybriden i fokus kommer under sommaren 2020.

Renault Captur lanserades 2013 och blev snabbt en storsäljare. 1,5 miljoner exemplar har hittills sålts i 90 länder – avarter för Ryssland, Kina och Sydamerika medräknade. Faktum är att det är den bäst säljande modellen i B-segmentet för suvar i Europa med 215 000 sålda exemplar förra året. Det är lätt att förstå, Captur ser tuff ut. Men om alla de där människorna först läst Teknikens Världs test av bilen i nummer 23/2013 hade nog flertalet valt en annan modell. Hård fjädring, hög ljudnivå, slapp styrning och törstig bensinmotor hörde till plumparna varpå Captur hamnade sist i fyrbilstestet. Vann gjorde huvudkonkurrenten och landsmannen Peugeot 2008.

Renault Captur TCe 130 2020

Foto: Peter Klemensberger

Modernt C-formade bakljus, lite som hos Volvos sedaner. Peter är däremot högst omodern och gillar fortfarande ”arga leken”.

Klart är i alla fall att formgivarna hos Renault inte har läst ovan nämnda test. Nya Captur för nämligen oblygt över grunddesignen från föregångaren även om bilen nu är elva centimeter längre. Nya Captur bygger på plattformen CMF-B som debuterade med nya Clio, en modell som vi provkörde i somras och som vi inte hade ett ont ord att säga om. Är nya Captur mer än bara ögongodis? Och bryr sig kunderna? 43 procent har enligt Renaults undersökning hittills valt Captur främst för dess design.

Renault Captur TCe 130 2020

Foto: Renault

Ryggstödet är tvådelat, men baksätet är med ett enkelt handgrepp skjutbart. Lastutrymmet är betydligt rymligare än hos föregångaren.

Ett varv runt bilen visar att det faktiskt hänt en hel del formmässigt sedan förra generationen. Strålkastarna med LED-teknik fram har märkets nya design med ”tårkanaler” och baktill hittar vi C-formade ljuskällor som ska dyka upp på fler Renault-modeller framöver.
Taket har en så kallad ”flytande design” vid C-stolpens topp, motorhuven har fått tydliga veck, hjulen är större och ur varje vinkel tar Captur för sig i större utsträckning än tidigare, både till form och i faktiskt storlek.

Renault Captur TCe 130 2020

Foto: Peter Klemensberger

Strålkastarna är hos nya Captur av Renaults modernaste snitt med ”krokar” och under dessa finns luftkanaler. Hela 80 procent av Captur­bilarna säljs med olikfärgat tak, och det finns flera olika kombinationer att välja mellan, som bilden visar.

Invändigt har det hänt än mer. Renault har tagit åt sig av kritiken när det kommer till plastig inredning, även om det aldrig har hindrat kunder från att strömma till, understryker man. Innandömet påminner mycket om tidigare nämnda Clio. Designen är utdragen på bredden, förarmiljön är digital och centralt finner vi en vertikal skärm på 9,3 tum som på andra nyare Renault-modeller. Materialen övertygar, överallt. För att pratat klyschor känns det hela mer tyskt än franskt. Man sitter även bättre i nya Captur då dynorna är längre och stolarna mer skålade.
Byrålådan till handskfack är kvar sedan tidigare och även det 16 centimeter skjutbara baksätet, en finess vi är bekanta med sedan första generationen Renault Twingo från det tidiga 1990-talet.
Bagageutrymmet, med dubbla golv, har växt från 377 till 536 liter med baksätesryggen uppfälld (1 275 i nedfällt läge) och knäutrymmet bak har fått 17 millimeter extra.

Renault Captur TCe 130 2020

Foto: Peter Klemensberger

”Flytande” tak hör till de nya designgreppen.

Ingenjörerna har jobbat en hel del med komfort och uppträdande där ju ”gamlingen” havererade i vårt test. Ljudkomforten är riktigt bra och styrningen har man stramat upp, men att kalla den tajt eller sportig vore att gå allt för långt.
Fjädringen klarar ojämnheter bra men Captur är fortfarande åt det lite stummare hållet. Glöm franskt gung. Vägskarvar, potthål och brunnslock kan dunka igenom vilket blir extra tydligt i lyxversionen Initiale Paris, en modell som inte är aktuell i Sverige. All extra utrustning har tyngt ner bilen och med det har man tvingats styva upp fjädringen, erkänner en ingenjör. Resultatet är en minst sagt skakig upplevelse. I alla fall på usla vägar som det finns gott om här kring Greklands huvudstad Aten även om det finns riktigt fina diton där alla versioner av Captur klarar sig galant.

Renault Captur TCe 130 2020

Foto: Peter Klemensberger

Formspråket känner vi igen från nyligen lanserade Clio. Materialen övertygar.

Den provkörda bilen har den med Daimler utvecklade fyrcylindriga bensinmotorn under huven. Här är den på 130 hästkrafter och är den väntade storsäljaren. Den finns även med ett effektuttag på 155 hästkrafter som kompletteras med en instegare i form av en ny trecylindrig bensinmotor på 100 hästkrafter. Dieselalternativ finns, men de är inte aktuella för Sverige. Det är däremot en laddhybrid som kombinerar en 1,6-liters Nissan-motor på 160 hästar med två elmotorer och ett batteri på 9,8 kWh. Paketet kallas E-Tech, ger 6,5 mils räckvidd på el och kommer till Sverige i juni 2020.

Renault Captur TCe 130 2020

Foto: Peter Klemensberger

Dubbelkopplingslådan saknar mekanisk koppling till växelreglaget och skapar extra utrymme under konsolen.

Jag märker snabbt att 130-hästarsmotorn behöver sitt turbotryck och gubbstoppen blir pinsamt många inledningsvis. Bäst vridmoment kommer förvisso redan vid 1 600 varv/min men man får vara snabb med högerfoten. Stoppen beror också på gaspedalen som ligger långt ner till höger och har en ovanligt plan vinkel.
Bättre går det med dubbelkopplingslådan som är av typen ”by wire”, alltså helt elektrisk, och medför en unik design. Inga länkage behövs, så under mittkonsolen finns på dessa bilar ytterligare ett fack att g(l)ömma saker i.

Peter Klemensberger i nya Renault Captur

Foto: Peter Klemensberger

Peter Klemensberger upplever en rejäl kvalitetshöjning hos Renault Captur.

3 frågor

Antoine Blanc på Renault

Foto: Peter Klemensberger

Antoine Blanc – chefsingenjör B-segmentet, Renault.

Den nya plattformen är framtagen för flera olika typer av drivlinor. Får vi se en helt eldriven Captur?
– Plattformen går att anpassa för olika drivlinor som förbränningsmotorer och laddhybrider samt eldrift. Någon eldriven Captur finns dock inte med i planeringen ännu. Vi vill gärna att elbilsmodellerna ska vara unika.
Finns det någon baksida med flexibla plattformar? Är ni begränsade i ert konstruerande?
– Den stora fördelen är att kapa kostnader och utvecklingstid. Visst finns begränsningar, vi kan inte tänka helt fritt.
På vilken punkt tycker du nya Captur överglänser sin föregångare?
– Om vi bortser från själva designen så är det den höjda kvalitetskänslan invändigt, de assisterande systemen och uppkopplingen. All teknik samarbetar och detta krävde en ny plattform. Man kan inte bara addera detta på en gammal.

Med dubbelkopplingslådan kommer även möjligheten till teknik för autonom körning, även om händerna måste vara på ratten. Fuskar du i 13 sekunder blir du bryskt uppmanad att lägga tillbaka kardorna på kringlan. Filhållningsassistenten och den adaptiva farthållaren jobbar perfekt ihop. Bilen lägger sig stadigt i mitten av vägbanan utan att vela och håller avstånd till framförvarande fordon samt håller koll på det som händer bredvid vägen. Systemet kör mjukare än den bäste privatchaufför.
När det gäller assisterande system, personifiering och uppkoppling ligger Captur, liksom tidigare nämnda Clio, i framkant. Bilarna finns också med saker som 360-graderskamera, parkeringsassistans och även fjärrstyrning via mobiltelefon av vissa funktioner.

Nya Captur kommer till Sverige i början av 2020 och ett framtida test får visa om bilen blir en succé – även hos Teknikens Världs testlag.

Renault Captur TCe 130 GPD

Pris
230 900 kronor, säljstart januari 2020.


Motor
Bensin. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Turbo. Kompression 10,6:1. Borrning/slag 72,2/81,3 mm, cylindervolym 1 333 cm3. Max effekt 130 hk (96 kW) vid 5 000 r/min, max vridmoment 240 Nm vid 1 600 r/min.


Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda, alt. 7-växlad dubbelkopplingslåda.


Fjädring/hjulställ
Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak torsionsaxel.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 11 meter.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade), trummor bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 7 tum, däck 215/55 R18.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 264, längd 423, bredd 180, höjd 157, spårvidd f/b 156/154. Markfrigång 17,4. Tjänstevikt 1 234, maxlast 541, max släpvagnsvikt 1 200. Tank 48 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 536-1 275 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 10,6 s, toppfart 195 km/h.


Bränsleförbrukning (WLTP)
Uppgifter saknas. CO2 141 g/km.


Garantier
Nybil 5 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, assistans 5 år.


Skatt
4 157 kronor per år under de tre första åren, därefter 1 020 kronor per år.

Rivaler

Peugeot 2008

Peugeot 2008 PureTech 130
Huvudkonkurrenten från Peugeot kommer även den i ny version, men tidigast i slutet av 2019. Bensinmotorn är trecylindrig men även en helt eldriven version ska lanseras.
Pris: 264 900 kronor (dagens version).

Skoda Kamiq

Skoda Kamiq TSI 150 Style
Mellanmotorn har mer hästar än Captur. Nivån Style är jämförbar med den provkörda versionen. Dubbelkopplingslåda finns men ingen form av elektrifiering.
Pris: 255 100 kronor.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis 2 första månaderna
(därefter 99 kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer