Bland märkets nya modeller i år smyger Renault in ett facelift på lilla Clio. I vanlig ordning är det inga stora ingrepp utan detaljerna som finslipats.

Det här är nytt!

Utseende.
Stötfångare och dekorlister har uppdaterats
Insidan.
På insidan har Clio fått ny ratt, ny växelspak och nya stolar
Utrustning.
Bland annat LED-strålkastare och Handsfree parkering finns som tillval.

Formspråket på nya Clio känns igen på allt fler av Renaults bilmodeller. Men det var faktiskt Clio som först bar Renaults nya ansikte, signerat chefsdesignern Laurens Van Der Acker. Generationen debuterade 2012 och nu fyra år senare ansiktslyfts Clio med både nyare teknik och finslipad design.

Vid första ögonkastet kan det vara svårt att se nyheterna som uppdateringen innebär. Stötfångare och dekorlister har uppdaterats samtidigt som nya fälgar finns att tillgå. Även fyra nya färger har tillkommit och listan med extrautrustning har uppdaterats med LED-strålkastare och automatisk parkeringshjälp.

Renault Clio 2017 inredning

Lätt uppdaterade Renault Clio känns okej på vägarna kring Köpenhamn.

Instegsversionen av nya Clio kostar 129 900 kronor och har då en 75 hästkrafter stark bensinmotor. Bilen till förfogande under provkörningen är i värstingutförande med 120 hästkrafter stark bensinmotor. Den motorn finns bara att kombinera med högsta utrustningsnivån GT Line och kostar då från 179 900 kronor. Motorn i sig känns förvånansvärt pigg på de danska landsvägarna utanför Köpenhamn och den 6-växlade manuella lådan tillsammans med koppling är lätthanterad. För den som föredrar att låta bilen växla själv finns 6-växlad dubbelkopplingslåda mot ett pris på 12 000 kronor. 120 hästars bensinaren är för övrigt den enda motorn som går att kombinera med den växellådan.

Renault Clio 2017 kombi

Kombimodellen kostar 7 000 kr mer. I bagaget ryms 445 VDA-liter, vanliga Clio rymmer 300 liter.

Övriga motoralternativ är ytterligare en bensinmotor med 90 hästkrafter och ett miljöbilsklassat alternativ med en förbrukning på 0,33 l/mil finns i form av en dieselmotor på 90 hästkrafter. Billig på vägen men dyr i inköp, 176 900 kronor. 26 000 kronor dyrare än bensin­motorn med samma utrustningsnivå. För att ta del av de tekniska nyheterna måste man upp i utrustningsnivån Intense. Då ingår nyheterna LED strålkastare och backspeglar som fälls in automatiskt när bilen låses. För ytterligare 3 900 kronor ingår parkeringsradar runtom bilen, backkamera och bilen kan parkera själv vilket är nytt för Clio. I högsta utrustningsnivån, GT-Line, ingår Clios mest avancerade multimediasystem R-Link. Där går det att spegla sin Smart Phone till bilens pekskärm.

Renault Clio 2017

Ny ratt och bättre material hör till nyheterna invändigt.

På insidan har nya Clio bland annat fått en ny ratt, ny växelspak, nya stolar och finare material. Många bäckar små har gjort gott för nya Clio som nu blivit både bättre och fräschare.

Renault Clio Energy TCe 120 GT Line

Pris
179 900 kronor, säljs nu.


Motor
Bensin. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Turbo. 1 197 cm3, 120 hk (87 kW) vid 5 000 r/­min, 190 Nm vid 2 000 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda, alt. 6-växlad dubbelkopplingslåda.


Mått/vikt (cm/kg)
Längd 406, bredd 173, tjänstevikt 1 286, maxlast 373, tankvolym 45 liter.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 6,5 tum, däck 205/45 R17.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 9,0 s, toppfart 182 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 0,68 l/mil, landsväg 0,45 l/mil, blandad körning 0,53 l/mil. CO2 118 g/km.


Skatt
514 kronor per år.

Rival

Skoda Fabia 1,2 TSI
Skoda Fabia TSI 110 Ambition
Med högsta utrustningsnivån Monte Carlo kostar Fabia 169 500 kr. 10 000 kronor mindre än Clion.
Pris: 145 700 kronor.

 

Visa kommentarer