Renault Espace blev en succé när den kom 1984. 1,3 miljoner exemplar har sålts. Nu är det dags för en ny version som har förnyats och moderniserats på alla sätt.

Första intrycket

Det är lätt att gilla nya Renault Espace, i alla fall vid en okulär besiktning. Och det mesta talar för den även bakom ratten, om än inte allt.

Lastvänlig

10/10

Prisvärd

8/10

Det var nog några huvuden på Renault som satt tämligen löst sommaren 1984. När Renault Espace introducerades i juli såldes det den första månaden bara nio exemplar. Sedan tog dock försäljningen fart och det rejält.
Att Renault Espace när den introducerades hade så fyrkantiga former fanns det en förklaring till. Om det blev så att bilen inte skulle attrahera köpare kunde den med enkla medel göras om till en transportbil.
Nu blev det ju inte aktuellt och den nya Espace hyser tydligen inga tvivel om att den ska attrahera personbilsförare med lust för last.

Renault Espace PeO

Nya Espace kommer bara i en enda modell. Den är 486 cm lång vilket motsvarar den gamla Grand Espace. Samma karosslängd oavsett fem eller sju sittplatser, till Sverige importeras endast sjusitsiga exemplar.
Espace är numera betydligt lägre med 168 cm, det är drygt sex cm lägre än föregångaren. Då har ändå markfrigången höjts med fyra cm till totalt 16 cm. Bredden är 189 cm.
Väl tillrätta i de komfortabla framstolarna blickar du ut över en gigantisk framruta och en djup instrumentpanel. Det ser väldigt bra ut men samtidigt har du inte en susning om var du har ytterkanterna på bilen. Varje möte är spännande och jag tvekar varje gång hur bred bilen egentligen är.

Långt ifrån de fyrkantiga linjer som Espace hade när den introducerades. Allt var inte bättre förr.

Långt ifrån de fyrkantiga linjer som Espace hade när den introducerades. Allt var inte bättre förr.

Espace är anpassningsbar till vilket humör föraren är på. Via den utmärkta 8,7 tum stora bildskärmen kan du ställa in bilens gasrespons, snabbheten på automatlådans växlingar och stötdämparnas hårdhet. Systemet kallas Renault Multi-Sense.
Men Espaces trumfkort är komforten och man undrar varför i hela världen det över huvud taget finns möjlighet till sportläge. Det gör inget annat än att Espace blir stenhårt okomfortabel och jag har svårt att se den köpare som ilar ut till parkeringen och knappar in Sport-läget på morgonen. Bra tänk, men i fel bil.
Vi provkör den 160 hästkrafter starka dieseln som bara säljs med högsta utrustningsnivå Zen, då ingår bland annat Renault Multi-Sense, en svävande mittkonsol med förvaringsutrymme och massage i framstolarna. Samt förstås elstyrda stolar fram, elmanövrerade sidorutor, luftkonditionering, kameraövervakning runt om, tre separata stolar i mittenraden som är skjutbara i längsled med mera.

Stor pekskärm, välstädad panel. Snygg växelväljare som kräver tillvänjning.

Stor pekskärm, välstädad panel. Snygg växelväljare som kräver tillvänjning.

I Zen ingår en utmärkt dubbelkopplingslåda som dock inte är helt enkel att få i driveläget. Men det är nog mer en fråga om tillvänjning.
Redan den 130 hästkrafter starka dieseln är välutrustad i basutförande Life från 314 900 kronor med sexväxlad manuell låda. Ingen bensinmotorer tas till Sverige.
Renault Espace är bra på mycket men jag tycker att den trots inställningsmöjligheter sviktar en del i chassiet. Den reagerar tämligen mycket på ojämnheter i vägen och då håller hjulen inte direkt kvar kontakten med asfalten.
Och trots att Espace blivit mycket lägre känns sidovindar väldigt väl och det går ut över den annars komfortabla bilen som med sitt långa axelavstånd ger väldigt gott om benutrymme för de som åker i mittenraden.

Bakstolarna är justerbara i längsled, om inte annat för att öka lastutrymmet.

Bakstolarna är justerbara i längsled, om inte annat för att öka lastutrymmet.

De två bakre sätesraderna går enkelt att fälla ned med ett knapptryck antingen på mittkonsolen eller från bagageutrymmet. Antingen alla fem stolarna samtidigt eller var och en för sig. När jag frågar om de inte tänkt på att ha samma enkla manöver för att fälla upp stolarna igen är Renault väldigt främmande för detta och menar att ingen frågat efter den funktionen.
Nähä, med fem fällda stolar blir i alla fall lastutrymmet hela 2 035 liter vilket torde räcka till för de flestas behov.

Renault Espace dCi 160 EDC

Pris
369 900 kronor, säljs nu.


Motor
Diesel. Tvärställd 4-cyl rad med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kamrem. Dubbelturbo. Kompression 15,4:1. Borrning/slag 76/80,5 mm, cylindervolym 1 598 cm3. Max effekt 160 hk (118 kW) vid 4 000 r/­min, max vridmoment 380 Nm vid 1 750 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift. 6-växlad dubbelkopplingslåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak torsionsaxel.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,9 meter.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 7,5 tum, däck 235/60 R 18.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 288, längd 486, bredd 189, höjd 168, spårvidd f/b 163/162. Markfrigång 16. Tjänstevikt ca 1 659, maxlast ca 812, max släpvagnsvikt 2 000. Tank 58 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 247-2 035 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 9,9 s, toppfart 202 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 0,50, landsväg 0,44, blandad körning 0,46. CO2 120 g/km.


Garantier
Nybil 5 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, assistans 5 år/assistansgarantin förnyas vid varje intervallservice utförd av auktoriserad märkesverkstad.


Skatt
1 572 kronor per år.

Rivaler

Volkswagen T6
VW Caravelle TDI 140 hk
Caravelle är i stort sett lika lång som Espace men betydligt högre med sina 197 cm. Plats för åtta eller nio personer.

Pris: Från 426 000 kronor.


peugeot-5008-03
Peugeot 5008 2,0 HDI Automat
Ett annat franskt alternativ som inte är lika lång men sju personer ryms med lite god vilja om extrasäte beställts.

Pris: Från 304 900 kronor.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer