Provkörning av Renault Grand Scénic 2,0 16V

Basfakta

Motor
4-cyl tvärställd rak, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,0. Borrning/slag 82,7/93,0 mm, cylindervolym
1998 cm3. Max effekt 136 hk (99 kW) vid 5500 r/min, max vridmoment 191 Nm vid 4200 r/min.

Kraftöverföring
Framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda. Hastighet på 6:an vid 1000 r/min: 37,3 km/h.

Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben och undre triangellänkar, bak torsionsaxel och bakåtriktade bärarmar.

Styrning
Kuggstång, servo.
3,2 rattvarv, vändcirkel 10,9 meter.

Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul
Fälg 6,5 tum, däck 205/60 HR16.

Mått & vikt (cm/kg)
Axelavstånd 274, längd 449, bredd 181, höjd 164, spårvidd f/b 151/151. Tjänstevikt 1595, maxlast 595, max släpvikt 1300. Tank 60 liter.

Fartresurser
Toppfart 195 km/h. Acceleration 0-100 km/h 10,9 sekunder.
Bränsleförbrukning (EU-norm)
Stad 1,11, landsväg 0,66, blandad körning 0,82 l/mil.

När storleken har betydelse

Tjugotre centimeter på tumstocken betyder mycket mer än det ser ut.

Är storleken intressant? För många tycks så vara fallet. För Renault Scénic är det definitivt så. Med 23 cm längre kaross blir Scénic nämligen en Grand Scénic och får plats med massor av last eller upp till sju personer.
På köpet blir dess linjer mindre ”udda” och i varje fall i mina ögon en snyggare bil.
Att få plats med sju personer tycks vara ett måste för många biltillverkare. Även om tillfällena då man verkligen behöver sju sittplatser kanske inte är så många. Jag tror att Grand Scénic kommer att sälja bra i alla fall, eftersom den galant tar fem personer och då även det bagage dessa kan tänkas vilja ha med sig på en lång resa.
De extra centimeterna har gjort Grand Scénic 449 cm lång, vilket gör den jämförbar med Volvo V50 i längd. Axelavståndet, jämfört med vanliga Scénic, har ökat med fem cm. Att bilen växt baktill är förstås ingen överraskning, överhänget bak är hela 18 cm längre.
De två bakre stolarna är finurliga. Med ett enkelt handgrepp, som tar någon sekund, fälls de antingen upp eller ner i golvet. Klassens smidigaste lösning skulle jag vilja påstå. De bakre platserna har, som förstås även de övriga, trepunktsbälten.
Men på andra områden är konkurrenterna bättre.
De tre stolarna i mittraden är justerbara i längs- led, hopfällbara, fällbara framåt och urtagbara. Så långt är allt väl. Men när stolarna väl tagits ur blir lastytan fram till framstolarna långt ifrån plan. Det är mindre bra.
Och, det allvarligaste: när ungarna i sexårsåldern (äldre och större kommer att vägra, eller inte kunna, sitta där bak av utrymmesskäl) tagit plats i de två stolarna längst bak krävs varsamhet. När mittenstolarna ska fällas tillbaka gäller det att barnens fötter inte är i vägen. Stolsfästet utgörs av två trubbiga spetsar som ska ner i sina fästhål i golvet. Det gör de lätt. Men sitter det en fot emellan kommer det att göra fruktansvärt ont.
I vanliga Scénic kan de tre stolarna i mittraden rumsteras om så att man till exempel bara har två stolar på plats och därmed betydligt bättre axelutrymme. Den möjligheten ges inte i Grand Scénic eftersom ett sådant arrangemang skulle inkräkta än mer på fotutrymmet baktill.
Lastutrymmet är annars mycket flexibelt. Med sju stolar på plats ryms 200 dm3 bagage, störst i klassen. Med fem sittplatser får mellan 550 och 605 dm3 plats beroende på hur långt framskjutna mittradens stolar är. Med baksätena nedfällda i golvet och mittstolarna urtagna rymmer Grand Scénic 1920 dm3 bagage.
Eftersom stora och lilla Scénic är syskon delar de varandras goda och dåliga egenskaper i övrigt.
De goda: förnämliga avlastningsytor i form av fack och lådor, hyfsade stolar, låg ljudnivå, halvautomatisk handbroms, tanklucka med integrerat lock, fällbart ryggstöd framåt på passagerarstolen fram.
Öppningsbar bakruta är en annan finess som är bra att ha vid ilastning av småsaker bak och vid frakt av långa saker som stegar. Tyvärr kostar den extra (1500 kronor) liksom panorama-soltaket (8000 kronor) som man gärna vill ha för att sprida ljus över familjen. En annan vettig utrustningspryl är en i längsled skjutbar mittkonsol mellan sätena fram. Inklusive invändig belysning kostar den 2900 kronor.
De dåliga egenskaperna: På dålig väg känns det som om karossen flyter ovanpå chassit, trist (elhydraulisk) styrning, svåravläst digitalinstrumentering, växellådan har långt ifrån klockrena lägen, det skramlar när man stänger dörrarna och kvalitetskänslan är över huvud taget inte särskilt övertygande.
Ekonomiska egenskaper: Grand Scénic finns med tre motoralternativ. 1,6 (115 hk) för 191400 kronor, 2,0 (136 hk) kostar 200400 och dieselalternativet 1,9 CDI (120 hk) får du ge 211400 kronor för. I samtliga fall ett prispåslag på vanliga Scénic med 12500 kronor.
Modellen vi kört har tvålitersmotorn som gör ett bra jobb, vi har dock en stark känsla av att den mindre motorn är för klen för vagnens vikt. Det torde inte dieselalternativet vara.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer