Fransmännen gör det mesta rätt. Grand Scénic III har karaktär, bra motorer och är komfortabel för upp till sju personer. Men ingen är ju perfekt...

Första intrycket #496

Det här är bra, men Renault som var pionjärer med en ”liten” sjusitsare för ett decennium sedan, borde vara bäst nu. Scénic har kommit ikapp konkurrenterna men inte helt solklart tagit sig förbi dem.

Renault är en innovativ biltillverkare som vågar ta risker genom att introducera nya nischmodeller. Med den flexibla, högbyggda lilla mellanklassaren var man först. Scénic gillades när den lanserades 1996 och fram till i dag har tre miljoner bilar sålts.

Konceptet är oförändrat. Bilen bygger på Mégane och nya Scénic och Grand Scénic är fortfarande kompakta, flexibla och stilfulla.

Formspråket bygger vidare på Mégane, men känns mer konventionell. Linjen som strävar framåt på sidan tillsammans med det lätt sluttande taket från och med b-stolpen, ger ändå bilen ett ganska fartigt och samtidigt elegant intryck.

Karossen har sträckts ut 7 centimeter till totalt 456. Renault påstår att Grand Scénic har klassens största benutrymme på andra raden. Det längre axelavståndet gynnar baksätespassagerarna och även komforten vinner på det senare.

Och med en nyutvecklad halvstel bakaxel går Scénic lugnt och harmoniskt på de franska alpvägarna i trakterna runt Chamonix. Lite hårdare bussningar, för att bilen ska klara mera last, jämfört med Mégane gör dock att det studsar något över broskarvarna. Över långa gupp däremot, anar jag gammal hederlig fransk komfort, det vill säga gung.

 

Renault hade redan innan med förra generationen ansträngt sig för att göra bilen tyst och nya modellen lovar gott. Som vanligt lägger jag in en brasklapp till dess att bilen är körd mellan Stockholm och Södertälje, världens grövsta asfaltskvalitet?

Motorn är en frukt av Renault-Nissan-samarbetet och är tidstypiskt nog en nedbantad 1,4-litersmotor med lättrycksturbo. Effekten (130 hk) och maximala vridmomentet (190 Nm) ger inga blixtprestanda, men räcker fint under stigningar och omkörningar – med olastad bil, ska tilläggas.

0,73 liter milen blandad körning ger billig drift, 3 000 mil mellan service samt kamkedja är också positivt för ägande kalkylen.

En sexväxlad manuell låda med lite långa slag men exakta lägen hör ihop med den enda ”rena” bensinmotorn. Den större är på 1,6 liter, 110 hästkrafter och ska (eller hur?) köras på E85.

Här sker drivningen med en steglös CVT-växellåda.

Tre dieselmotorer finns att välja på när bilen lanseras i september. Från den lilla men inte alls dumma 1,5 dCi till 1,9 dCi och 2,0 dCi. Den senare köps med en sexväxlad låda med automatisk koppling.

Borta är den artificiella styrningen från förra generationen, nu känns Grand Scénic i högsta grad verklig bakom ratten. Personbilskaraktären är påtaglig, förarstolen kan sänkas (eller höjas) 7 centimeter – mycket bra. Själva stolen har en ganska kort sittdyna annars stöttar den på de rätta ställena. De anpassningsbara nackskydden är grymt sköna.

Baksätet består som tidigare av tre separata stolar som kan fällas fram eller tas ut.

 

Bilens ökade höjd (+5 cm) och bredd (+4 cm) tillsammans med den generösa lutningen på ryggstödet gör att man sitter bekvämt även på tredje raden. Mina 178 centimeter ryms faktiskt utan problem och det finns till och med plats för fötterna tack vare försänkningar under andra stolsraden. Detta förutsätter förstås att andra raden skjutits fram nästan samtliga 17 centimeter som utgör justermånen. I det läget är de bakersta stolarna faktiskt användbara mer än undantagsvis.

Insteget till tredje raden är stort och bara lite bökigt då man måste vika fram sätet. De bakersta stolarna fälls enkelt och snyggt ner i golvet och ger plats åt 752 lådliter i bagageutrymmet. Plockas mittenraden ut och passagerarstolens ryggstöd fälls öppnar sig en hangar av utrymme.

Den högbyggda kupén är luftig och ljus. Tyvärr går man miste om det plana golvet mellan framstolarna, då man tyvärr flyttat ner växelspaken från instrumentbrädan, där den satt tidigare. De centrerade digitala instrumenten sitter tacknämligt nog något förskjutna åt förarhållet, åtminstone hastighetsmätaren (siffror, såklart) hamnar i mitt naturliga blickfång. Renault- futurismen understryks framför allt av instrumentskärmen som är pedagogisk på gränsen till barnslig. Färddatorns rullningsfunktion behöver snabbas upp.

Men bara ett minimalt fack för mobiltelefonen är för dåligt. Det som finns visar sig dessutom vara värdelöst. Inte heller fickorna i dörrarna har utnyttjats särskilt smart utan är smala, oformliga utrymmen. Som tur är finns det ytterligare 35 andra smarta fack runt om i kupén.

Säkerhetsnivån är hög och bra resultat är att vänta i Euro NCAP:s krocktest. Resultatet presenteras efter sommaren och förutom maxpoäng rakt igenom väntas ett bättre skydd mot pisksnärtsskador jämfört med Mégane. Någon knäkrockkudde finns inte, Renault anser den överflödig då man i stället jobbar med smarta, dubbla bältessträckare som förhindrar föraren att glida framåt. Knäkrockkudden är en billig lösning, och billig poäng, för den biltillverkare som använder sig av den, menar Renaults säkerhetsansvarige på plats.

En plump i protokollet är att Renault Scénic inte, som vissa andra konkurrenter, erbjuder skydd även åt tredje radens passagerare genom att sidokrockgardinerna går hela vägen bak.

 

Trogna Scénic-ägare kan glädjas åt att deras favorit blivit bättre och kan med fördel byta in sin gamla bil mot den nya. Styrkorna är komfort, utrymmen, säkerhet och flexibilitet. Totalekonomin är ännu ett svårbedömt kort då priserna ännu inte är satta. Renault Sverige indikerar att basmodellen 1,6 Flex Fuel i sjusitsigt utförande (+10 000 kr jämfört med 5-sits) landar på 189 900 kronor. Lägg på några extra tusen, för att säkerställa att du får nödvändig utrustning, och Scénic hamnar ungefär i samma härad som sina svåraste konkurrenter. Och de är många vid det här laget.

Renault Grand Scénic TCe 130

Pris
Cirka 189 900 kronor.
 
Motor
Bensin. 4-cyl tvärmonterad radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 9.1:1. Borrning/slag 78/73,1 mm, cylindervolym 1 397 cm3. Max effekt 130 hk (96 kW) vid 5 500 r/min, max vridmoment 190 Nm vid 2 250 r/min.
 
Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.
 
Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring och fram och bak. Fram fjäderben, bak torsionsaxel.
 
Styrning
Kuggstång, el-servo. 3,0 rattvarv. Vändcirkel 11,3 meter.
 
Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.
 
Hjul
Fälg 6,5 tum, däck 205/60 R16.
 
Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 277, längd 456, bredd 185, höjd 165, spårvidd f/b 154/154. Tjänstevikt 1 457, maxlast cirka 630, max släpvikt 1 300. Tank 60 liter.
 
Fartresurser*
Toppfart 190 km/h.
Acceleration 0-100 km/h 11,5 s.
 
Bränsleförbrukning/miljö*
Stad 0,97, landsväg 0,60, blandad körning 0,73 l/mil. CO2 173 g/km.
 
Skatt
1 455 kronor.
 
*Enligt tillverkaren.

Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer