Provkörning av Renault Kadjar 1,5 Energy dCi 130 4WD

Först Espace, nu Kadjar. Man kan onekligen säga att Renault är på gång på allvar nu. Kadjar är visserligen en Nissan Qash­qai men med en egen identitet.

Första intrycket

Snygg! Det är det första jag tänker när jag ser Kadjar. Men det visar sig också att skönheten trängt djupt innanför skinnet. Det här känns som en succé för Renault.

Konceptlook

10/10

Prisvärd

8/10

Renault Kadjar ser ut som en konceptbil på rymmen från en bilutställning. Och faktum är att det inte är många penndrag som raderats sedan skisserna på bilen blev klara.
Renault/Nissan är duktiga på att klura ut modellnamn som vi har det svårt med, i alla fall till en början. Men vi lärde oss till slut Qashqai så vi ska väl klara av Kadjar också.
Enligt den franska biltillverkaren är Kadjar en mix av orden quad och jaillir vilket ska betyda att ”komma iväg snabbare”. Vi blir inte ett dugg klokare av detta men låt oss fortsätta utläggningen.
Kadjar baseras på Nissan Qashqai men de flesta av de 60 procent som utgör Qashqai sitter under karossen. Utåt sett är det bara framrutan som kan härledas till japanen.
Fronten domineras av ett s-t-o-r-t Renault emblem som följs upp av en kraftigt skulpterad motorhuv där man kan se den upphöjda avslutningen från förarplats.
Kraftiga skuldror bak avslutar hela härligheten och är inte allt detta snyggt så vete katten vad som är det.
Renault är en crossover som sätter sin prägel på c-segmentet. Suv, kombi och vanlig personbil i ett.
Framkomligheten i obanad terräng är inte överdådig men 20 centimeters markfrigång och korta överhäng underlättar. Renault gör ett stort nummer av detta men då undrar man varför det bara är den starkaste dieseln, 130 hästkrafter, som kan förses med fyrhjulsdrift.

Renault Kadjar

Kombiegenskaperna bevisas av ­utrymmet bakom baksätet som tar 527 liter vilket ­rankas som ett av de största i segmentet. Med baksätes­ryggen nedfälld tar Kadjar 1 478 liter.
Bagagerumsgolvet är flexibelt i flera lägen och kan exempelvis göras större genom att fälla ner en lucka. Detta utrymme kan även användas som ett lönnfack. Bakluckan öppnar stort och brett men lasthöjden är hög.
Baksätesryggen kan fällas med ett enkelt handgrepp (Easy Brake) längst bak i bagageutrymmet, men tyvärr är detta inte standard i Zen-utförande – som är basutrustningen för denna diesel – utan kostar 3 500 kronor extra.
Personbilsegenskaperna markeras slutligen av de fina köregenskaperna. Ett lagom avvägt bekvämt chassi med fin styrning som känns stadig även i mittläget. Faktum är att Kadjar har bättre styrning än de flesta av Renaults personbilar…
Framstolarna är bekväma att sitta i, inte tu tal om det, men det är krångligt att ställa in dem på manuell väg. Insteget till framstolarna är dock väldigt enkelt och smärtfritt vilket glädjer en gammal gubbe.
Baksätet är okej för två vuxna som sitter på varsin ytterplats. Gott om plats både för ben, fötter och huvud. Mittplatsen är användbar, men bara för kortväxta. De med lite mer längd kommer att sitta som en märla tack vare den höga kardantunneln.

Interiören andas lite premium och stolarna har god sittkomfort.

Interiören andas lite premium och stolarna har god sittkomfort.

Instrumentpanelen är vadderad med mjukt material och det känns faktiskt lite premium. Hårdplasten kommer fram i underkant men det är mer regel än undantag för bilar i den här klassen. I alla fall känns det som om Renault valt material med omsorg.
Kadjar har vissa säkerhetsdetaljer som standardutrustning i Zen-utförandet. Bland annat filbytesvarnare, avläsning av vägskyltar, starthjälp i uppförsbacke är några utöver det som finns som standard i varenda bil i dag.
Men det viktigaste, som kommer mer och mer på alla bilar, är aktivt nödbromssystem och det är tillgängligt för Renault Kadjar, men kommer till en kostnad av 2 500 kronor.
Det tycker jag är sniket då det ingår i priset på betydligt mindre och billigare bilar. Dessutom, vilket är underligt, klarar inte Renaults system av att bromsa ner bilen till helt stillastående vilket innebär att det blir en kollision i ett nödläge i alla fall, även om konsekvenserna kan lindras.
Autobromssystem som stannar bilen helt och hållet finns hos många biltillverkare. Renault är en av världens största. Hur svårt ska det vara?
Renault säger att det naturligtvis kommer förr eller senare men att de måste utveckla mer. Det borde givetvis redan varit klart.

Peo Kjellström, trivs i Kadjars sällskap. Frågan är om det är besvarat.

Peo Kjellström, trivs i Kadjars sällskap. Frågan är om det är besvarat.

På motorsidan erbjuder Renault Kadjar vid introduktionen endast en bensinmotor: 1,2 liter och 130 hästkrafter. Den går mjukt och lent men är ingalunda någon raket. Det märks att den har 1,5 ton bil att ta hand om. Denna instegsmodell kostar 187 900 kronor, då i enklaste utförande (Life) som ändå erbjuder skapligt med utrustning för att vara inropare.
På dieselsidan börjar det med 1,5 dCi på 110 hästkrafter. Den fanns inte med vid provkörningen men är en motor som är känd från fler bilar i koncernen. Räcker till för de flesta. Priset börjar på 222 900 kronor. För 18 000 kronor till kan du få denna kopplad till automatlåda och det är enda chansen du har i Kadjar. Allt annat är manuellt.
Starkaste dieseln är dCi 130 som finns både med framhjulsdrift och fyrhjulsdrift. Den trevligaste motorn av dem alla med ett härligt vridmoment redan från låga varvtal, men också den dyraste förstås. Med drift på ett hjulpar handlar det om 237 900 kronor. Att få fyrhjulsdrift kostar 20 000 kronor, mer än dubbelt så dyrt som till exempelvis Volkswagen. Man undrar varför.
Fyrhjulsdriften går att ställa i ett spärrat läge då drivkraften är fördelad 50/50 mellan fram och bakaxel. Dock bara i farter upp till 40 km/h, därefter går den in i Auto-mode igen då drivkraften fördelas efter behov.
Renault Kadjar introduceras i Sverige i augusti. Lagom till årsskiftet tror jag vi lärt oss det namnet också. Förväntningarna är stora. Renault räknar med att sälja 1 500 bilar fram till årsskiftet.
Kaxigt!

Det stora Renault-märket dominerar fronten. Bilen känns annars något konceptlik exetriört.

Det stora Renault-märket dominerar fronten. Bilen känns annars något konceptlik exetriört.

Renault Kadjar 1,5 Energy dCi 130 4WD

Pris
Från 257 900 kronor, säljs nu, första kundleverans höst 2015.


Motor
Diesel. Tvärställd radmotor med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kamrem. Turbo. Kompression 15,4:1. Borrning/slag 80/79,5 mm, cylindervolym 1 598 cm3. Max effekt 130 hk (96 kW) vid 4 000 r/­min, max vridmoment 320 Nm vid 1 750 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, fyrhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 10,7 meter.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 6,5 tum, däck 215/60 WR 17.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 265, längd 445, bredd 184, höjd 161, spårvidd f/b 156/154. Markfrigång 20. Tjänstevikt 1 536, maxlast 514, max släpvagnsvikt 1 800. Tank 55 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 527-1 478 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 10,5 s, toppfart 190 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 0,54, landsväg 0,44, blandad körning 0,48. CO2 126 g/km.


Garantier
Nybil 5 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, assistans 5 år/assistansgarantin förnyas vid varje intervallservice utförd av auktoriserad märkesverkstad.


Skatt
1 885 kronor per år.

Rivaler

Skoda Yeti Outdoor 2,0 TDI 140 4x4

Foto: Škoda

Skoda Yeti 2,0 TDI 4X4 140 hk
Skoda Yeti har blivit en stor framgång för företaget och det är den värd. Prisades med Teknikens Världs stora bilpris 2010.

Pris: 261 900 kronor.


Nissan Qashqai 2014
Nissan Qashqai DCI 130 4X4
Det är denna bil som Renault Kadjar baseras på. Billigare än fransmannen i grundutförande men bjuder på sämre utrustning.

Pris: 239 900 kronor.

Visa kommentarer
NUVARANDE Provkörning av Renault Kadjar 1,5 Energy dCi 130 4WD
NÄSTA Så fungerar den manuella växellådan